محمد حسین دهقان
[ همه تفسیر ها ] تفسیر های محمد حسين دهقان (8 مورد)
  سوره ملک آیه 19 - https://what.sapp.ir/karbalaeyamcon/159679365200222f7eVA85-
درس نهم ازتلاوت سوره مبارکه ملک
.....درایه نوزدهم قران توجه انسان به امر مهمی که برای همه قابل مشاهده و مطالعه و فکرکردن است جلب میکند از انسان میخواهد که درباره پرنده ها فکرکند پرنده های متفاوت با اندازه ها و رنگ ها و شکل های متعددو متنوع و بطور خاص به مسئله پروازانها اشاره میکند که بر خلاف قانون جاذبه از زمین برمی خیزند، و به راحتی تمام بر فراز آسمان بدون انکه سقوط کنند پروازمیکنند فیلم ها وکتبی که در باره راز ورمز پرواز پرندگان توسط دانشمندان نوشته شده است و گوشه ای از عظمت خلقت پرندگان را تشریح نموده است درواقع تبیین وشرح ایه فوق بشمار میرود ... قران مجید درایه فوق توجه انسان را به " صَافَّاتٍ وَیَقْبِضْنَ "در پرواز پرندگان جلب نموده است تا انسان در پرتوفکرو وبراساس عقل و منطق دریابد که پرنده بدون هدایت و معیت خدای تبارک وتعالی هرگز نمی تواند ازچنین استعدادعظیم و قدرت بسیار حائز اهمیتی برخوردارباشد ...در عکس ها وفیلم های ضمیمه صَافَّاتٍ وَیَقْبِضْنَ به تصویر کشیده شده است دیدن انها همراه با تفکر دراین امر برایمان واعتقاد تلاوت کننده قران به إِنَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ بَصِیرٌ می افزاید و او رامتوجه میکند که خدا با همه چیز و همراه همه مخلوقات وحاضر وناظر واگاه به ظاهر وباطن همه است پرندگان هم بدون معیت و هدایت ونگهداری و نگهبانی او نمی توانند پروازنمایند و... انچه در عکس ها و فیلم ها ی ضمیمه می بینیم وانچه در کتابها راجع به پرندگان و توانایی شگفت انگیز انها نوشته اند هرگز نمی تواند کارخودانها باشد که فاقد تعقل و تدبر و... هستند... قاری باید بتدریج با تلاوت چنین ایاتی به این زبانحال برسد ... وَأَنْتَ الَّذِى تَعَرَّفْتَ إِلَىَّ فِى کُلِّ شَىْءٍ فَرَأَیْتُکَ ظاهِراً فِى کُلِّ شَىْءٍ ، وَأَنْتَ الظَّاهِرُ لِکُلِّ شَىْءٍ ...دعای عرفه امام حسین علیه السلام وبه این معرفت نزدیک شود که ....
...مَعَ کُلِّ شَیْءٍ لاَ بِمُقَارَنَةٍ وَ غَیْرُ کُلِّ شَیْءٍ لاَ بِمُزَایَلَةٍ... نهج البلاغة , جلد 1 , صفحه39
درایه بیستم اشاره به این است که انسان هایی که خدای متعال و هدایت اورا منکر میشوند و قبول نمی کنند با تکیه بر چه علم و چه قدرت وچه نیرو و چه مو نه و سپاه و چه حمایتى در برابر خالق هستی با این علم و قدرت و حکمت وتدبیر که به پاره ای ازانها در ابتدای سوره اشاره شده است و قانون ومقررات وائینی که وضع نموده است می ایستتد و موضع می گیرند وبا غرور و لجاجت ازاطاعت سر بازمیزند ... مجموعه مخلوقات ازاکابر علماء و اعاظم دانشمندان و... دربرابر علم و تدبیر و قدرت و... و خلقت بسیار عالمانه و حکیمانه ونظام مدقن ...الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا مَا تَرَى فِی خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِنْ تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِنْ فُطُورٍ ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ کَرَّتَیْنِ یَنْقَلِبْ إِلَیْکَ الْبَصَرُ خَاسِئًا وَهُوَ حَسِیرٌ و.... چه حرفی برای گفتن دارند جز جهل مطلق وضعف به تمام وکمال همراه با سرمایه ای از غرور و تکبر و نخوت چه درچنته دارند ...