● تفاوت درجات انسانها در آخرت با توجه به اعمال آنها
این آیه اشاره است به تفاوت درجات که از سعى و کوشش انسان ناشى مىشود تا کسى توهم نکند که سعى بسیار و سعى اندک هر دو یکى است، و در آخرت فرقى با هم ندارند، آرى اگر خداوند فرقى میان عمل کم و عمل بسیار و عمل خوب و خوبتر نگذارد در حقیقت آن ما زاد را که بیشتر و خوبتر است، شکرگزارى نکرده و مورد قبول درگاهش ننموده است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج13، ص: 94 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : عمل انسان |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● برتری برخی از مردم در دنیا نسبت به بعضی دیگر
معناى «بَعْضَهُمْ»، «بعض الناس» خواهد بود، و از قرینه «وَ لَلْآخِرَةُ أَکْبَرُ» مىفهمیم که تفضیل بعض الناس در دنیا مىباشد یعنى ما بعضى از مردم را در دنیا بر بعضى دیگر برترى دادیم و برترى در دنیا به این است که مال و متاع و جاه و فرزند و نیرو و شهرت و ریاست و آقایى و مقبولیت در بین مردم که متاعهاى دنیایند در بعضى بیشتر از بعضى دیگر باشد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج13، ص: 94 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : دنیا |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● بزرگ بودن امتیازات آخرت از برتریها و امتیازات دنیا
معناى اینکه فرمود: «وَ لَلْآخِرَةُ أَکْبَرُ دَرَجاتٍ وَ أَکْبَرُ تَفْضِیلًا» این است که هم خود آخرت بزرگتر از دنیا است، و هم برتریها و امتیازاتش بزرگتر از برتریها و امتیازات دنیا است، پس کسى خیال نکند که اهل آخرت در زندگى یکسانند و نیز توهم نکند که تفاوت زندگى اهل آخرت مانند تفاوت در زندگى دنیا است، بلکه آخرت خانهایست وسیعتر از دنیا، وسعتى که نمىشود آن را به چیزى قیاس کرد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج13، ص: 95 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : آخرت |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● محدودیت امتیازات دنیایی و عدم محدودیت برتریهای آخرت
آرى برتریهاى دنیایى به خاطر اختلافى است که در اسباب مادى دنیا است، و چون این اسباب محدود است و دنیا دار تزاحم است در نتیجه برتریهاى دنیا هم محدود است، به خلاف برتریهاى آخرت که به خاطر اختلاف اسباب کونیه نیست، بلکه به خاطر اختلافى است که جانها و دلها در ایمان و اخلاص که از احوال قلب است، دارند و اختلاف احوال قلب وسیعتر از اختلاف احوال جسم است، وسعتى که نتوان با چیزى مقایسه کرد، هم چنان که فرمود: «إِنْ تُبْدُوا ما فِی أَنْفُسِکُمْ أَوْ تُخْفُوهُ یُحاسِبْکُمْ بِهِ اللَّهُ» (بقره/284)، و نیز فرموده: «یَوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ» (شعراء/88-89).
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج13، ص: 95 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : آخرت |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.