● سوره ملک آیه 19 - https://what.sapp.ir/karbalaeyamcon/159679365200222f7eVA85-
درس نهم ازتلاوت سوره مبارکه ملک
.....درایه نوزدهم قران توجه انسان به امر مهمی که برای همه قابل مشاهده و مطالعه و فکرکردن است جلب میکند از انسان میخواهد که درباره پرنده ها فکرکند پرنده های متفاوت با اندازه ها و رنگ ها و شکل های متعددو متنوع و بطور خاص به مسئله پروازانها اشاره میکند که بر خلاف قانون جاذبه از زمین برمی خیزند، و به راحتی تمام بر فراز آسمان بدون انکه سقوط کنند پروازمیکنند فیلم ها وکتبی که در باره راز ورمز پرواز پرندگان توسط دانشمندان نوشته شده است و گوشه ای از عظمت خلقت پرندگان را تشریح نموده است درواقع تبیین وشرح ایه فوق بشمار میرود ... قران مجید درایه فوق توجه انسان را به " صَافَّاتٍ وَیَقْبِضْنَ "در پرواز پرندگان جلب نموده است تا انسان در پرتوفکرو وبراساس عقل و منطق دریابد که پرنده بدون هدایت و معیت خدای تبارک وتعالی هرگز نمی تواند ازچنین استعدادعظیم و قدرت بسیار حائز اهمیتی برخوردارباشد ...در عکس ها وفیلم های ضمیمه صَافَّاتٍ وَیَقْبِضْنَ به تصویر کشیده شده است دیدن انها همراه با تفکر دراین امر برایمان واعتقاد تلاوت کننده قران به إِنَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ بَصِیرٌ می افزاید و او رامتوجه میکند که خدا با همه چیز و همراه همه مخلوقات وحاضر وناظر واگاه به ظاهر وباطن همه است پرندگان هم بدون معیت و هدایت ونگهداری و نگهبانی او نمی توانند پروازنمایند و... انچه در عکس ها و فیلم ها ی ضمیمه می بینیم وانچه در کتابها راجع به پرندگان و توانایی شگفت انگیز انها نوشته اند هرگز نمی تواند کارخودانها باشد که فاقد تعقل و تدبر و... هستند... قاری باید بتدریج با تلاوت چنین ایاتی به این زبانحال برسد ... وَأَنْتَ الَّذِى تَعَرَّفْتَ إِلَىَّ فِى کُلِّ شَىْءٍ فَرَأَیْتُکَ ظاهِراً فِى کُلِّ شَىْءٍ ، وَأَنْتَ الظَّاهِرُ لِکُلِّ شَىْءٍ ...دعای عرفه امام حسین علیه السلام وبه این معرفت نزدیک شود که ....
...مَعَ کُلِّ شَیْءٍ لاَ بِمُقَارَنَةٍ وَ غَیْرُ کُلِّ شَیْءٍ لاَ بِمُزَایَلَةٍ... نهج البلاغة , جلد 1 , صفحه39
درایه بیستم اشاره به این است که انسان هایی که خدای متعال و هدایت اورا منکر میشوند و قبول نمی کنند با تکیه بر چه علم و چه قدرت وچه نیرو و چه مو نه و سپاه و چه حمایتى در برابر خالق هستی با این علم و قدرت و حکمت وتدبیر که به پاره ای ازانها در ابتدای سوره اشاره شده است و قانون ومقررات وائینی که وضع نموده است می ایستتد و موضع می گیرند وبا غرور و لجاجت ازاطاعت سر بازمیزند ... مجموعه مخلوقات ازاکابر علماء و اعاظم دانشمندان و... دربرابر علم و تدبیر و قدرت و... و خلقت بسیار عالمانه و حکیمانه ونظام مدقن ...الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا مَا تَرَى فِی خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِنْ تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِنْ فُطُورٍ ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ کَرَّتَیْنِ یَنْقَلِبْ إِلَیْکَ الْبَصَرُ خَاسِئًا وَهُوَ حَسِیرٌ و.... چه حرفی برای گفتن دارند جز جهل مطلق وضعف به تمام وکمال همراه با سرمایه ای از غرور و تکبر و نخوت چه درچنته دارند ...تذکر این مطلب هم ضروری است که ...باتوجه به اینکه تعداد عوالم خلق شده خدای متعال بی شمار ونامحدود است "طیر"و پرواز درهرعالمی تعریف خاص خودش رادارد و صَافَّاتٍ وَیَقْبِضْنَ هم مفهوم متناسب با ان همان عالم قابل معنی وتوضیح است ... درجهان محسوس مادی ما که قابل دیدن برای همه است طیر برای هرکس پرنده ای است که می شناسد و دیده است وپرواز برخاستن از زمینی است که برای او شناخته شده است در اسمانی که او مشاهده کننده ونظاره گراست در سایر عوالم مشهور نامحسوس ماوراء ماده مثل ...عقل وروح و.... انسانیت و...هم طیر وهم طائر وهم پرواز و... صَافَّاتٍ وَیَقْبِضْنَ ....و... برای اهل ان با ادبیات خودشان تعریف و تبیین میشود پرواز اندیشه .. پرواز روح ... عروج صعود هبوط و... لغاتی است که درفرهنگ ادبیات عالم خاکی نمی تواند درست تعریف شود و شناخته هم نمیشود... نمونه هایی از صحبت های ادبیات فرای عالم خاکی به شرح زیر است ...