تذکر این مطلب هم ضروری است که ...باتوجه به اینکه تعداد عوالم خلق شده خدای متعال بی شمار ونامحدود است "طیر"و پرواز درهرعالمی تعریف خاص خودش رادارد و صَافَّاتٍ وَیَقْبِضْنَ هم مفهوم متناسب با ان همان عالم قابل معنی وتوضیح است ... درجهان محسوس مادی ما که قابل دیدن برای همه است طیر برای هرکس پرنده ای است که می شناسد و دیده است وپرواز برخاستن از زمینی است که برای او شناخته شده است در اسمانی که او مشاهده کننده ونظاره گراست در سایر عوالم مشهور نامحسوس ماوراء ماده مثل ...عقل وروح و.... انسانیت و...هم طیر وهم طائر وهم پرواز و... صَافَّاتٍ وَیَقْبِضْنَ ....و... برای اهل ان با ادبیات خودشان تعریف و تبیین میشود پرواز اندیشه .. پرواز روح ... عروج صعود هبوط و... لغاتی است که درفرهنگ ادبیات عالم خاکی نمی تواند درست تعریف شود و شناخته هم نمیشود... نمونه هایی از صحبت های ادبیات فرای عالم خاکی به شرح زیر است ...
طیران ادمیت
طیران مرغ دیدی تو ز پای‌بند شهوت
به در آی تا ببینی طیران آدمیت
مرغ اندیشه
..... ادامه به نشانی منبع رجوع شود
  سوره ملک آیه 5 - https://what.sapp.ir/telavatekoran/158404276702022f7elOaT-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D9%87-%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9-%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87
درس چهارم ازتلاوت سوره ملک
لَقَدْ زَیَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ وَجَعَلْنَاهَا رُجُومًا لِلشَّیَاطِینِ وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِیرِ﴿٥﴾
اسمان دنیایی که برای همه ما قسمتی ازان قابل مشاهده است به زینت مصباح اراسته شده است خورشید وماه وستارگان چراغهای اسمان بالای سر ما هستند درباره خورشید وماه و ستارگان بی شمار کتاب و فیلم و ...تهیه شده است خوب است قاری این ایه این اجرام اسمانی را درشبکه جهانی اطلاعات جستجوکند و شناخت اجمالی ازانچه علم امروز درباره ستارگان و کواکب ارائه داده است کسب نماید ... ویژگی مهم کواکب اعم ازخورشید و ماه وستارگان که بیشتر در دسترس و دید انسان است درایه فوق بیان شده است روشنی بخشی هدایت کنندگی زینت بخشی و زدودن و تطهیر محیط زمین و فضا از هرگونه رجس و ناپاکی و پلیدی وشیطنت ... است خورشید پاک کننده است و زدودنده الودگی ها و سبب نزول باران وجریان باد که پاک گننده محیط زمین و فضا از انواع الودگیها هستند نورماه و ستارگان هم اثرات مشابهی دارند... کواکب اعم ازخورشید وماه و ستارگان و... چراغ هستند نورافشانی میکنند و اسمان واطراف خود را زینت میدهند و طرد کننده وزداینده هرگونه شیطان و مظاهران ازقبیل عوامل مانع رشد مزاحمت وناپاکی وناخالصی الودگی و... موجود بین زمین واسمان هستند شعله های فروزان وپرتوهای خورشید وپرتو نور ناشی ازمهتاب وشهاب های ناشی ازکواکب با نفوذ در همه اثار شیطانی زیانبار محیط زمین و فضای بین اسمان وزمین را ازهرگونه رجس وناپاکی تطهیر میکنند ... اثار و وفواید برکات نورخورشید وماه وستارگان و... در امر حیات قابل وصف نیست ... همه کتابها و فیلم ها و... تهیه شده توسط دانشمندان درهمه رشته های علوم درطول تاریخ علم بخصوص دانش نجوم و زیست شناسی شرح بسیار مختصری است بر ایه فوق .... تلاوت کننده این ایه برای درک بهتر از ان خوب است حداقل روی این مطالب فکر وتحقیق کند که اگر خورشید نباشد چه میشود اگر ماه نباشد چه میشود ...