● معنای کلمه «ماعون»
منبع : ترجمه المیزان، ج20، ص: 634 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای کلمه «ماعون»
در الدر المنثور (ج 6، ص 400)آمده که ابو نعیم و دیلمى و ابن عساکر از ابو هریره نقل کردهاند که گفت: رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) در تفسیر آیه «وَ یَمْنَعُونَ الْماعُونَ» فرمود: ماعون همه آن چیزهایى است که مردم به عنوان کمک در بین خود عاریه مىدهند و مىگیرند، از تبر گرفته تا دیگ و دلو و نظایر آن.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج20، ص: 635 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای کلمه «ماعون»
در کافى (فروع کافى، ج 3، ص 499، ح 9) به سند خود از ابو بصیر از امام صادق (علیه السلام) روایت آورده که در ضمن حدیثى فرمود: منظور از ماعون در جمله «وَ یَمْنَعُونَ الْماعُونَ» قرضى است که بدهى و احسانى است که بکنى، و اثاث خانهاى است که به عاریه بدهى، زکات هم یکى از مصادیق ماعون است.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : مؤلف: در این روایت ماعون به زکات هم تفسیر شده، و این تفسیر از طرق اهل سنت نیز از على (علیه السلام) روایت شده، نظیر روایتى که در الدر المنثور (ج 6، ص 401) به این عبارت آمده: «ماعون» زکات واجب است که از آن مضایقه مىکنند، و به نماز خویش خودنمایى و ریا مىکنند، و مانع زکات خود مىشوند.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج20، ص: 635 و 636 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای کلمه «ماعون»
در الدر المنثور (ج 6، ص 400) است که ابن قانع از على بن ابى طالب روایت کرده که گفت: از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) شنیدم مىفرمود: مسلمان برادر مسلمان است، وقتى با او بر خورد مىکند، سلامش مىگوید، و او سلام را به وجهى بهتر به وى بر مىگرداند، یعنى او باید سلام کند و این باید علیک بگوید و باید که ماعون را از او دریغ ندارد. پرسیدم یا رسول اللَّه ماعون چیست؟ فرمود: از سنگ گرفته تا آهن و از آب گرفته تا هر چیز دیگر.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : مؤلف: رسول خدا در روایتى دیگر (الدر المنثور، ج 6، ص 400) آهن را به دیگهاى مسین و تبر آهنین و سنگ را به دیگهاى سنگى تفسیر فرموده است.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج20، ص: 636 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای کلمه «ماعون»
«ماعون» از «مَعن» به معناى ابزار و وسایلى است که معمولاً همسایگان به یکدیگر عاریه مىدهند تا آنکه نیازشان برطرف شود. مثل ظروف غذاخورى در مهمانىها.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 603 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● دادن وسائل منزل به همسایگان
در حدیث مىخوانیم: کسى که از دادن لوازم منزل خود به همسایگان دریغ ورزد، خدا روز قیامت لطف خود را نسبت به او دریغ خواهد کرد.
البته در حدیث دیگرى مىخوانیم که پرسیدند: ما همسایگانى داریم که هرگاه وسائلى به آنان عاریه مىدهیم، مىشکنند یا خراب مىکنند، آیا گناه است که به آنان ندهیم؟ حضرت فرمود: در این صورت مانعى ندارد.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : روایت اول را تفسیر کنز الدقائق روایت کرده است.
روایت دوم را تفسیر نور الثقلین روایت کرده است.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 603 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : همسایه |
گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● مراد از «ماعون»
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 603 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : قرض الحسنه |
گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● سنگدلی انسان را به کجا مىکشاند
سنگدلى انسان به جائى مىرسد که:
نسبت به سختترین نوع فقر که مسکین است.
نسبت به ضرورىترین نیاز که خوراک است.
آن هم به مقدار مصرف نه ذخیره.
نه خود اقدامى مىکند و نه دیگران را تشویق مىکند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 603 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : بخل |
گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.