طیران ادمیت
طیران مرغ دیدی تو ز پایبند شهوت
به در آی تا ببینی طیران آدمیت
مرغ اندیشه
..... ادامه به نشانی منبع رجوع شود
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره ملک آیه 5 - https://what.sapp.ir/telavatekoran/158404276702022f7elOaT-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D9%87-%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9-%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87
درس چهارم ازتلاوت سوره ملک
لَقَدْ زَیَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ وَجَعَلْنَاهَا رُجُومًا لِلشَّیَاطِینِ وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِیرِ﴿٥﴾
اسمان دنیایی که برای همه ما قسمتی ازان قابل مشاهده است به زینت مصباح اراسته شده است خورشید وماه وستارگان چراغهای اسمان بالای سر ما هستند درباره خورشید وماه و ستارگان بی شمار کتاب و فیلم و ...تهیه شده است خوب است قاری این ایه این اجرام اسمانی را درشبکه جهانی اطلاعات جستجوکند و شناخت اجمالی ازانچه علم امروز درباره ستارگان و کواکب ارائه داده است کسب نماید ... ویژگی مهم کواکب اعم ازخورشید و ماه وستارگان که بیشتر در دسترس و دید انسان است درایه فوق بیان شده است روشنی بخشی هدایت کنندگی زینت بخشی و زدودن و تطهیر محیط زمین و فضا از هرگونه رجس و ناپاکی و پلیدی وشیطنت ... است خورشید پاک کننده است و زدودنده الودگی ها و سبب نزول باران وجریان باد که پاک گننده محیط زمین و فضا از انواع الودگیها هستند نورماه و ستارگان هم اثرات مشابهی دارند... کواکب اعم ازخورشید وماه و ستارگان و... چراغ هستند نورافشانی میکنند و اسمان واطراف خود را زینت میدهند و طرد کننده وزداینده هرگونه شیطان و مظاهران ازقبیل عوامل مانع رشد مزاحمت وناپاکی وناخالصی الودگی و... موجود بین زمین واسمان هستند شعله های فروزان وپرتوهای خورشید وپرتو نور ناشی ازمهتاب وشهاب های ناشی ازکواکب با نفوذ در همه اثار شیطانی زیانبار محیط زمین و فضای بین اسمان وزمین را ازهرگونه رجس وناپاکی تطهیر میکنند ... اثار و وفواید برکات نورخورشید وماه وستارگان و... در امر حیات قابل وصف نیست ... همه کتابها و فیلم ها و... تهیه شده توسط دانشمندان درهمه رشته های علوم درطول تاریخ علم بخصوص دانش نجوم و زیست شناسی شرح بسیار مختصری است بر ایه فوق .... تلاوت کننده این ایه برای درک بهتر از ان خوب است حداقل روی این مطالب فکر وتحقیق کند که اگر خورشید نباشد چه میشود اگر ماه نباشد چه میشود ...لازم به ذکر است که درعالم ماوراء ماده بیشمار عوالم دیگر وجود دارد که کواکب دران عوالم معنی خاص خودش رادارند معنی مصباح وچراغ درعوالم مافوق مادی هم متفاوت است خورشید اسمان نبوت پیامبر اعظم است که زینت عالم انسانیت است و هادی امت به صراط مستقیم بهشت دنیوی واخروی وستارگان اسمان انسان کامل وانسانیت حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها وائمه هدی مصابیح الدجی هستند وشهداء و صدیقین و صالحین وابرار اول و اخر عالم وجود ...این ستارگان مایه زینت وبرکت وهدایت و طرد شیاطین جن وانس ازمحیط فکر وذکر و حیات وممات عالم انسانی هستند ... کوکب درخشان و زینت بخش و ر جم کننده همه شیاطین عصروز مان ما ستارگان تابناک عالم علم وتقوی وخلوصی چون حضرت امام خمینی رحمت الله علیه و حضرت امام خامنه ای مدظله العالی هستندو ستارگان اسمان علم وفن اوری دانشمندان هسته ای همچون تهرانی مقدم ها وستارگان اسمان جهاد فی سبیل الله شهداء به نام ازقبیل شهید سلیمانی ها و... همه این ستارگان دارای ویژگی زینت بخشی وابرومندی جامعه بشری ومشعل هدایت و روشنایی بخشی واضمحلال شیاطین به صور و اشکال متنوع متشکله ازانجمله نوع عفلقی وداعشی و ... ان هستند زندگی امثال امام ره و امام خامنه ای مدظله العالی وخصوصیت برجسته انها یعنی هدایت گری روشنایی واگاهی و بیداری بخشی زینت و عزت بخشی به عالم انسانیت وامت اسلامی رجم وطرد حکومت های طاغوتی و شیطانی وهمه حامیان انها از شیاطین داخلی وخارجی و... همه مجملی ازترجمان ایه فوق هستند و عذابهایی که امثال صدام عفلقی و وبعثیون جان پناه او متحمل شدند وانچه ازناحیه فرماندهی سپاه قدس برسر شیاطین داعشی و حامیان انها فرود امد و قبل ان عذابی که برسر دار و دسته شیاطینی ازمنافقین درمرصاد نازل شد و رنج وعذابی که طاغوت حاکم بر ایران دراخرعمر متحمل گرئید وعذاب هایی که وابستگان رژیم طاغوت از ناحیه انقلاب اسلامی دیدند و....و بطورکلی همه عذاب ها یی که ازناحیه جنودالهی تحت فرماندهی ورهبری ستارگانی از عالم انسانیت برسر ستمکاران و ظلمه ومستکبران درطول تاریخ بشریت فرود امده وخواهد امد مصداق صورت دنیوی ... وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِیر... ایه سوره ملک وحقیقت اخروی ان نیز قطعا ومسلما در عالم اخرت گریبانگیر انها خواهدشد
****************
براساس انچه گفتیم درادبیات ومعارف هریک از بی نهایت عوالم وجود اسمان وزمین و کوکب و چراغ و رجم و شیطان و... معنی خاص هما ن عالم رادارد و معنی ومفهوم کلمات مانوس برای یک عالم برای عوالم دیگر نا شناخته و ثقیل و غیرقابل درک است ... مثلا حافظ در عالم ادبیات خودش با توجه به ایه پنجم سوره ملک ودیگر ایاتی که به رجم شیاطین توسط کواکب اشاره دارد شعر زیر را سروده است .. مضامین این اشعار فقط برای کسانی قابل فهم ودرک حقیقی است که هم درعالم شعر وشاعری باشند و هم فکر و همراه وهمدرد و...حافظ یعنی درعالم حافظ باشند ...
