از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(الذین اذا ذکر الله وجلت قلوبهم والصابرین علی ما اصابهم والمقیمی الصلوه ومما رزقناهم ینفقون ): (همان کسانی که وقتی نام خدا برده شود، دلهایشان بترسد و در برابر حوادث صبورند و نماز بپا می دارند و از آنچه روزیشان کرده ایم ، انفاق می کنند) می فرماید ما برای تمام امتهای مؤمن گذشته عباداتی قرار دادیم که مشتمل بر قربانی وذبح بود تا آنان هم نام خدا را هنگام ذبح بر چهارپایانی که خدا روزیشان کرده ، ببرند،پس شما امت ابراهیمی ، اولین امتی نیستید که قربانی برایتان مقرر شده . لذا خدای شما همان خدای واحدی است که برای امتهای گذشته نیز همین احکام شمارا تشریع کرده ، پس اسلام بیاورید و تسلیم او شوید یعنی عمل خود را تنها برای او بجاآورید و نسبت به او مخلص باشید. آنگاه خطاب به رسولخدا ص می فرماید: مخبتین را بشارت بده ، یعنی هر کس برای خدا در حج خود تسلیم بوده و اخلاص داشته باشد اززمره مخبتین است . و آنگاه مخبتین را توصیف می نماید و می فرماید ایشان کسانی هستند که قلبهایشان در برابر ذکر خدا خاشع است چون از عظمت و کبریایی مقام اوبیمناکند و در برابر شداید خویشتندار هستند و نماز را بپا می دارند و خود را در موقف عبودیت خدا قرار می دهند و از آنچه روزی ایشان کرده ایم انفاق می کنند پس این صفات چهارگانه اوصاف مخبتین است و همه این اعمال در حج تمثل و تحقق می‌یابد. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اميرعباس حسامي - تفسیر مجمع البیان (tebyan.net)
چهار ویژگى
در این آیه در وصف این فروتنان خداجو (با توجه به آیات قبل) مى فرماید:
اَلَّذینَ اِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ
آنان کسانى هستند که وقتى نام و یاد خدا به شکوه و عظمت برده شود دل هایشان ترسان مى گردد.
وَ الصّابِرینَ عَلى ما اَصابَهُمْ
و در برابر رویدادهاى تلخ و بلاها شکیبایند و براى فرمانبردارى خدا و در راه انجام وظیفه پایدارى مى ورزند.
وَ الْمُقیمِى الصَّلوةِ
آنان نماز را آن گونه که شایسته و بایسته است برپا مى دارند.
وَ مِمّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ
و چهارمین نشانه و ویژگى آنان نیز این است که بخشش هاى واجب و مستحب را از یاد نمى برند و از آنچه خدا روزى آنها ساخته است، انفاق مى کنند.
با این بیان، در آیه مورد بحث چهار ویژگى براى فروتنان بر شمرده است:
1 - ترس از خدا.
2 - شکیبایى در راه حق.
3 - برپاداشتن نماز و فرهنگ آن.
4 - و دیگر انفاق در راه هاى خداپسندانه. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نمونه
در این آیه صفات ((مخبتین )) (تواضع کنندگان ) را در چهار قسمت که دو قسمت جنبه معنوى و روانى دارد و دو قسمت جنبه جسمانى توضیح مى دهد: نخست مى گوید: ((آنها کسانى هستند که وقتى نام خدا برده مى شود دلهایشان مملو از خوف پروردگار مى گردد)) (الذین اذا ذکر الله وجلت قلوبهم ).
نه اینکه از غضب او بى جهت بترسند، و نه اینکه در رحمت او شک و تردید داشته باشند، بلکه این ترس به خاطر مسؤ لیتهائى است که بر دوش داشتند و شاید در انجام آن کوتاهى کرده اند، این ترس به خاطر درک مقام با عظمت خدا است که انسان در مقابل عظمت خائف مى گردد.
دیگر اینکه ((آنها در برابر حوادث دردناکى که در زندگیشان رخ مى دهد صبر و شکیبائى پیش مى گیرند)) (و الصابرین على ما اصابهم ).
عظمت حادثه هر قدر زیاد و ناراحتى آن هر قدر سنگین باشد در برابر آن زانو نمى زنند، خونسردى خود را از دست نمى دهند، از میدان فرار نمى کنند، ماءیوس ‍ نمى شوند، لب به کفران نمى گشایند و خلاصه ایستادگى مى کنند و پیش مى روند و پیروز مى شوند.
سوم و چهارم اینکه آنها نماز را بر پا مى دارند و از آنچه به آنها روزى داده ایم انفاق مى کنند (و المقیمى الصلوة و مما رزقناهم ینفقون ). از یکسو ارتباطشان با خالق جهان محکم است و از سوى دیگر پیوندشان با خلق خدا مستحکم . و از این توضیح به خوبى روشن مى شود که مساءله اخبات و تسلیم و تواضع که از صفات ویژه مؤ منان است تنها جنبه درونى ندارد بلکه باید آثار آن در همه اعمال ظاهر و آشکار شود. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
الَّذِینَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ الصَّابِرِینَ عَلى‌ ما أَصابَهُمْ وَ الْمُقِیمِی الصَّلاةِ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ (35)
بعد از آن صفات حمیده ایشان را فرماید:
الَّذِینَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ‌: آنانکه چون یاد کرده شود خدا نزد ایشان،
وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ‌: بترسد قلبهاى ایشان از هیبت اشراق اشعه جلال ربانى و طلوع انوار عظمت سبحانى. یا هرگاه ترسیده شوند به عذاب و عقاب الهى، دلهاى ایشان ترسان و هراسان شود.
