لیست تفسیر های فرزانه حسن ابادي
از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
  سوره توبة آیه 56 - نمونه
نشانه دیگر منافقان ترسیم شده انها به خدا سوگند یاد میکنند که از شما هستند«وَ یَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنَّهُمْ لَمِنْکُمْ »در حالیکه نه از شمایند نه در چیزی باشما موافقند بلکه انها گروهی اند که فوق العاده میترسند«وَ ما هُمْ مِنْکُمْ وَ لکِنَّهُمْ قَوْمٌ یَفْرَقُونَ»واز شدت ترس کفر را پنهان کرده واظهار ایمان میکنند مبادا گرفتار شوند.
«یفرقون »از ماده «فرق»به معنای شدت خوف وترس است.راغب در کتاب مفردات میگویید:این ماده در اصل به معنی تفرق وپراکندگی است گویی انچنان میترسند که میخواهد قلبشان از هم متفرق ومتلاشی شود در واقع چون تکیه گاهی در باطن ندارند همواره گرفتار ترس و وحشتی عظیمند به همین دلیل انچه در باطن دارند را اظهار نمیکنند و چون از خدانمیترسند از همه چیز میتر سنددر حالیکه مومنان راستین دارای شهامتی خاص و ارامش در سایه ایمانند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره توبة آیه 55 - نمونه
در این ایه روی سخن به پیامبر است و میفرمایید فزونی مال و اولاد انها نباید تو را در شگفتی فرو برد «فلا تعجبک اموالهم ولا اولادهم»و فکر میکنی که اناه با اینکه منافقند چگونه مشمول این همه مواهب الهی اند.چراکه اینها در ظاهر برای انها نعمت است اما در حقیقت خدا میخواهد بدین وسیله انها را در زندگی دنیا معذب کند و به خواطر دلبستگی فوق العاده به این امور در حال کفر وبی ایمانی بمیرند «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ بِها فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ کافِرُونَ»در واقع انها از دو راه بوسیله این اموال و فرزندان معذب میشوند:1-این افراد معمولا فرزندان ناصالح و اموالی بی برکت دارند که مایه درد ورنجشان در دنیا است شب و روز باید برای فرزندانی که مایه ننگ و ناراحتی اند تلاش کنند و برای حفظ اموالی که از طریق گناه بدست اوردند جان بکنند2-چون به اموال وفرزندان دلبستگی دارند به جهان اخرت و بعداز مرگ ایمان ندارند و چشم پوشی از این اموال وفرزندان برایشان مشکل است تا انجا که ایمانشان را روی انها گذارده وبه بدترین شکل جان میدهند و باکفر از دنیا میروند .
مال وفرزند اگر صالح وپاک باشند موهبت است ومایه رفاه واسایش ودر غیر این صورت مایه رنج است
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.