از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای کلمه «یاس»
علماى لغت مى‏گویند: کلمه ‏«یاس» و کلمه ‏«استیئاس» هر دو به یک معنى است لیکن بعید نیست بگوییم دومى از جهت اینکه از باب استفعال است به معناى نزدیک شدن به یاس است، بخاطر ظاهر شدن آثار و نشانه‏هاى آن، و نزدیک شدن به یاس را هم عرفا یاس مى‏گویند، ولى یاس حقیقى و قاطع نیست. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏11، ص: 380 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مایوس شدن انبیا از ایمان آوردن مردم
جمله ‏«حَتَّى إِذَا اسْتَیْأَسَ ... » متعلق غایتى است که از آیه قبلى استفاده مى‏شد، و معناى مجموع آن این است که: این رسولان که گفتیم مردانى بودند مانند تو از اهل قریه‏ها، و گفتیم که قریه‏هاى ایشان بکلى نابود شده است، این رسولان، قوم خود را هم چنان دعوت مى‏کردند، و مردم، هم، هم چنان لجاجت نموده آنان به عذاب خدا انذارشان کرده و اینان نمى‏پذیرفتند، تا آنکه رسولان از ایمان آوردن قوم خود مایوس شدند (و یا نزدیک بود مایوس شوند) و مردم گمان کردند آن کس که به پیغمبرشان گفته عذابى چنین و چنان دارند دروغشان گفته، در این موقع بود که یارى ما انبیاء را دریافت، پس هر که را خواستیم نجات دادیم، و آنها همان مؤمنین بودند، و باس ما یعنى عذاب سخت ما از قوم مجرم درنگذشت و همه را فرا گرفت.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏11، ص: 380- 382 قالب : تفسیری موضوع اصلی : پیامبران گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ناامیدی انبیاء
در عیون (عیون الأخبار ج 1) به سند خود از ‏«على بن محمد بن جهم» روایت کرده که گفت: در مجلس مامون حاضر شدم، در حالى که رضا على بن موسى ‏(علیه السّلام) نزد او بود، مامون از آن جناب پرسید: یا بن رسول اللَّه مگر شما نمى‏گویید که انبیاء معصومند؟ فرمود: چرا، راوى حدیث را هم چنان ادامه داده تا آنجا که مى‏گوید: مامون به ابى الحسن عرض کرد: پس بفرما معناى آیه ‏«حَتَّى إِذَا اسْتَیْأَسَ الرُّسُلُ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ کُذِبُوا جاءَهُمْ نَصْرُنا» چیست؟ رضا ‏(علیه السّلام) فرمود: خداوند مى‏فرماید: تا آنکه رسولان از قوم خود مایوس شدند، و قوم ایشان گمان کردند که به رسولان دروغ خبر داده‏اند، در این موقع بود که یارى ما ایشان را دریافت.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏11، ص: 384 و 385 قالب : روایی موضوع اصلی : پیامبران گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نصرت الهی بر انبیاء
در تفسیر عیاشى (ج 2، ص 201، ح 106، چاپ تهران) از زراره روایت کرده که گفت: به حضرت صادق ‏(علیه السّلام) عرض کردم: چطور رسول خدا ‏(صلّی الله علیه و آله) نترسید از اینکه مبادا آنچه از ناحیه خدا برایش مى‏آید از القائاتى باشد که شیطان در دلش بیندازد؟ فرمود: خداوند وقتى یکى از بندگان خود را رسول خدا بگیرد، سکینه و وقار را بر او نازل مى‏کند، و آنچه که از ناحیه خدا برایش مى‏آید عینا مانند چیزهایى که به چشم مى‏بیند یقین‏آور است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏11، ص: 385 قالب : روایی موضوع اصلی : سنت‌های خداوند گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  وعده عذاب الهی - سيدابراهيم غياث الحسيني
در طول تاریخ، پیامبران در دعوت خود مستمر و مصرّ بودند، تا آنکه از هدایت مردم مأیوس مى‏شدند، چنانکه مخالفانِ لجوج نیز دست از مقاومت برنمى‏داشتند. نمونه‏هایى از آن را در قرآن مى‏خوانیم:
الف: نمونه یأس انبیا:
بعد از آنکه نوح سالیان متمادى مردم را دعوت کرد، جز گروه اندکى کسى ایمان نیاورد، خداوند به او فرمود: «لن یؤمن من قومک الاّ من قد آمن»(175) جز کسانى که ایمان آورده‏اند، کس دیگرى از قوم تو ایمان نخواهد آورد. نوح در نفرین خود که نشان از یأس او نیز دارد، مى‏گوید: «و لایلدوا الاّ فاجراً کفّاراً»(176) یعنى از اینان جز کافر فاجر نیز متولد نخواهد شد.
در داستان زندگى و دعوت هود، صالح، شعیب، موسى، و عیسى‏علیهم السلام نیز این یأس از ایمان آوردن کفار به چشم مى‏خورد.
ب: نمونه سوءظن مردم به انبیا:
کفّار تهدید انبیا را توخالى و دروغ مى‏پنداشتند. در سوره هود آیه 27 مى‏خوانیم «بل نظنّکم کاذبین»(177) گمان مى‏کنیم شما دروغگویید. یا اینکه فرعون به موسى‏علیه السلام گفت: «انّى لاظنّک یا موسى مسحوراً»(178) به راستى که گمان مى‏کنم که تو افسون زده‏اى.
ج: نمونه نصرت خداوند:
قرآن نصرت الهى را حقّى مى‏داند که خداوند بر خود لازم کرده است «و کان حقّاً علینا نصر المؤمنین»(179) یعنى یارى مؤمنان بر ما لازم است. یا در جاى دیگر مى‏فرماید: «نجّینا هوداً و الّذین آمنوا معه»(180) ما هود و مؤمنان را نجات دادیم.
امّا درباره قهر خداوند که از مجرمان برنمى‏گردد، در سوره‏ى رعد آیه 11 مى‏فرماید: «اذا اراد اللَّه بقوم سوءً فلامردّ له» هرگاه خداوند بر قومى قهر بگیرد، برگشت ندارد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : اعتقادی موضوع اصلی : کافر و کافران گوینده : سیدابراهیم غیاث الحسینی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.