لیست سوال های مهدي گلي ايسک
از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
  سوره اعراف آیه 46 - اعراف چه کسانی هستند.
می خواهم بدانم موضوع زیر طرح شده زیر ، می تواند درست باشد؟
در ایه 46 سوره اعراف واژه «سلام علیکم» توسط افرادی استفاده می شود که با سلام کردن بر اهل بهشتی که هنوز وارد بهشت نشده اند پله ثوابشان سنگین تر شده و پس از دعا و درخواست. از خداوند وارد بهشت می شوند. این افراد اعراف هستند. اینها از افرادی باشند که تعداد اعمال حسنه و سیئه آنهاباهم برابر است و لذا نه لیاقت بهشت را دارند و نه جهنم شایستگی آنها را دارد. در این ایه عظمت خداوند عادلی را می بینیم که با استفاده از اسم خود (سلام) به اعراف یک فرصت را می دهد که بین جهنم و بهشت یکی را انتخاب کنند.
توضیح : 1-استدلال من بر اساس متن ایات 46 تا 49 می باشد که انسان را در سه دسته بهشتیان، دوزخیان و اعراف تقسیم بندی کرده است. اعراف اروزی رسیدن به بهشت را دارند و از دوخیان فراری. و
با سلام کردن بر مردمی که هنوز وارد بهشت نشده اند در واقع پله ثواب های خود را سنگین تر می کنند.
3- بر اساس ایات 7 و 8 سوره الزالزله که خداوند می فرماید فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ (7)
وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ (8) و با توجه به عدالت خداوند نمی توان ذره ای خیر یا بد را به اعمال کسانی اضافه کرد. این معنی ستم کردن را می رساند و خداوند مبری از این است.
قالب : فلسفی گوینده : مهدی گلی ایسک
منبع : نظر شخصی به موضوع اعراف موضوع اصلی : مساوات
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) رمضانی (داور) : خیر، این برداشت با آیات قرآن سازگار نیست.
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می‌فرمایند: "اعراف" به معناى قسمت‏هاى بالاى حجاب و تل‏هاى شنى و" عرف" به معنى یال اسب و تاج خروس و قسمت بالاى هر چیزى است. معلوم مى‏شود که این کلمه به هر معنا که استعمال شود، معناى علو و بلندى در آن هست‏.
و از اینکه حجاب را قبل از اعراف ذکر کرده و همچنین از اینکه فرموده: اهل اعراف مشرف بر جمیع مردم از بهشتیان و دوزخیانند، معلوم مى‏شود که منظور از اعراف قسمت‏هاى بالاى حجابى است که حائل بین دوزخ و بهشت است، بطورى که اعرافیان در آنجا، هم دوزخیان را مى‏‌بینند و هم بهشتیان را.
و این حجاب از این جهت حجاب خوانده شده که حائلى است بین دو طایفه اهل دوزخ و بهشت، نه از این جهت که مانند حجاب‏هاى دنیا پارچه‏اى باشد که از نخ بافته شده و در بین بهشت و جهنم آویزان شده باشد.
بنا بر این معناى آیه این مى‏شود که: در قسمت‏هاى بالاى حجاب رجالى هستند که بر هر دو طرف مشرفند، چون در محل مرتفعى قرار دارند، مردانى هستند که اهل جهنم و بهشت را به قیافه و علامت‏هایشان مى‌‏شناسند.
از دقت در آیات این خصوصیات استفاده مى‏‌شود که: رجال اعراف جمعى از بندگان مخلصند که مقام و منزلتشان از سایر اهل جمع بالاتر است، مردمى هستند که هر دو طایفه بهشتى و دوزخى را مى‌‏شناسند، و در تکلم به حق مجازند مى‏‌توانند شهادت دهند، و شفاعت کنند، امر کنند و حکم نمایند.