لازم به ذکر است که درعالم ماوراء ماده بیشمار عوالم دیگر وجود دارد که کواکب دران عوالم معنی خاص خودش رادارند معنی مصباح وچراغ درعوالم مافوق مادی هم متفاوت است خورشید اسمان نبوت پیامبر اعظم است که زینت عالم انسانیت است و هادی امت به صراط مستقیم بهشت دنیوی واخروی وستارگان اسمان انسان کامل وانسانیت حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها وائمه هدی مصابیح الدجی هستند وشهداء و صدیقین و صالحین وابرار اول و اخر عالم وجود ...این ستارگان مایه زینت وبرکت وهدایت و طرد شیاطین جن وانس ازمحیط فکر وذکر و حیات وممات عالم انسانی هستند ... کوکب درخشان و زینت بخش و ر جم کننده همه شیاطین عصروز مان ما ستارگان تابناک عالم علم وتقوی وخلوصی چون حضرت امام خمینی رحمت الله علیه و حضرت امام خامنه ای مدظله العالی هستندو ستارگان اسمان علم وفن اوری دانشمندان هسته ای همچون تهرانی مقدم ها وستارگان اسمان جهاد فی سبیل الله شهداء به نام ازقبیل شهید سلیمانی ها و... همه این ستارگان دارای ویژگی زینت بخشی وابرومندی جامعه بشری ومشعل هدایت و روشنایی بخشی واضمحلال شیاطین به صور و اشکال متنوع متشکله ازانجمله نوع عفلقی وداعشی و ... ان هستند زندگی امثال امام ره و امام خامنه ای مدظله العالی وخصوصیت برجسته انها یعنی هدایت گری روشنایی واگاهی و بیداری بخشی زینت و عزت بخشی به عالم انسانیت وامت اسلامی رجم وطرد حکومت های طاغوتی و شیطانی وهمه حامیان انها از شیاطین داخلی وخارجی و... همه مجملی ازترجمان ایه فوق هستند و عذابهایی که امثال صدام عفلقی و وبعثیون جان پناه او متحمل شدند وانچه ازناحیه فرماندهی سپاه قدس برسر شیاطین داعشی و حامیان انها فرود امد و قبل ان عذابی که برسر دار و دسته شیاطینی ازمنافقین درمرصاد نازل شد و رنج وعذابی که طاغوت حاکم بر ایران دراخرعمر متحمل گرئید وعذاب هایی که وابستگان رژیم طاغوت از ناحیه انقلاب اسلامی دیدند و....و بطورکلی همه عذاب ها یی که ازناحیه جنودالهی تحت فرماندهی ورهبری ستارگانی از عالم انسانیت برسر ستمکاران و ظلمه ومستکبران درطول تاریخ بشریت فرود امده وخواهد امد مصداق صورت دنیوی ... وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِیر... ایه سوره ملک وحقیقت اخروی ان نیز قطعا ومسلما در عالم اخرت گریبانگیر انها خواهدشد
****************
براساس انچه گفتیم درادبیات ومعارف هریک از بی نهایت عوالم وجود اسمان وزمین و کوکب و چراغ و رجم و شیطان و... معنی خاص هما ن عالم رادارد و معنی ومفهوم کلمات مانوس برای یک عالم برای عوالم دیگر نا شناخته و ثقیل و غیرقابل درک است ... مثلا حافظ در عالم ادبیات خودش با توجه به ایه پنجم سوره ملک ودیگر ایاتی که به رجم شیاطین توسط کواکب اشاره دارد شعر زیر را سروده است .. مضامین این اشعار فقط برای کسانی قابل فهم ودرک حقیقی است که هم درعالم شعر وشاعری باشند و هم فکر و همراه وهمدرد و...حافظ یعنی درعالم حافظ باشند ...
