از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 248 حزب : 50 جزء : سيزدهم سوره : یوسف
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  اختلاط ایمان و شرک
ضمیر در ‏«اکثرهم» به ‏«ناس» برمى‏گردد، به اعتبار ایمانشان، به این معنا که اکثر مردم ایمان آور نیستند هر چند تو از ایشان مزدى نخواهى، و هر چند بر آیات آسمانى و زمینى با همه زیادیش مرور کنند، و آنهایى که از ایشان ایمان آوردند (که همان اقلیت باشند) اکثر ایشان ایمانشان آمیخته به شرک است.
و اگر بپرسى چگونه ممکن است آدمى در آن واحد، هم متلبس به ایمان باشد و هم به شرک، با اینکه ایمان و شرک دو معناى مقابل همند که در محل واحد جمع نمى‏شوند؟ جواب مى‏گوییم: این اجتماع، نظیر اجتماع اعتقادات متناقض و اخلاقیات متضاد است، و از این نظر ممکن است که اینگونه امور از معانیى باشند که فى نفسه قابل شدت و ضعفند، و مانند دورى و نزدیکى، به اضافه و نسبت مختلف مى‏شوند، مثلا ‏«قرب» و ‏«بعد» اگر مطلق و بدون اضافه لحاظ شود هرگز در محل واحد جمع نمى‏شوند، ولى اگر نسبى و اضافى لحاظ شوند، ممکن است در محل واحد جمع شوند، و با هم مطابقت داشته باشند، مثلا در باره مکه، هم دورى صادق است و هم نزدیکى، دورى از شام، و نزدیکى به مدینه، همچنین اگر مکه با مدینه مقایسه شود از شام دور هست، ولى اگر با بغداد مقایسه شود به شام نزدیک خواهد بود.
ایمان به خدا و شرک به او هم- که حقیقتشان عبارتست از تعلق و بستگى قلب به خضوع و در برابر خدا یعنى ذات واجب الوجود و بستگى آن بغیر او از چیزهایى که مالک خود و چیز دیگرى نیستند مگر به اذن خدا،- دو مطلب اضافى هستند که به اختلاف نسبت و اضافه، مختلف مى‏شوند.
(آرى اگر ایمان به خدا و شرک به او را دو نقطه صرف و بى‏نهایت تصور کنیم در بین این دو نقطه فاصله زیادى است که راهروانى در بین آن دو هر یک در یک نقطه قرار دارند) پس همانطور که ممکن است دل آدمى یکسره بستگى به زندگى دنیاى فانى و زینت‏هاى باطل آن پیدا کرده و بکلى هر حق و حقیقتى را فراموش کند، و نیز ممکن است مانند مخلصین از اولیاى خدا از هر چیز که دل را مشغول از خداى سبحان مى‏سازد منقطع گشته به تمام معنا و با تمامى دل متوجه خدا شده لحظه‏اى از او غافل نشود و در ذات و صفات خود جز به او آرام نگیرد و جز آنچه او مى‏خواهد نخواهد. همچنین ممکن است سهمى از آن و سهمى از این را با هم داشته باشد، زیرا (همان طورى که گفته شد) میان این دو نقطه منزلهاى بسیارى است که از جهت نزدیکى و دورى به یکى از آن دو مختلفند، و همین مراتب است که دو طرف را به نحوى از اجتماع، یک جا جمع مى‏کند، و (راهروان در این مراتب کم و یا بیش، سهمى از ایمان و سهمى از شرک را دارند).

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏11، ص: 376 و 377 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : ایمان گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  انواع شرک
در تفسیر قمى (1 ص 358، ط قم) به سند خود از فضیل از ابى جعفر ‏(علیه السّلام) روایت کرده که در ذیل جمله ‏«ما یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُمْ مُشْرِکُونَ» فرموده: مقصود از آن، شرک طاعت است، نه شرک در عبادت، یعنى معصیت‏هایى که ارتکاب مى‏شوند در حقیقت شرک در اطاعت است و گنهکاران با گناه خود شیطان را اطاعت کرده‏اند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏11، ص: 382 قالب : روایی موضوع اصلی : شرک گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شرک و کفر
در تفسیر عیاشى (ج 2، ص 199 ح 92) از محمد بن فضیل از حضرت رضا ‏(علیه السّلام) روایت کرده که فرمود: مقصود شرکى است که به حد کفر نرسیده باشد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏11، ص: 383 قالب : روایی موضوع اصلی : شرک گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  انواع شرک
در تفسیر عیاشی (ج 2، ص 200 ح 96) از مالک بن عطیه از ابى عبد اللَّه ‏(علیه السّلام) روایت کرده که در ذیل آیه شریفه فرموده: مقصود از این شرک این است که کسى بگوید: اگر فلانى نبود من هلاک شده بودم، و اگر فلانى نبود من به فلان منفعت و فلان خیر مى‏رسیدم، و اگر فلانى نبود زن و بچه من از دستم رفته بودند، زیرا چنین کسى براى خدا در ملک او شریکى قایل شده که آن شریک روزیش مى‏دهد، و یا بلا را از او دفع مى‏کند. آن گاه مى‏گوید عرض کردم: حال اگر کسى چنین بگوید: ‏«اگر خدا فلانى را نرسانده بود من هلاک مى‏شدم» چطور آیا این هم شرک است؟ فرمود: این خوبست و اشکالى ندارد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏11، ص: 383 قالب : روایی موضوع اصلی : شرک گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شرک در قسم
در تفسیر عیاشى (ج 2، ص 199 ح 90) از زراره روایت کرده که گفت: از حضرت ابى جعفر ‏(علیه السّلام) پرسیدم چه مى‏فرمایى در آیه ‏«وَ ما یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُمْ مُشْرِکُونَ»؟ فرمود: یکى از مثالهاى این شرک این است که کسى بگوید: نه بجان تو.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏11، ص: 383 قالب : روایی موضوع اصلی : شرک گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شرک،توجه به غیرخدا - سيدابراهيم غياث الحسيني
امام رضاعلیه السلام فرمودند: شرک در این آیه به معناى کفر و بت‏پرستى نیست، بلکه مراد توجّه به غیر خداوند است.(156)
از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده است که فرمودند: شرک در انسان، از حرکت مورچه سیاه در شب تاریک بر سنگ سیاه، مخفى‏تر است.(157)
امام باقرعلیه السلام نیز فرمودند: مردم در عبادت موحد هستند، ولى در اطاعت از غیر خدا گرفتار شرک مى‏شوند.(158)
ودر روایات دیگرى مى‏خوانیم که مراد از شرک در این آیه، شرک نعمت است. مثل اینکه انسان بگوید فلانى کار مرا سرو سامان داد، اگر فلانى نبود نابود شده بودم و امثال آن.(159)

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : اعتقادی موضوع اصلی : مشرک- مشرکین گوینده : سیدابراهیم غیاث الحسینی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.