وَ لِکُلِّ اُمَّةٍ جَعَلْنا مَنْسَکاً
و براى هر جامعه و مردمى قربانگاهى قرار دادیم.
در تفسیر این فراز از آیه شریفه دیدگاه ها متفاوت است:
1 - به باور گروهى منظور این است که: براى هر امتى از امت هاى گذشته در شیوه قربانى کردن پرستش و عبادتى ویژه قرار دادیم.
2 - اما به باور پاره اى دیگر منظور این است که: براى هر گروهى از ایمان آوردگان پیشین در قربانى دام ها عبادتى قرار دادیم.
3 - برخى برآنند که براى هر دسته اى قربانى خاصى قرار دادیم.
4 - اما برخى دیگر بر این باورند که عبادتگاهى ویژه برگزیدیم.
5 - و سرانجام گروهى مى گویند: منظور این است که براى هر جامعه و مردمى دین و آیینى قرار دادیم.
لِیَذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلى ما رَزَقَهُمْ مِنْ بَهیمَةِ الْاَنْعامِ
این راه عبادت و پرستش را به آنان نشان دادیم تا نام خدا را بر چهارپایانى که روزى آنان ساخته ایم و اینک مى خواهند آنها را قربانى کنند، ببرند.
از آیه شریفه چنین دریافت مى گردد که قربانى کردن دام ها پس از انجام حج یا در مقام سپاس به بارگاه خدا، ویژه امّت پیامبر نیست و جامعه هاى دیگر نیز چنین شیوه پرستشى داشته اند و این کار گویى نشانه و سمبلى از آمادگى انسان براى فداکارى در راه خداست.
فَاِلهُکُمْ اِلهٌ واحِدٌ
پس بدانید که خداى همه شما همان خداى یگانه و بى همتاست؛ از این رو بر قربانى ها نام غیر او را نبرید.
فَلَهُ اَسْلِمُوا وَ بَشِّرِ الْمُخْبِتینَ
و اینک که چنین است تنها فرمانبردار او باشید و در برابر فرمان او سر تسلیم فرود آورید و تو اى پیامبر مردم آگاه و با ایمان و فروتن را نوید نجات و رستگارى و سرفرازى ده.
در مورد این فروتنان و اهل خشوع و تواضعى که به خدا ایمان و اعتماد دارند دو نظر آمده است:
1 - منظور، کسانى هستند که در برابر حق و عدالت سر تواضع فرود مى آورند.
2 - اما به باور گروهى دیگر، منظور کسانى هستند که ستم نمى کنند و اگر ستمى هم به آنان برسد، به اندازه اى به کیفر اخروى ستمکار اطمینان دارند که ناراحت نمى شوند.
[ نظرات / امتیازها ]
مخبتان را بشارت ده
در ارتباط با آیات گذشته و از جمله دستور قربانى ممکن است این سؤ ال پیش آید که این چگونه عبادتى است که در اسلام تشریع شده که براى خدا و براى جلب رضاى او حیوانات را قربانى کنند مگر خداوند نیاز به قربانى دارد؟ و آیا این کار در ادیان دیگر نیز بوده است یا مخصوص مشرکان بوده ؟
قرآن براى روشن ساختن این مطلب در نخستین آیه مورد بحث مى گوید:
این منحصر به شما نیست که مراسم ذبح و قربانى براى خدا دارید ((ما براى هر امتى قربانگاهى قرار دادیم تا نام خدا را بر چهار پایانى که به آنها روزى داده ایم ببرند)) (و لکل امة جعلنا منسکا لیذکروا اسم الله على ما رزقهم من بهیمة الانعام ).
((راغب )) در مفردات مى گوید: ((نسک )) به معنى ((عبادت )) و ((ناسک )) به معنى ((عابد)) است ، و مناسک حج یعنى مواقفى که این عبادت در آنجا انجام مى شود، یا به معنى خود این اعمال است .
ولى طبق گفته ((طبرسى )) در ((مجمع البیان )) و ((ابوالفتوح رازى )) در ((روح الجنان )) منسک (بر وزن منصب ) طبق احتمالى به معنى خصوص قربانى کردن از میان عبادات است .
بنابراین منسک هر چند مفهوم عامى دارد که عبادات دیگر مخصوصا مراسم حج را شامل مى شود ولى در آیه مورد بحث به قرینه ((لیذکروا اسم الله ...)) (تا نام خدا را بر آن ببرند) به معنى خصوص قربانى است .
به هر حال مساءله ((قربانى )) همیشه سؤ ال انگیز بوده است ، البته این سؤ الات بیشتر به خاطر مسائل خرافى پیش مى آمد که با این عبادت آمیخته شده ، مانند قربانى کردن مشرکان براى بتها با برنامه هاى خاصى که داشتند، ولى ذبح حیوان به نام خدا و براى جلب رضاى او که سمبلى براى آمادگى انسان براى فداکارى و قربانى شدن در راه او است ، سپس استفاده کردن از گوشت آن براى اطعام فقراء و مانند آن امرى است منطقى و کاملا قابل درک .
ولذا در پایان آیه مى فرماید: ((خداى شما معبود واحدى است )) (و برنامه او هم برنامه واحدى است ) (فالهکم اله واحد).
اکنون که چنین است در برابر فرمان او تسلیم شوید (فله اسلموا).
((و بشارت ده متواضعان در برابر فرمانهاى پروردگار را)) (و بشر المخبتین ).
[ نظرات / امتیازها ]