به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را
ز رقیب دیوسیرت به خدای خود پناهم
مگر آن شهاب ثاقب مددی دهد خدا را
مژه سیاهت ار کرد به خون ما اشارت
ز فریب او بیندیش و غلط مکن نگارا
دل عالمی بسوزی چو عذار برفروزی
تو از این چه سود داری که نمی‌کنی مدارا
همه شب در این امیدم که نسیم صبحگاهی
به پیام آشنایان بنوازد آشنا را
چه قیامت است جانا که به عاشقان نمودی
دل و جان فدای رویت بنما عذار ما را
به خدا که جرعه‌ای ده تو به حافظ سحرخیز
که دعای صبحگاهی اثری کند شما را
**********
شد لاحول گو شیطان من ؟
https://as7.cdn.asset.aparat.com/aparat-video/24f8289cdc66b2b00205ff5ff1ee983f1056569__73343.mp4
https://ganjoor.net/moulavi/shams/ghazalsh/sh1806/
********** درس مهم تلاوت این ایه به همه ما این است که برکات وفوائد نعمت خورشید و ماه و ستارگان و... که ازمظاهر قدرت پروردگار ولطف اوست درحد توان بشناسیم باسحر خیزی ونگاه به اسمان با ستارگان مانوس باشیم ونحوست وکسالت و...وسایر مظاهر شیطانی را با نظر به ستارگان دفع کنیم وباتفکر درخلقت انها به خدای متعال وایات او پندها وتذکرات او بیشتر وبهتر توجه کنیم و به سراغ شناخت وانس بیشتر با خورشید وکواکب و انجم و... عالم انسانیت برویم وبازندگی و تعالیم انها بخصوص دعاها ومناجات های انها اشناشویم ...و کوکب هدایت و وچراغ روشن و رجم کننده وجهادکننده با شیاطین کوچک وبزرگ غاصب حکومت و ولایت الهیه وفراهم کننده اسباب نزول عذاب سعیر بر انان و قلع و قمع کننده بنیاد ظلم و ستم و استکبار ستاره اسمان امامت و ولایت یعنی امام عصر و ولی امر زمان خود را خوب بشناسیم و با بصیرت کامل ازنور روشنی بخش و تطهیر کننده و تعالیم وهدایت های او بهره مند شویم و بتدریج با شبیه شدن زندگی مان افکار و عقاید و اعمالمان با محمد وال محمد صلی الله علیه واله وسلم و ادامه دهندگان راه انها از فقیهان مجاهد مومن مهذب وارسته زندگی و مماتمان ونشر و حشر وقبر و قیامتان وسرنوشت زندگی ابدی مان هم مانند انها شود انشاء الله تبارک وتعالی
**********************
عکسهای زیر شعاعی از زینت بخشی ستارگان دراسمان پایین عالم مادی را نشان میدهد درعوالم دیگر نیز زینت بخشی ها وزیبایی افریدن ها قابل بررسی ومطالعه است تصاویر متنوع از حرم های پیامبر و اهل بیت علیهم السلام عکسهایی ازبین الحرمین بخصوص در اربعین تصویرهایی از مدینه و بقیع و مسجد الحرام و... فیلم استقبال از امام خمینی ره در ورودش به کشور بعد از 15 سال تبعید عکس های تکریم وبزرگداشت شهید سلیمانی و... اینها همه نمونه های کوچکی از جلوه های زیبایی و زینت بخشی ستارگان عالم انسانیت است ...ادامه مطلب رجوع شود به درس چهارم ازتلاوت سوره مبارکه ملک
  سوره مدثر آیه 1 - https://what.sapp.ir/telavatekoran/159581594947022f7eUD2U-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D9%87-%D8%A7%D8%B2%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87-%D9%85%D8%AF%D8%AB%D8%B1-%D8%A7%D9%88%D9%84
درس اول ازتلاوت سوره مبارکه مدثر
کوشش کنیم برای ادای برترین تکبیر
