بعد از پیروزی وجود مبارک موسای کلیم در آن مبارزه و مناظره سالیان متمادی طول کشید طبق نقل برخی از مفسّران بیست سال طول کشید ولی اثبات این بیست سال شاید آسان نباشد در بحث روایی سورهٴ مبارکهٴ «اعراف» ذیل آیهٴ 130 این روایات گذشت که یک سال بعد از پیروزی چه حادثهٴ تلخی برای قوم فرعون پیش آمد سال دوم چه حادثه, سال سوم چه حادثه همان که فرمود جَراد و قُمّل و ضفاده و دَم اینها در سالهای گوناگون بود در آیهٴ 130 سورهٴ مبارکهٴ «اعراف» این بود که ﴿وَلَقَدْ أَخَذْنَا آلَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِینَ﴾ این سِنین به معنای سالها نیست کما مرّ. سِنَه یعنی قحط و عذاب الهی و مانند آن. سالی که در عذابی اتفاق میافتد میگویند سَنهٴ قَحط, سال خشکسالی, سال کمبارانی یکی از سالها سال دَم بود که این آب را بنیاسرائیل میگرفتند آب بود استفاده میکردند فرعونیان میخواستند بگیرند خون میشد که دَم یکی از عذابهایی بود که خدای سبحان در این سالهای میانی بر قوم فرعون مسلّط کرد, بنابراین بین مبارزه و مناظره و موفقیّت وجود مبارک موسای کلیم تا جریان حرکت کردن و بیرون رفتن و مهاجرت از مصر چندین سال طول کشید در بعضی از روایات سال چهارم و پنجم و اینها آمده که در بحث روایی ذیل آیهٴ 130 سورهٴ مبارکهٴ «اعراف» گذشت. و اما اینکه در تفسیر ابیالسعود و مانند آن آمده که بیست سال فاصله شد البته این نیازمند به تحقیق بیشتر و روایت معتبرتری است. خب, فرمود لذا این عطف مفرد بر مفرد یا عطف جمله بر جمله نیست بلکه عطف جریان بر جریان است «واو» که با «لام» قسم به کار رفت ﴿وَلَقَدْ أَوْحَیْنَا﴾ یعنی به دنبال آن.
[ نظرات / امتیازها ]