به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را
ز رقیب دیوسیرت به خدای خود پناهم
مگر آن شهاب ثاقب مددی دهد خدا را
مژه سیاهت ار کرد به خون ما اشارت
ز فریب او بیندیش و غلط مکن نگارا
دل عالمی بسوزی چو عذار برفروزی
تو از این چه سود داری که نمیکنی مدارا
همه شب در این امیدم که نسیم صبحگاهی
به پیام آشنایان بنوازد آشنا را
چه قیامت است جانا که به عاشقان نمودی
دل و جان فدای رویت بنما عذار ما را
به خدا که جرعهای ده تو به حافظ سحرخیز
که دعای صبحگاهی اثری کند شما را
**********
شد لاحول گو شیطان من ؟
https://as7.cdn.asset.aparat.com/aparat-video/24f8289cdc66b2b00205ff5ff1ee983f1056569__73343.mp4
https://ganjoor.net/moulavi/shams/ghazalsh/sh1806/
********** درس مهم تلاوت این ایه به همه ما این است که برکات وفوائد نعمت خورشید و ماه و ستارگان و... که ازمظاهر قدرت پروردگار ولطف اوست درحد توان بشناسیم باسحر خیزی ونگاه به اسمان با ستارگان مانوس باشیم ونحوست وکسالت و...وسایر مظاهر شیطانی را با نظر به ستارگان دفع کنیم وباتفکر درخلقت انها به خدای متعال وایات او پندها وتذکرات او بیشتر وبهتر توجه کنیم و به سراغ شناخت وانس بیشتر با خورشید وکواکب و انجم و... عالم انسانیت برویم وبازندگی و تعالیم انها بخصوص دعاها ومناجات های انها اشناشویم ...و کوکب هدایت و وچراغ روشن و رجم کننده وجهادکننده با شیاطین کوچک وبزرگ غاصب حکومت و ولایت الهیه وفراهم کننده اسباب نزول عذاب سعیر بر انان و قلع و قمع کننده بنیاد ظلم و ستم و استکبار ستاره اسمان امامت و ولایت یعنی امام عصر و ولی امر زمان خود را خوب بشناسیم و با بصیرت کامل ازنور روشنی بخش و تطهیر کننده و تعالیم وهدایت های او بهره مند شویم و بتدریج با شبیه شدن زندگی مان افکار و عقاید و اعمالمان با محمد وال محمد صلی الله علیه واله وسلم و ادامه دهندگان راه انها از فقیهان مجاهد مومن مهذب وارسته زندگی و مماتمان ونشر و حشر وقبر و قیامتان وسرنوشت زندگی ابدی مان هم مانند انها شود انشاء الله تبارک وتعالی
**********************
عکسهای زیر شعاعی از زینت بخشی ستارگان دراسمان پایین عالم مادی را نشان میدهد درعوالم دیگر نیز زینت بخشی ها وزیبایی افریدن ها قابل بررسی ومطالعه است تصاویر متنوع از حرم های پیامبر و اهل بیت علیهم السلام عکسهایی ازبین الحرمین بخصوص در اربعین تصویرهایی از مدینه و بقیع و مسجد الحرام و... فیلم استقبال از امام خمینی ره در ورودش به کشور بعد از 15 سال تبعید عکس های تکریم وبزرگداشت شهید سلیمانی و... اینها همه نمونه های کوچکی از جلوه های زیبایی و زینت بخشی ستارگان عالم انسانیت است ...ادامه مطلب رجوع شود به درس چهارم ازتلاوت سوره مبارکه ملک
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
: با عرض سلام و ادب. نکته قابل توجه این که ماه در دسته ستارگان نیست و از خود نوری ندارد. او به واسطه نور خورشید روشن است.