ودست یابی به اخرین مرتبه طهارت و وارستگی

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم یَا أَیُّهَا الْمُدَّثِّرُ ﴿١﴾ قُمْ فَأَنْذِرْ ﴿٢﴾ وَرَبَّکَ فَکَبِّرْ ﴿٣﴾ وَثِیَابَکَ فَطَهِّرْ ﴿٤﴾ وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ ﴿٥﴾ وَلا تَمْنُنْ تَسْتَکْثِرُ ﴿٦﴾ وَلِرَبِّکَ فَاصْبِرْ ﴿٧﴾ ای ردابرسر کشیده برخیز و انذار کن تکبیر بگو و جامه ات را ازهرنظر تطهیرکن و چنین اموری را بزرگ مپندارومنت منه و بیش مخواه وبرای خاطر پروردگارت صبرکن
مزملی که شرح حال او دراولین درس تلاوت سوره مزمل بیان شد تا تحقق دوباره دیدارولقاء محبوب همواره مزمل است و درخوف طرد محبوب و رجاء ایجاب و قبول است وچون با دیدار ووصل مکرر خوفش برطرف شود و امیدواریش به ایچاب محبوب بیشتر شود وراه ورسم وصل شدن را ازراه تجربه بیاید مشتاق وصل دائم است وچون این مهم به مقتضای حکمت محبوب مقدورنیست در غیر ایام وصل مدثر میشود حالت انتظاردارد خوفش کم است و امیدش زیاد خواب وخوراک واستراحت ندارد عزلت طلب و گوشه گیر است درخلوتکده خود ممکن است روی خار وخاک وخاشاک و هرچی بود وهرجا که شد درازبکشد رواندازی به سر کشد و دستها را به هم مماس کرده روی پیشانی گذارد چشم هارا ببندد و گوش به زنگ بماند تا خبرتازه ای از دیداررسد مدثر به جز هنگام وصل همواره درخلوت و جلوت به همین حال است دوحال بیشترندارد یا وصل است ودر عشق بهجت ولذت دیدار و....
(...وَ عَذُبَ فِی مَعِینِ الْمُعَامَلَةِ شِرْبُهُمْ وَ طَابَ فِی مَجْلِسِ الْأُنْسِ سِرُّهُمْ وَ أَمِنَ فِی مَوْطِنِ الْمَخَافَةِ سِرْبُهُمْ وَ اطْمَأَنَّتْ بِالرُّجُوعِ إِلَى رَبِّ الْأَرْبَابِ أَنْفُسُهُمْ،وَ تَیَقَّنَتْ بِالْفَوْزِ وَ الْفَلاحِ أَرْوَاحُهُمْ وَ قَرَّتْ بِالنَّظَرِ إِلَى مَحْبُوبِهِمْ أَعْیُنُهُمْ...)
یا قطع است و مدثر و درحال انتظار که ازمحبوب میشنود یَا أَیُّهَا الْمُدَّثِّرُ قُمْ فَأَنْذِرْ وَرَبَّکَ فَکَبِّرْ وَثِیَابَکَ فَطَهِّرْ وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ وَلا تَمْنُنْ تَسْتَکْثِرُ وَلِرَبِّکَ فَاصْبِرْ ... وبه این طریق حببیب مورد لطف و محبت خاص محبوب قرارمی گیرد و به اخرین مرتبه تکبیر و طهارت وتقوی هدایت میشود ضلالت بزرگ دیدن امر وصال وبودن بامحبوب وتلاش درخواست برای هرچه بیشتر با او بودن و خوش بودن درلذت عشق وصل او وبرکاتش بادرخواست عاشقانه محبوب برطرف میشود وحبیب به مقام عبودیت نائل میشود درخواست عاشقانه محبوب این است به خاطر پروردگارت برخیز و برو انذارکن درمیان مردم برو و انها را به صراط مستقیم محبوبت هدایت کن فداکاری کن رنج ببر اذیت شو زجر بکش غصه بخور و .... محبوبت را بزرگتر ازین بدان که دائم دروصالش باشی ودرلذت باهاش بودن به سر بری تکبیر بگو و خودت را از تعلق به عشق وصل رهاکن و جامه ات را از الودگی به این خودخواهی بس بزرگ پاکیزه گردان ( لباس و طهارت ان ظاهری دارد وباطنی و مراتبی طهارت ظاهری مثل پاک بودن پاکیزه بودن درشان بودن رنگ مناسب داشتن بلندتر ازقد نبودن بدن نما نبودن و طهارت باطنی لباس تقوی و وارستگی ازهمه تعلقات ) عبد شو وبر رنج فراق ازمحبوبت و انچه درراه او ازدشمنان او بر خودت و خاندانت می اید صبر کن ...