از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای وراء
کلمه (وراء) به معنای پشت سر است و ظرفی است در مقابل ظرفی دیگر که همان روبروی آدمی است که به آن (قدام) و (امام) می گویند ولیکن گاهی کلمه (وراء) بر جوی که در آن جو دشمنی خود را پنهان کرده است و آدمی از آن غافل باشد اطلاق می شود هر چند که پشت سر نباشد، بلکه روبرو باشد. و نیز بر جهتی که در آن چیزی باشد که آدمی از آن روگردان است و یا در آن چیزی باشد که آدمی را از غیر خودش به خودش مشغول می کند، هر چند که پشت سر نباشد. کانّه آدمی روی خود را از آن چیز به طرف خلاف آن بر می گرداند، همچنانکه خداوند تعالی هر سه معنا را استعمال کرده و فرموده است: «فَمَنِ ابْتَغی وَراءَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ العادُونَ» (مؤمنون/7) و نیز فرموده است: «وَ ما کانَ لِبَشَرٍ أَنْ یُکَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْیاً أَوْ مِنْ وَراءِ حِجابٍ» (شوری/51) و نیز فرموده است: «وَ اللَّهُ مِنْ وَرائِهِمْ» (بروج/20). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج‏13 ص482 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نسبت‌دادن اعمال به خداوند توسط حضرت خضر (علیه‌ السلام)
تفسیر فخر رازی (ج 21، ص 162) گفته است: «حضرت خضر (علیه السلام) در کلام خود ادبی زیبا نسبت به پروردگار خود رعایت‌ کرده است و آن قسمت از کارها را که خالی از نقص نبوده است را به خود نسبت داده است. مثلا گفته است: «فَأَرَدْتُ أَنْ أَعِیبَها» و آنچه انتسابش هم به خود و هم به خداوند جائز بوده است را با صیغه متکلم مع الغیر تعبیرکرده است. مثلا گفته است: «فَأَرَدْنا أَنْ یُبْدِلَهُما رَبُّهُما» و یا فرمود: «فخشینا» و آنچه که مربوط به ربوبیت و تدبیر خداوند تعالی بوده است را به ساحت مقدس او اختصاص داده است و فرمود: «فَأَرادَ رَبُّکَ أَنْ یَبْلُغا أَشُدَّهُما»». [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏13، ص: 485 قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان حضرت موسی و خضر (علیهما‌السلام) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  جدایی مغلم از حضرت موسی - عبدالله عبداللهي
1 پس از سه بار اعتراضِ موسى به معلمش و نقض مقررات آموزشى، معلم تصمیم گرفت که از او جدا شود معلم قبل از جدایى، اسرار وقایع قبلى را براى موسى بیان کرد تا فهم این حوادث، کلیدى براى پاسخ پرسش هاى او باشد
2 در این آیه بیان شده که کار سوراخ کردن کشتى هرچند ظاهراً زننده بود و موسى را به اعتراض واداشت اما هدف و حکمتى در برداشت؛ یعنى معلم مى خواست کشتى مستمندان به دست پادشاه ستمگر نیفتد؛ ازاین رو آن را معیوب کرد تا آن پادشاه از این کشتى معیوب صرف نظر کند
3 برخى مفسران گفته اند که معلم براساس قاعده ى «اَهم و مهم» این کار را کرد؛ یعنى آسیب جزئى به کشتى مستمندان کار بدى بود، اما او با انجام این کار بد از کار بدترى جلوگیرى کرد و اگر صاحبان کشتى از این کار اطلاع مى یافتند، رضایت مى دادند
4 «وَراء» در اصل به معناى پشت سر است، اما در این جا مقصود آن است که پادشاه ستمگر در کمین کشتى مستمندان بود و خطر در نزدیکى آنان بود
5 «مساکین» در اصل به معناى سکون، ضعف و ناتوانى و گاهى به معناى فقر شدید مالى است و در این جا مقصود کسى است که مالک چیزى باشد، اما جواب گوى نیازهاى او نباشد البته ممکن است مقصود از واژه ى مسکین در این جا فقر قدرت باشد [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر قرآن مهر قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان حضرت موسی و خضر (علیهما‌السلام) گوینده : عبدالله عبداللهی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.