● سوره مدثر آیه 1 - https://what.sapp.ir/telavatekoran/159581594947022f7eUD2U-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D9%87-%D8%A7%D8%B2%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87-%D9%85%D8%AF%D8%AB%D8%B1-%D8%A7%D9%88%D9%84
درس اول ازتلاوت سوره مبارکه مدثر
کوشش کنیم برای ادای برترین تکبیر
ودست یابی به اخرین مرتبه طهارت و وارستگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم یَا أَیُّهَا الْمُدَّثِّرُ ﴿١﴾ قُمْ فَأَنْذِرْ ﴿٢﴾ وَرَبَّکَ فَکَبِّرْ ﴿٣﴾ وَثِیَابَکَ فَطَهِّرْ ﴿٤﴾ وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ ﴿٥﴾ وَلا تَمْنُنْ تَسْتَکْثِرُ ﴿٦﴾ وَلِرَبِّکَ فَاصْبِرْ ﴿٧﴾ ای ردابرسر کشیده برخیز و انذار کن تکبیر بگو و جامه ات را ازهرنظر تطهیرکن و چنین اموری را بزرگ مپندارومنت منه و بیش مخواه وبرای خاطر پروردگارت صبرکن
مزملی که شرح حال او دراولین درس تلاوت سوره مزمل بیان شد تا تحقق دوباره دیدارولقاء محبوب همواره مزمل است و درخوف طرد محبوب و رجاء ایجاب و قبول است وچون با دیدار ووصل مکرر خوفش برطرف شود و امیدواریش به ایچاب محبوب بیشتر شود وراه ورسم وصل شدن را ازراه تجربه بیاید مشتاق وصل دائم است وچون این مهم به مقتضای حکمت محبوب مقدورنیست در غیر ایام وصل مدثر میشود حالت انتظاردارد خوفش کم است و امیدش زیاد خواب وخوراک واستراحت ندارد عزلت طلب و گوشه گیر است درخلوتکده خود ممکن است روی خار وخاک وخاشاک و هرچی بود وهرجا که شد درازبکشد رواندازی به سر کشد و دستها را به هم مماس کرده روی پیشانی گذارد چشم هارا ببندد و گوش به زنگ بماند تا خبرتازه ای از دیداررسد مدثر به جز هنگام وصل همواره درخلوت و جلوت به همین حال است دوحال بیشترندارد یا وصل است ودر عشق بهجت ولذت دیدار و....
(...وَ عَذُبَ فِی مَعِینِ الْمُعَامَلَةِ شِرْبُهُمْ وَ طَابَ فِی مَجْلِسِ الْأُنْسِ سِرُّهُمْ وَ أَمِنَ فِی مَوْطِنِ الْمَخَافَةِ سِرْبُهُمْ وَ اطْمَأَنَّتْ بِالرُّجُوعِ إِلَى رَبِّ الْأَرْبَابِ أَنْفُسُهُمْ،وَ تَیَقَّنَتْ بِالْفَوْزِ وَ الْفَلاحِ أَرْوَاحُهُمْ وَ قَرَّتْ بِالنَّظَرِ إِلَى مَحْبُوبِهِمْ أَعْیُنُهُمْ...)
یا قطع است و مدثر و درحال انتظار که ازمحبوب میشنود یَا أَیُّهَا الْمُدَّثِّرُ قُمْ فَأَنْذِرْ وَرَبَّکَ فَکَبِّرْ وَثِیَابَکَ فَطَهِّرْ وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ وَلا تَمْنُنْ تَسْتَکْثِرُ وَلِرَبِّکَ فَاصْبِرْ ... وبه این طریق حببیب مورد لطف و محبت خاص محبوب قرارمی گیرد و به اخرین مرتبه تکبیر و طهارت وتقوی هدایت میشود ضلالت بزرگ دیدن امر وصال وبودن بامحبوب وتلاش درخواست برای هرچه بیشتر با او بودن و خوش بودن درلذت عشق وصل او وبرکاتش بادرخواست عاشقانه محبوب برطرف میشود وحبیب به مقام عبودیت نائل میشود درخواست عاشقانه محبوب این است به خاطر پروردگارت برخیز و برو انذارکن درمیان مردم برو و انها را به صراط مستقیم محبوبت هدایت کن فداکاری کن رنج ببر اذیت شو زجر بکش غصه بخور و .... محبوبت را بزرگتر ازین بدان که دائم دروصالش باشی ودرلذت باهاش بودن به سر بری تکبیر بگو و خودت را از تعلق به عشق وصل رهاکن و جامه ات را از الودگی به این خودخواهی بس بزرگ پاکیزه گردان ( لباس و طهارت ان ظاهری دارد وباطنی و مراتبی طهارت ظاهری مثل پاک بودن پاکیزه بودن درشان بودن رنگ مناسب داشتن بلندتر ازقد نبودن بدن نما نبودن و طهارت باطنی لباس تقوی و وارستگی ازهمه تعلقات ) عبد شو وبر رنج فراق ازمحبوبت و انچه درراه او ازدشمنان او بر خودت و خاندانت می اید صبر کن ...و این ایات اگرچه ظاهرا خطاب به پیامبر صلی الله علیه واله وسلم است ولی شکی دران نیست که روی سخن باهمه مومنان و عارفان و سالکان و عاشقان ومحبین و مجذوبین وسحرخیزان و راکعین و ساجدین و ذاکرین وتسبیح کنندگان درهمه ادوار تاریخ است که سحرخیزی و عبادت ونماز درشب و... وسیله است و راه برای اماده شدن برای خدمت و فداکاری و ایثار و ازخودگذشتگی در راه اجرای ایات الهی هرانگونه که محبوب می پسندد لباس رزم باید پوشید و درمیادین مختلف مجاهده با کافران و مستکبران و فرعون صفتان و... مبارزه باید نمود اذیت باید شد حبس و تبعید و محرومیت و... زخم بابد برداشت خون جگر باید شد واگرلازم شد غسل طهارت به خون باید نمود (السَّلامُ عَلى المُغسَّلِ بِدَمِ الجِرَاحِ ) انتخاب زهد وترک لذات دنیوی و خلوت گزیدن و ذکرگفتن و تسبیح چرخانیدن و رکوع