و این ایات اگرچه ظاهرا خطاب به پیامبر صلی الله علیه واله وسلم است ولی شکی دران نیست که روی سخن باهمه مومنان و عارفان و سالکان و عاشقان ومحبین و مجذوبین وسحرخیزان و راکعین و ساجدین و ذاکرین وتسبیح کنندگان درهمه ادوار تاریخ است که سحرخیزی و عبادت ونماز درشب و... وسیله است و راه برای اماده شدن برای خدمت و فداکاری و ایثار و ازخودگذشتگی در راه اجرای ایات الهی هرانگونه که محبوب می پسندد لباس رزم باید پوشید و درمیادین مختلف مجاهده با کافران و مستکبران و فرعون صفتان و... مبارزه باید نمود اذیت باید شد حبس و تبعید و محرومیت و... زخم بابد برداشت خون جگر باید شد واگرلازم شد غسل طهارت به خون باید نمود (السَّلامُ عَلى المُغسَّلِ بِدَمِ الجِرَاحِ ) انتخاب زهد وترک لذات دنیوی و خلوت گزیدن و ذکرگفتن و تسبیح چرخانیدن و رکوع و سجود و اه وناله و فغان وگریه و زاری اگر برای لذت و صل و... عیش و نوش با محبوب باشد نوعی ترک لذت برای رسیدن به لذات برتر است واین اوج خودخواهی و وابستگی وتعلق است خدای متعال که نیازی به نماز وذکر و ... انسانهاندارد مخلوقاتی دارد که اززمانیکه انهارا خلق کرده است تاروز فنا ی دنیا وبعدان در رکوع و سجود و... دائمی هستند چنین اموری اگر برای بهره مندی از لذت وصل باشد منتی ندارد ونباید ان را کارخیلی بزرگ و بااهمیتی حساب نمود و درخواست بیشتر انرانمود خدای متعال را باید بزرگتر ازین اموردانست تکبیر باید گفت و دامن خودرا ازچنین الودگی و تعلقی و ان چنان ضلالتی تطهیر یاید نمود این بدان معنی نیست که نباید سحرخیز بود و اهل نماز ورکوع و سجود و... بلکه همه این امور باید نردبانی باشد برای عبد محبوب شدن و رسیدن به عبودیت تام و مطیع کامل خواست محبوب شدن ومجری ایات قرانش بودن ویکی ازخواست های مهم محبوب این است که حبیب درمیادین جبهه و جهاد درهمه عرصه ها وصحنه ها براساس قوت و توان و استعداد خود حاضر باشد ودرراه محبوب ازهرگونه بذل مال وجان و ابرو و... کوتاهی نکند ..ازمضمون ایات فوق چنین برمی اید که درعصر غیبت انکه موفق به دیدارو همنشینی با امام زمان خویش است اگر حقیقتا عاشق مولای خویش باشد ونه در بند لذت دیدار وارامش ناشی ازان باید که ازپیش امام خود برخیزد و در میدان وصحنه رویارویی با دشمنان او حاضر شود و تمام هم و غم وتوان و استعداد خودرا برای فراهم نمودن زمینه بازگشت امام به صحنه حکومت بکارگیرد وهرمدعی دوستی امام هم باید بیشتر به فکر نصرت امام خودباشد وفراهم نمودن زمینه رفع تبعیدش تا دیدارش ودرعالم عشق های مجازی هم کسی که که به شنیدن صدا ویا ردپا یی یا دیدن کمان ابرویی عاشق کسی شده است زمانی در عشق خود صادق است که برای رسیدن معشوق به خواسته هایش باتمام وجود تلاش کند اگرچه خواست معشوقش ترک او باشد عاشقی که به وقت شنیدن جواب رد ازمعشوق برصورت او اسید می پاشد یا...شکی نیست که عاشق خودخواهی خود است خدای تبارک وتعالی به لطف و کرم خود وبا قدرتش مارا موفق به ترک خودخواهی هاو خودپرستی هایمان کند و به راه عبودیت هدایت فرماید انشاء الله تبارک وتعالی