لیست نکته های محمد مهدي شاه آبادي
از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
  سوره کهف آیه 1 - نشانه استکبار
در این آیه حداقل یکی از بارزترین نشانه‌های استکبار ورزیدن بیان شده است. کسی که بگوید: چه کسی از من قوی تر است؟ یعنی گردنکشی کند که برآمده از این باور باشد. برای شکستن این استکبارها به قدرت خداوند اشاره می‌کند. نمونه دیگر این از این مورد،‌داستان قارون است که گفت من همه این ثروت را با علم خودم به دست آوردم و خدا باز در جواب می‌فرماید خدا از او قویترها را هلاک کرده است: قالَ إِنَّما أُوتیتُهُ عَلى‏ عِلْمٍ عِنْدی أَ وَ لَمْ یَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَکَ مِنْ قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَ أَکْثَرُ جَمْعاً وَ لا یُسْئَلُ عَنْ ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ (78)
قالب : تفسیری گوینده : محمد مهدی شاه آبادی
منبع : موضوع اصلی : داستان حضرت هود (علیه‌السلام)
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره سبا آیه 12 - محاسبه سرعت قالیچه سلیمان
قرآن می‌فرماید که ما باد را برای سلیمان مسخر کردیم که در هر صبحگاه به اندازه یک ماه حرکت می‌کرد و در هر عصرگاه نیز به اندازه یک ماه.
اگر غدوّ را در قرآن به معنای ابتدای روز تا هنگام ظهر بدانیم (همان طور که در المیزان بیان شده است) مدت آن حدوداً 5 تا 6 ساعت است؛
از سوی دیگر فاصله‌ای را که قرآن گفته در مدت یک ماه به طور معمول طی می‌شود، مسافتی بدانیم که یک انسان یک ماه پیاده طی می‌کند؛
و بدانیم که انسان با محاسبه استراحت و حرکت معمولی در طول یک ماه حدود 1000 کیلومتر را طی می‌کند؛
آنگاه تقریباً سرعت حرکت باد (یا قالیچه سلیمان) حدود 200 کیلومتر در ساعت خواهد بود.
توضیح : در بخش موضوعات موضوع حضرت سلیمان نبود، مجبور شدم موضوع مناسب ایشان را انخاب کنم!
قالب : تفسیری گوینده : محمد مهدی شاه آبادی
منبع : موضوع اصلی : داستان هاروت و ماروت
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) رمضانی (داور) : دقت شما در انجام محاسبات ریاضی خوب است ولی نکته اینجاست که کشف این مسائل چقدر در هدایتمان مؤثر است؟
2) نبوتی : احسنت بر محمدمهدی شاه آبادی که این نکته را درآیه نشان داد
به جناب رمضانی داور هم اینقدرتنگ نظرنباشید هر نکته ی درست درقرآن آموزنده ، هدایت کننده و روح افزاست
  سوره نساء آیه 34 - عدم تساوی زن و مرد
تأملات قرآنی
28 مرداد 1389
آیه 34 سوره مبارکه نساء: خداوند در دو آیه قبل می فرماید: و لا تتمنوا ما فضل الله به بعضکم علی بعض. یعنی آنچه را که خداوند با آن برخی از شما را بر برخی دیگر برتری داده است، آرزو نکنید. سپس در این آیه می فرماید که مردان قوامون بر زنان هستند دقیقاً به خاطر «فضل خدا». گویی خداوند می‌دانسته که برخی با دیدن این آیه به این حکم الهی خرده خواهند گرفت و در پی کسب برتری هستند که خداوند به مردان داده لذا از دو آیه قبل به تفصیل علت حکم را فرموده و از تمنای بی جا تحذیر کرد است.
قالب : تفسیری گوینده : محمد مهدی شاه آبادی
منبع : موضوع اصلی : ازدواج- نکاح- زناشویی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) طوفانی : سلام
جناب آقای شاه آبادی
1-توجه داشته باشید که از نظر معنایی میان واژه ی «فضل» و کلمه «قوامون» پر توفیر وجود دارد؛ «فضل» به معنای عطیه ی معنوی و کرامت اخلاقی است، در حالی که لفظ «قوامون» به معنای «مسلّط بودن» است!
2-از این که شاید در برخی بافت های فرهنگی مردان استیلای مادّی و قدرتی بر زنان داشته باشند؛ به هیچ روی معنای «تفوّق و برتری معنوی و تفضیل اخلاقی مردان بر زنان» در پیشگاه خداوند را نمی توان استنباط کرد!
3-آنچه معیار قرآن است در تقرّب به الله، همانا «پروای حقّ»، عمل به حقّ و اعتراف به حقّ است که می توان همهی آن ها را در واژه «تقوا» خلاصه نمود! 4-از همین روی نیز خداوند در قرآن فرموده : «ان اکرمکم عندالله اتقاکم» عزیزترین شما نزد الله، با تقواترین شما است!
5-از طرفی دیگر بنده یک سوال دارم از شما جناب آقای شاه آبادی!
آیا الان که شما مرد هستید؛ و به تعبیر شما، قرآن مردان را بر زنان فضل و برتری بخشیده است؛ آیا شما پس از «حضرت فاطمه (س)» و یا «حضرت زینب (س)» و یا «حضرت مریم (ع)» برتر و با فضل تر هستید؟!