و سجود و اه وناله و فغان وگریه و زاری اگر برای لذت و صل و... عیش و نوش با محبوب باشد نوعی ترک لذت برای رسیدن به لذات برتر است واین اوج خودخواهی و وابستگی وتعلق است خدای متعال که نیازی به نماز وذکر و ... انسانهاندارد مخلوقاتی دارد که اززمانیکه انهارا خلق کرده است تاروز فنا ی دنیا وبعدان در رکوع و سجود و... دائمی هستند چنین اموری اگر برای بهره مندی از لذت وصل باشد منتی ندارد ونباید ان را کارخیلی بزرگ و بااهمیتی حساب نمود و درخواست بیشتر انرانمود خدای متعال را باید بزرگتر ازین اموردانست تکبیر باید گفت و دامن خودرا ازچنین الودگی و تعلقی و ان چنان ضلالتی تطهیر یاید نمود این بدان معنی نیست که نباید سحرخیز بود و اهل نماز ورکوع و سجود و... بلکه همه این امور باید نردبانی باشد برای عبد محبوب شدن و رسیدن به عبودیت تام و مطیع کامل خواست محبوب شدن ومجری ایات قرانش بودن ویکی ازخواست های مهم محبوب این است که حبیب درمیادین جبهه و جهاد درهمه عرصه ها وصحنه ها براساس قوت و توان و استعداد خود حاضر باشد ودرراه محبوب ازهرگونه بذل مال وجان و ابرو و... کوتاهی نکند ..ازمضمون ایات فوق چنین برمی اید که درعصر غیبت انکه موفق به دیدارو همنشینی با امام زمان خویش است اگر حقیقتا عاشق مولای خویش باشد ونه در بند لذت دیدار وارامش ناشی ازان باید که ازپیش امام خود برخیزد و در میدان وصحنه رویارویی با دشمنان او حاضر شود و تمام هم و غم وتوان و استعداد خودرا برای فراهم نمودن زمینه بازگشت امام به صحنه حکومت بکارگیرد وهرمدعی دوستی امام هم باید بیشتر به فکر نصرت امام خودباشد وفراهم نمودن زمینه رفع تبعیدش تا دیدارش ودرعالم عشق های مجازی هم کسی که که به شنیدن صدا ویا ردپا یی یا دیدن کمان ابرویی عاشق کسی شده است زمانی در عشق خود صادق است که برای رسیدن معشوق به خواسته هایش باتمام وجود تلاش کند اگرچه خواست معشوقش ترک او باشد عاشقی که به وقت شنیدن جواب رد ازمعشوق برصورت او اسید می پاشد یا...شکی نیست که عاشق خودخواهی خود است خدای تبارک وتعالی به لطف و کرم خود وبا قدرتش مارا موفق به ترک خودخواهی هاو خودپرستی هایمان کند و به راه عبودیت هدایت فرماید انشاء الله تبارک وتعالی
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره مزمل آیه 1 - https://what.sapp.ir/telavatekoran/159569000736522f7edC2l-%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D9%87-%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%87-%D8%A7%D8%B2%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87
پاکی و صفای دل واراستگی به فضائل و سجایای اخلاقی انسانی و الهی جهاد بانفس و گذشتن ازخودخواهی وخودبینی وهجرت الی الله تبارک وتعالی و مداومت بر خدمت مخلصانه به خلق برای خشنودی حق به همراه نماز و طاعت و عبادت درخلوت وبه هنگام شب و سحر و خواست خدای تبارک وتعالی بنده حق را شایسته دیدار پروردگار میکند مشاهده قلبی شعاعی از تجلی نورپروردگار و خالق هستی حال و روز عبد الهی را بکل به هم می ریزد ظهور وتجلی جلوه ای از غیب ومشاهده پرتوی از حقیقت رب بهت و حیرت زاید الوصفی به همراه می اورد بنده ای که تحت تجلی جلوه ای از جمال پروردگار قرارمی گیرد ازخود بیخود میشود وبیهوش ومدهوش ومدتها به این حال باقی می ماند قالب تهی میکند وروحش به مبداء رجوع می نماید بعد ازافاقه وبرگشت دیگر حال و روز قبلی ندارد گم شده ای دارد دنبال ان حقیقتی میگردد که درهنگام تجلی مشاهده نموده است وجود حاضر غایب دارد هست ولی نیست دلش جانش وروحش همراهش نیست دراندیشه ای عمیق وحیرتی وصف نشدنی فرو رفته است همه وجودش جای دیگر است دراندرون غوغایی دارد ولی دربرون خاموش است خبری شده است که خبرش هرگز باز نیامده و نمی اید حادثه ای عظیم رخ داده است حقیقت این حالت ووضعیت خاص که درحال و روز خاصان موفق به مشاهده جلوه ای ازنور صمدانیه حق تعالی وتجلی بارقه ای ازحقیقت غیب مطلق پیش امد می کند در ادبیات عالم ماده به مزمل تعبیر شده است ودربرگردان به فارسی جامه بخود پیچیده معنی شده است مزمل حال و وضع بنده ای است که به درجه ای ازلقاء خدای متعال توفیق یافته است و بعد ازقطع تجلی به وضع قبلی واولیه قبل ازمشاهده برگشته است منتهی دیگر به هیچ وجه ادم قبلی نیست اتفاقی عظیم افتاده است براین اساس حال عجیبی دارد درخود فرو رفته و متفکر ومتحیر جامه به خودپیچیده بی قرار وشیفته است ...