----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----
انتخاب آيه : انتخاب سوره :
تقسیم بندی موضوعی انتخاب متن فارسی :
آل عمران
جزء : سوم
إِنَّ هذا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ وَ ما مِنْ إِلهٍ إِلاَّ اللَّهُ وَ إِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزيزُ الْحَکيمُ62فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ عَليمٌ بِالْمُفْسِدينَ63قُلْ يا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا إِلي‏ کَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَ لا نُشْرِکَ بِهِ شَيْئاً وَ لا يَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ64يا أَهْلَ الْکِتابِ لِمَ تُحَاجُّونَ في‏ إِبْراهيمَ وَ ما أُنْزِلَتِ التَّوْراةُ وَ الْإِنْجيلُ إِلاَّ مِنْ بَعْدِهِ أَ فَلا تَعْقِلُونَ65ها أَنْتُمْ هؤُلاءِ حاجَجْتُمْ فيما لَکُمْ بِهِ عِلْمٌ فَلِمَ تُحَاجُّونَ فيما لَيْسَ لَکُمْ بِهِ عِلْمٌ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ66ما کانَ إِبْراهيمُ يَهُودِيًّا وَ لا نَصْرانِيًّا وَ لکِنْ کانَ حَنيفاً مُسْلِماً وَ ما کانَ مِنَ الْمُشْرِکينَ67إِنَّ أَوْلَي النَّاسِ بِإِبْراهيمَ لَلَّذينَ اتَّبَعُوهُ وَ هذَا النَّبِيُّ وَ الَّذينَ آمَنُوا وَ اللَّهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنينَ68وَدَّتْ طائِفَةٌ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ لَوْ يُضِلُّونَکُمْ وَ ما يُضِلُّونَ إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ وَ ما يَشْعُرُونَ69يا أَهْلَ الْکِتابِ لِمَ تَکْفُرُونَ بِآياتِ اللَّهِ وَ أَنْتُمْ تَشْهَدُونَ70
ترجمه جناب آقاي صفوي
62) آرى، داستان واقعى عیسى همین است که ما از آن یاد کردیم نه آنچه مسیحیان پنداشته اند، و هیچ معبودى شایسته پرستش جز خدا نیست. و به راستى خداست آن مقتدرى که در اراده خود مغلوب نمى گردد و دانایى است که کارهایش همه از روى حکمت است.

63) پس اگر از مباهله روى برتافتند، بدانید که آنها در پى یافتن حق نیستند، بلکه فسادگرند و خدا به حال فسادگران داناست.

64) بگو: اى صاحبان کتاب آسمانى، بیایید در عمل به سخنى که میان ما و شما یکسان است گرد آییم، و آن این که جز خداى یکتا را نپرستیم و چیزى را شریک او قرار ندهیم، و برخى از ما برخى دیگر را به جاى خدا صاحب اختیار خود نگیرد. پس اگر از این دعوت روى برتافتند، بگویید: گواه باشید که ما مسلمانان تسلیم خداییم.

65) اى اهل کتاب، چرا درباره ابراهیم محاجّه مى کنید ؟ یهودیان مى گویند: ابراهیم بر آیین یهود و مسیحیان مى گویند: او بر آیین مسیحیت بود، در حالى که تورات و انجیل که اساس یهودیت و مسیحیت اند پس از ابراهیم نازل شده اند. آیا این حقیقت را درنمى یابید ؟

66) هان! شما همانهایى هستید که درباره عیسى که از او آگاهى دارید با یکدیگر به حق محاجّه کردید، ولى چرا درباره آیین ابراهیم که از آن هیچ گونه آگاهى ندارید، محاجّه مى کنید ؟ خداست که مى داند و شما نمى دانید.

67) ابراهیم نه یهودى بود و نه نصرانى، بلکه حق گرا و تسلیم خدا بود، و از مشرکان نبود.

68) بى گمان، سزاوارترین و نزدیک ترین مردم به ابراهیم کسانى اند که از او پیروى کرده اند، و این پیامبر و کسانى که به او ایمان آورده اند نیز از سزاوارترین و نزدیک ترین مردم به ابراهیم هستند، و خدا سرپرست مؤمنان است.

69) گروهى از اهل کتاب آرزو مى کنند که شما مسلمانان را گمراه سازند در حالى که جز خودشان کسى را به گمراهى نمى افکنند و این را درک نمى کنند.

70) اى اهل کتاب، چرا آیات خدا را که در تورات و انجیل به عنوان نشانه هایى بر رسالت محمد آمده است انکار مى کنید، در حالى که انطباق آنها را بر او به روشنى درمى یابید ؟

58
58