صفت دوم آنان: وَ الصَّابِرِینَ عَلى‌ ما أَصابَهُمْ‌: و صبر کنندگان بر آنچه رسیده و مى‌رسد به ایشان از زحمت تکالیف و محن و بلوى.
صفت سوم آنان: وَ الْمُقِیمِی الصَّلاةِ: و بپاى دارند نماز را و ادا کنندگان آن در اوقات خود به شرایط و آدابى که مأمور شده‌اند به آن.
صفت چهارم آنان: وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ‌: و از آنچه روزى داده‌ایم ایشان را انفاق مى‌کنند در وجوه خیر، یعنى خرج مى‌کنند در مصارف واجبه و مستحبه.
ابن عباس گوید: حضرت على علیه السّلام و سلمان، از جمله مخبتان و از صالحان و اقامه کنندگان نماز و منفقان مى‌باشند. «1» تنبیه: آیه شریفه آگاهى است مؤمنین را به آنکه بشارت الهى به توسط رسول سبحانى به تقرب درگاه کبریائى و رسیدن به نعیم ابدى، خاصه کسانى است که اوصاف چهارگانه مذکوره را دارا باشند. و البته کسانى که طالب قرب الهى و سعادت سرمدى هستند، سعى نموده که این صفات را دارا شده و خود را از جمله مشمولین آیه شریفه قرار دهند؛ حسرت و ندامت براى کسانى است که از چنین مقامات عالیه محروم باشند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
الَّذِین‌َ إِذا ذُکِرَ اللّه‌ُ وَجِلَت‌ قُلُوبُهُم‌ وَ الصّابِرِین‌َ عَلی‌ ما أَصابَهُم‌ وَ المُقِیمِی‌ الصَّلاةِ وَ مِمّا رَزَقناهُم‌ یُنفِقُون‌َ (35)
مخبتین‌ کسانی‌ هستند ‌که‌ زمانی‌ ‌که‌ بیاد خداوند متعال‌ آمدند قلوب‌ ‌آنها‌ ‌در‌ مقابل‌ عظمت‌ پروردگار مضطرب‌ می‌شود و ضربان‌ پیدا می‌کند و ‌بر‌ آنچه‌ ‌از‌ مصائب‌ بآنها میرسد صبر و شکیبایی‌ دارند، و نماز ‌را‌ برپا می‌دارند و ‌از‌ آنچه‌ ‌ما ‌به‌ ‌آنها‌ روزی‌ کردیم‌ انفاق‌ می‌کنند.
(الَّذِین‌َ إِذا ذُکِرَ اللّه‌ُ وَجِلَت‌ قُلُوبُهُم‌): دارد ضربان‌ قلب‌ مطهّر پیغمبر ‌را‌ ‌در‌ حال‌ نماز کسانی‌ ‌که‌ نزدیک‌ بودند می‌شنیدند، رنگ‌ صورت‌ حضرت‌ مجتبی‌ ‌در‌ حال‌ نماز تغییر می‌کرد، امیر المؤمنین‌ ‌در‌ مناجات‌ ‌در‌ شبها مثل‌ چوب‌ خشک‌ ‌از‌ خوف‌ الهی‌ روی‌ زمین‌ می‌افتاد ‌که‌ توهّم‌ موت‌ می‌کردند و خوف‌ اینها ‌از‌ عظمت‌ پروردگار و حقارت‌ ‌خود‌ ‌در‌ پیشگاه‌ ‌او‌ ‌بود‌ نه‌ ‌از‌ معاصی‌ چون‌ معصوم‌ بودند.
(وَ الصّابِرِین‌َ عَلی‌ ما أَصابَهُم‌): چنانچه‌ انبیاء و ائمّه‌ ‌در‌ مصائب‌ شدیده‌ ‌که‌ ‌از‌ قوم‌ بآنها وارد می‌شد تحمّل‌ می‌کردند و صبر می‌نمودند ‌که‌ امیر المؤمنین‌ ‌را‌ اصبر الصابرین‌ گفتند: و ‌در‌ حق‌ّ سیّد الشّهداء گفتند: لقد عجبت‌ ‌من‌ صبرک‌ ملائکة السماوات‌.
(وَ المُقِیمِی‌ الصَّلاةِ): اقامه صلوة دو نحوه‌ بوده‌ یکی‌ آنکه‌ نماز می‌کردند بسا ‌در‌ یک‌ شب‌ هزار رکعت‌، پیغمبر صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و ‌سلّم‌ فرمود:
«قرّة عینی‌ ‌فی‌ الصلاة»
افضل‌ عبادات‌ و خیر موضوع‌ و قربان‌ کل‌ّ تقی‌ّ و معراج‌ المؤمن‌ و شرط قبولی‌ ‌ما بقی‌ عبادات‌ نماز ‌است‌ دیگر آنکه‌ حفظ صلوة می‌کردند ‌که‌ ‌از‌ ‌بین‌ نرود و ‌از‌ میانه مسلمانان‌ برداشته‌ نشود ‌که‌ ‌در‌ اغلب‌ زیارات‌ شهادت‌ میدهی‌: «اشهد انک‌ ‌قد‌ اقمت‌ الصلاة» ‌ یا ‌ «اقمتم‌ الصلاة» ‌در‌ جامعه‌.
(وَ مِمّا رَزَقناهُم‌ یُنفِقُون‌َ): مجرّد انفاق‌ مالی‌ ‌از‌ انفاقات‌ واجبه‌ و مندوبه‌
نبود بلکه‌ انفاق‌ علم‌ می‌کردند و ابدان‌ ‌خود‌ ‌را‌ ‌در‌ خدمت‌ ‌به‌ جامعه‌ و قوای‌ ‌خود‌ ‌را‌ صرف‌ می‌کردند، اینها مخبتین‌ هستند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.