همچون عاشقی فرهیخته و بامعرفت وبامرام که بخشی از حجاب معشوقش لحظه ای وانی کناررفته واو نیم نگاهی به خال لب یا گوشه چشم و یا مویی ازابرو و...سر زلفی ازاو او نینداخته معشوق روبند انداخته وغیب شده است حال وروز همچو عاشقی پس از ان کمتر ازنیم نگاه به مزمل درعالم ادبیات مادی و خاکی تعبیر میشود عاشق مدتها به این حال است حاضر غایب است دلش جای دیگر است خوردنش و خوابیدنش و... با حال سابق فرق دارد گمشده ای دارد هیچ کس نمیداند دردش چیست انکه لمحه ای نیم نگاهی به ردپای یگانه معشوق حقیقی عالم وجود داشته است دردل شب ودرخلوت و دور ازانظار ناله ها و ضجه هایی دارد که وصف کردنی نیست دربین مردم یکی ازانهاست ولی با انها نیست کسی هم درک نمیکند که چه دردی دارد چهره اش بشاش و لبش خندان است ولی دلش مجروخ و خون الود است دربدر به دنبال خانه معشوق است و درانتظار مشاهده دوباره ای ولو ازدور به شنیدن صدای پایش یا نسیمی که از عطر جمال او خبری اورد و...و.. معشوق به چنین عاشق مخلص پاک وبی غل و غش مزمل خود گوید بیشتر شب رابرخیز و بایست و نامه ای راکه برایت نوشتم عاشقانه بخوان ....ادامه به منبع رجوع شود
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره عنکبوت آیه 1 - https://what.sapp.ir/telavatekoran/158753461653822f7eHXki-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D9%87-%D8%B9%D9%86%DA%A9%D8%A8%D9%88%D8%AA-%D8%A7%D8%B2%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%AC%D9%87%D9%84%D9%85-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87
وقتی کلمات ازبیان حقیقت عاجز میشوند
ویا در لکنت زبان می شکنند
درس چهلم ازتلاوت سوره مبارکه عنکبوت
بسم الله الرحمن الرحیم الم ﴿١﴾
بعضی از سوره های قران مجید بعد از بسم الله الرحمن الرحیم با یک یا چند حرف شروع میشوند که به انها «فواتح السور» یا «حروف نورانی» و یا «حروف مقطعه» گفته شده است سوره های بقره، آل عمران، عنکبوت، روم، لقمان و سجده ـ با «الم» سوره اعراف با «المص» سوره های یونس، هود، یوسف، ابراهیم و حجر ـ با «الر» وسوره رعدـ با «المر» و مریم ـ با کهیعص وطه با «طه» و شعراء وقصص با «طسم» و .نمل با «طس» و سوره صاد با«ص» و مؤمن، فصّلت، شورى، زخرف، دخان، جاثیه و احقاف با «حم» و سوره قاف با حرف «ق» و .قلم با حرف «ن» ویس با «یس» شروع میشوند
ازان جایی که قران حقایقی است که ازعالم بالا وبالاترین عالم ها به پایین ترین عوالم خلقت یعنی عالم خاکی و مادی نازل شده است معارف و حقایق بس والا در قالب حروف و کلمات مانوس برای عالم خاکی و مادی ریخته شده است بطوریکه برای ساکنان ان قابل بحث و مطالعه و قرائت و تدبر و تفکرو استفاده باشد بعضی از ایات قابل فهم تر و ملموس تر وبعضی ازکلمات ثقیل و غامض وغیرقابل فهم حتی برای بزرگان علم و ادب جلوه نموده است و بعضی از حقایق هم اصلا و اساسا قابل جایگزین کردن در قالب کلمات مانوس نبوده است و به شکل حروف یاکلماتی درامده است که قاری قران چاره ای ندارد جز اینکه به صورت حروف مقطعه قرائت کند بسیاری از مفاهیم و کلمات قران با اینکه در قالب کلمات درامده است معانی و مفاهیم بسیار والاتری ازانچه اغلب ازان برداشت نموده اند دارد حقیقت بهشت و دوزخ و... بسیار بسیار عمیق تر ان چیزی است که ما اهل عالم خاکی ازقران و تلاوت و ترجمه و شرح ان برداشت میکنیم ....
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره طارق آیه 12 - https://what.sapp.ir/yahossaine/15829092954409333bIvmU-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%A2%D8%B3%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%88%D8%A7%DA%AF%D8%B1
چکیده تحقیق روی ایه 12 طارق
چکیده
با تحقیق درباره مفهوم کلمات "صدع "و "ارض" درایه" وَ الْأَرْضِ ذاتِ الصَّدْعِ "
در ایات قران وعمده تفاسیر وتعابیر موجودو احادیث و روایات اهل بیت علیهم السلام وشرح انها
ازطریق کتابخانه های نرم افزاری چنین استنباط شده است
که زمین در دنیای ماده و محسوس عبارت است از
مجموعه ثقیل عالم وجود که درساختارحود شامل هفت لایه قابل تشخیص وتفکیک است هریک ازاین لایه ها
شا مل یک مرکز است با عظیمترین ثقل که با ساختمان طیفی بتدریج به کمترین ثقل منتهی میشود
به هریک ازین ثقل های هفتگانه نیز زمین اطلاق میشود که شامل جبال و بحارهفتگانه است
هرزمینی متشکل است از بی شمارکرات و اجرام اسمانی ریز ودرشت متفاوت در ثقل و درحجم وشکل
وزمین ما دراین مجموعه ذره غباری ناچیز زمین اول محسوب میشود.
