از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(وقالوا اساطیر الاولین اکتتبها فهی تملی علیه بکره واصیلا): (و گفتندداستانهای گذشتگان است که آن را می نویسند و بامداد و پسین به او القاء می کنند) در ادامه نقل قول کفار می فرماید، اینها گفتند که قرآن اخبار خرافی و افسانه های پیشینیان است و همان گروهی که او را مدد می کنند، آن اخبار و افسانه ها را برایش به استدعای خود او، تدریجا می نویسند و آنقدر املاء و القاء می کنند تا حفظ شود و سپس او آنها را به عنوان کلام خدا برای مردم می خواند. و عبارت (بکره واصیلا) کنایه ازاوقات متوالی و پشت سرهم است . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
وَ قالُوا أَساطِیرُ الْأَوَّلِینَ اکْتَتَبَها فَهِیَ تُمْلى‌ عَلَیْهِ بُکْرَةً وَ أَصِیلاً «5»
وَ قالُوا أَساطِیرُ الْأَوَّلِینَ‌: و دیگر گفتند این قرآن افسانه‌هاى پیشینیان است که در کتابها نوشته‌اند، اکْتَتَبَها: نوشته و فرا گرفته است آن را از کتب متقدمه براى خود. یا «اکتتاب» به معنى «استکتاب» باشد یعنى آن را نوشته‌اند، زیرا خود نمى‌تواند نوشت. فَهِیَ تُمْلى‌ عَلَیْهِ‌: پس آن نوشته‌ها املاء کرده مى‌شود بر او، بُکْرَةً وَ أَصِیلًا: بامداد و شبانگاه، یعنى در دو طرف روز، یا در هر شب و روز آیات را بر او مى‌خوانند تا یاد گیرد، زیرا خود نمى‌تواند بخواند، چون حفظ نمود، بر ما مى‌خواند و مى‌گوید: این وحى الهى است. به القاء این شبهات و تدلیسات، مى‌خواستند ذهن مردم را مشوب نموده، از ایمان به قرآن مجید باز دارند و منع کنند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
وَ قالُوا أَساطِیرُ الأَوَّلِین‌َ اکتَتَبَها فَهِی‌َ تُملی‌ عَلَیه‌ِ بُکرَةً وَ أَصِیلاً «5»
و گفتند ‌اینکه‌ کفار ‌که‌ ‌اینکه‌ قرآن‌ احادیث‌ و قصه‌های‌ پیشینیان‌ ‌است‌ ‌آنها‌
‌را‌ نوشته‌ و ‌آنها‌ ‌را‌ ‌برای‌ ‌او‌ روزها و شب‌ها املاء کرده‌اند و ضبط کرده‌.
(وَ قالُوا أَساطِیرُ الأَوَّلِین‌َ) جمع‌ سطر ‌است‌ و مراد ‌در‌ اینجا اباطیل‌ و مزخرفات‌ سابقین‌ ‌است‌ مثل‌ قصه‌ رستم‌ و زال‌ و ملاهی‌ ‌که‌ ‌برای‌ سرگرم‌ کردن‌ جوانها و اهل‌ لهویات‌ نوشته‌ ‌شده‌ ‌اینکه‌ قرآن‌ ‌از‌ آنجا برداشته‌ ‌شده‌.
(اکتَتَبَها) ‌ یا ‌ ‌از‌ روی‌ ‌آنها‌ نوشته‌ ‌است‌ ‌ یا ‌ ‌برای‌ ‌او‌ نوشته‌اند معنای‌ اول‌ اظهر ‌است‌ ‌با‌ اینکه‌ پیغمبر کلمه‌ای‌ ننوشته‌.
(وَ ما کُنت‌َ تَتلُوا مِن‌ قَبلِه‌ِ مِن‌ کِتاب‌ٍ وَ لا تَخُطُّه‌ُ بِیَمِینِک‌َ إِذاً لَارتاب‌َ المُبطِلُون‌َ) عنکبوت‌ آیه 47.
نگار ‌من‌ ‌که‌ ‌به‌ مکتب‌ نرفت‌ و خط ننوشت‌
به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد

مخصوصا پیغمبر صلّى اللَّه علیه و سلم چهل سال در میان مشرکین بود نه معلمى داشت و نه خطى نوشت و میان آنها به محمّد امین معروف بود و پس از بعثت هم مدت دوازده سال و اندى در شکنجه مشرکین و در شعب ابى طالب بود و پس از هجرتش تماما در جهاد با آنها بدر، حنین، احد، خیبر و غیر اینها که بیست و دو سریه داشت و با احدى از مشرکین و یهود تماس نداشت این کلام از کفار از روى عناد و عصبیت بود با اینکه قطع به خلاف داشتند و گفتند از روى عناد (فَهِیَ تُمْلى‏ عَلَیْهِ بُکْرَةً وَ أَصِیلًا).
(و بکره اول روز را گویند و اصیل اول شب که صبح و شام براى او املاء میکردند و او مى‏‌نوشت با اینکه صبح و شام در جامعه به عبادت و نماز و وعظ و ارشاد مشغول بود و با احدى از کفار تماس نداشت. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.