محیط مادون کمترین ثقل هرذره و هر زمین "جو " ان محسوب میشود.
مشاهده فضا ازهر نقطه از هرذره سماء ان ذره گویند ومشاهده ازهرنقطه از هر زمین زمین های دیگر را سماء ان زمین
وبراین اساس به تعداد ذرات ومشاهدات سماوات ذرات وبه تعداد زمین ها سماء زمین ها وجود دارد
فواصل بین ذرات هرزمین نسبت به هم و فواصل بین زمین ها و سماء ها مافوق نجومی است
درعوالم متعدده فوق مادی عالم دنیا وهمچنین عالم اخرت نیز فراخور ادبیات ان عوالم از زمین وصف شده است
و مفهوم صدع بستگی به معنی دارد که درباره زمین بکار رود
صدع در دنیای مادی ومحسوس عبارت است از شکافتن منتهی به زایش وانشقاق وانشعاب زمین اصلی ومرکزی به هفت زمین با مجموعه ذرات وکرات واجزاء واثار برکات ناشی از انصداع همه ا جزاء ان .
وصدع د رهریک ازاجزا وذرات منشعب از زمین مرکزی واصلی ازجمله زمین ما عبارتست از
شکافتن منتهی به زایش ورویش کلی اعم از رویش جمادات وزایش عناصر و منابع معدنی یا رویش گیاهی و حصول ثمرات متنوع یا رویش منتهی به تولد مجموعه حیات جانوری ومن جمله رویش انسانی باهمه اثارو برکات ان
و در نهایت سرامد وهدف خلقت همه رویش ها شجره سلسله جلیله انبیاء واوصیاء و اولیاء علیهم السلام و الصلوات اجمعین
شکافت همراه با انشعاب وانشقاق زمین و اجزاء ان وهمه انچه مربوط به ان میشود دارای ساختار شجره ای است و ازماوراء عالم ثقل تا مادون ان درهریک از دوسو نامحدود وبی انتهاست
و دارای نظامی بس دقیق و موزون و بهیج است.
شکافتن وتجزیه وتحلیل زمین وهمه متعلقات ان هرچه بیشتر توسعه یابد حقایق ومسائل ومطالب مخفی وباعظمت عمیق تری را اشکارمیکند که همه
مبتنی بر توحید و معاد و نبوت و عدل وامامت است
ودرعوالم فوق مادی وعالم اخرت نیز با همین سیاق مفهوم صدع قابل تعمیم است .
با جستجوی مجموعه مقالات و اثار دانشمندان علوم طبیعی در این زمینه درشبکه جهانی اطلاعات مشخص گردید که
انچه جهان علوم طبیعی درباره صدع زمین وعلل و حکمت وفواید ان بیان نموده است دربرابر حقیقت ان در قران کریم وبیان راسخون درعلم بسیارسطحی و قلیل وناچیز است
کلمات کلیدی: " ارض" " صدع " " شکافتن" " شکفتن " " نبات " " شجر" "رویش " "تولد" "حیات "
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره واقعة آیه 83 - https://what.sapp.ir/telavatekoran/159455172106022f7edcRu-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D9%87-%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%87-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87
واقعه ایات 83 تا 87
چنانچه از رزق عظیم و گرانقدر کریمانه قران مجید فقط تکذیب و انکارانرا نصیب خود ساختید و توصیه های حق تعالی را جدی نگرفتید و با انهمه دلیل و برهان و تذکر و.. ایات 57 تا 74 ...وحتی با قسم بس عظیم پروردگار فَلا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ وَإِنَّهُ لَقَسَمٌ لَوْ تَعْلَمُونَ عَظِیمٌ بازهم متنبه نشدید وایمان حاصل ننمودید باورنکردید که إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ فِی کِتَابٍ مَکْنُونٍ لا یَمَسُّهُ إِلا الْمُطَهَّرُونَ تَنْزِیلٌ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِینَ و تا رسیدن اجل همچنان ایات قران و مسائل ومطالب مطرح ان من جمله مبداء ومعاد وقیامت و پیامدهای انرا راسرسری وبی اهمیت تلقی نمودید ... أَفَبِهَذَا الْحَدِیثِ أَنْتُمْ مُدْهِنُونَ وَتَجْعَلُونَ رِزْقَکُمْ أَنَّکُمْ تُکَذِّبُونَ ... دیگر امیدی به هدایت ونجات شما نیست باشید تا آنگاه که جانتان به حلقوم رسیده و اماده بیرون امدن ازجسم شود و خودتان حقیقت داشتن همه این امور را مشاهده و نظاره کنید و صدق ِهَذَا الْحَدِیثِ را بنگرید ومتوجه شوید ومتنبه که وَعدَ اللَّهِ حَقًّا ۚ وَمَن أَصدَقُ مِنَ اللَّهِ قیلًا ما ان موقع هم به روح شما نزدیک تریم تا روح خود شما همانطور که دردنیا قبل از خروج روحتان همراه و نزدیک تر ازخودشما به خودتان بودیم ومارا در انزمان نمی دیدید الان هم روح مجرد شما معیت مارا نمی بینید ...وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ ق 16...هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ ما کُنْتُمْ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصیرٌ حدید4...وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ بقره 186) به وقت احتضار و زمانی که روح شما در اخرین مراحل بیرون رفتن ازبدن و مجرد شدن است اگر به قیامت وحساب وکتاب وپاداش و کیفر و... یقین نیافتید وهم چنان منکر معاد وزندگی بعد از مرگ بودید به جسم خود برگردید ودردنیا زندگی کنید اگر راست میگوییدو بر انجام چنین کاری قادرید واگر دیدید که هیچ کاره اید وبیچاره بیچاره و هیچ راه برگشت و هیچ گریزگاهی ندارید انگاه به یقین دریافته اید که شما قطعا ومسلما یکی ازین سه زوج گروه هستید… وَکُنْتُمْ أَزْوَاجًا ثَلاثَةً فَأَصْحَابُ الْمَیْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَیْمَنَةِ وَأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولَئِکَ الْمُقَرَّبُونَ
اخرین تیر ترکش حق تبارک وتعالی برای تنبه و هدایت انسان به صراط مستقیم هدایت الهی توجه بحال محتضر درهنگام جان دادن است حاضر شدن برسر بالین انسانهایی ازجمع صالحان و پاکان و خاصان وشهداء علیهم السلام و همچنین مفسدان از ائمه ظلم وجور اهل فسق و فجور هنگام احتضار انها تا اخرین لحظه و مشاهده حال انها درحین مفارقت روح ازبدن درس ها وعبرت های مهمی دارد .....
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره حدید آیه 4 - https://what.sapp.ir/telavatekoran/159284974645222f7eqkYs-irjoingroupibfkeQTAFXv3cHOlU47to5mw-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D9%87-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B2%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87
....درمنظومه شمسی ما خورشید و به ترتیب سیاره های تیر زهره زمین مریخ ومشتری و زحل و اورانوس ونپتون شناخته شده اند گردش این سیارات به دور خود موجب پیدایش روز و شب و گردش انها به دورخورشید سبب پیدایش سال میشود طول روز و شب و سال دراین سیارات یکسان نیست بدیهی است منظور از یوم وایام درایه چهار سوره مبارکه حدید وایات مشابه غیر از ان چیزی هست که تحت عنوان روز بین ما شناخته شده است ... قبل از اینکه خلقتی نمودارشود و زمین و اسمان وخورشیدی و... ظاهر شوند وروز و شب و سال و...که ما می شناسیم معنی پیداکند چون اراده باریتعالی بر ظهور و بروز خلقت قرارگرفت دراولین روز منسوب به عالم ذات احدیت حق جل وعلا نور غیب متمرکز ذات خودرا در عالمی مادون عالم احدیت به عالم لاهوت متنزل و متجلی ساخت واین تنزل و تجلی طی شش روز موجب ظهور و بروز عالم عقول - عالم ملکوت اعلی - عالم مثال مطلق - عالم مادی طبیعی گردید
هفت اسمان و هفت زمین وانچه دران وبران وتحت ان است دنیای دنی وعالم خاکی و اخرین مرتبه این تنزل و تجلی است عالمی که هم اکنون ما در ذره غباری معلق در پایین ترین زمین واسمان ان حضور داریم وزیست می کنیم ... به عبارتی نور جمال جمیل ذات احدیت ازپس هفت بار حجاب ومحجوب شدن سبب ظهور و بروز سموات والارض عالم مادی وطبیعت شد ...این سموات والارض ومافیهن و مابینهن و ما تحتهن درهر یک ارعوالم هفتگانه وجود دارد ... سَمَاءُ اللَّهِ و أَرْضُ اللَّه ... ارض الملکوت وسماء ان ... وغیره ... باید متذکر شد که انچه در ادبیات خاکیان وساکنان ثقیل ترین و محجوب ترین نور وجود حق تحت عناوین عوالم دوگانه و ششگانه و هفت گانه و هزار و اند گانه و... و هفت شهر عشق واقالیم هفت گانه ... اسفار اربعه ... لطایف سبعه ...حجاب های نورانی و ظلمانی و حجاب های هفتگانه ... ومنازل هفتگانه و... مطرح است همه وهمه به این شش روز و اتفاقات بس عظیمی که دراین روزها رخ داده است برمیگردد ...این حادثه عظیم را میتوان بطوراجمالی اینگونه بیان نمودکه
غیب مطلق ظاهر شد از پس حجاب های هفتگانه وعشق وعاشقی درجریده عالم رقم خورد وفراق معنی پیداکرد و عشق خلق و خلقت به رجوع به مبداء خلایق را به تکاپو انداخت همه از هجر و فراق نالیدند و سراع خانه معشوق گرفتند سیر و سلوک الی الله و تلاش برای وصال دوباره و حرکت بسوی مبداء خواست همگانی شد محجوبان دورافتاده از اصل و منبع خود به هرچه نگاه کردند دل به او بستند و گمشده خود را دران جستند ولی چندی نگذشت که برگشتند و دل به دیگری بستند به هرچه رسیدند ارام و قرارنگرفتند که هیچ تشنگی و عطششان بیشتر شد .... انبیاء و اولیاء واوصیاء الهی علیهم السلام مامورشدند که راه وصول دوباره به مبداء ومقصد را به مشتاقان ان بنمایانند... کوه طور و جبل فاران و ساعیر و بئر شیع ومسجد خیف و غارحراء راه وصل را نشان دادند و... و ... و تا اینکه درکربلا ودر روز عاشورا حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام انچنان کاری عظیم کرد که سجده بر تربتش هفت حجاب را کنار زند و عاشق را دوباره به معشوقش به وطنش به مبداء و اغازش به مقصدش باز رساند واین اکسیر داروی درمان و شفای سوزدل وغم هجران همه اولیاء و اوصیاء علیهم السلام شد ....
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.