● خوردن و آشامیدن حضرت مریم (سلام الله علیها)
اگر حضرت مریم (علیها سلام) را به خوردن و آشامیدن سفارش کرد برای این بود که هر کدام از این دو یکی از نشانه های مسرت و خوشوقتی است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج 14، ص: 57 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : داستان حضرت مریم (سلام الله علیها) |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● اشاره کردن حضرت مریم (علیها سلام) به جای سخن گفتن
مراد از (قولی- بگو) سخن گفتن نیست چون بنا شد سخن نگوید، بلکه مقصود از آن فهماندن است ولو به اشاره.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : چون تفهیم به اشاره را هم قول می گویند و از فرا نقل شده است که هر چیزی را که به انسان برسد، به هر طریق که باشد عرب آن را کلام می گوید مگر آنکه با مصدر تاکید شود که در آن صورت مقصود تنها سخن گفتن خواهد بود.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج 14، ص: 57 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : داستان حضرت مریم (سلام الله علیها) |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● دستور حضرت عیسی (علیه السلام) به مادرش مریم (سلام الله علیها)
بعید نیست که از جمله (فَقُولِی إِنِّی نَذَرْتُ لِلرَّحْمنِ صَوْماً) با کمک سیاق فهمیده شود که حضرت عیسی (علیه السلام) به مادرش دستور داده است که رسما نیت روزه هم بکند و آن را برای خدا بر خود نذر کند تا دروغ و بر خلاف واقع سخن نگفته باشد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج 14، ص: 57 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : داستان حضرت مریم (سلام الله علیها) |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● آداب روزه
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: روزه تنها خودداری از خوردن و آشامیدن نیست. آنگاه فرمودند: حضرت مریم (علیها سلام) گفت: «إِنِّی نَذَرْتُ لِلرَّحْمنِ صَوْماً» و مقصودش از روزه، روزه سکوت بود. و در نسخه دیگر حدیث فرمودند: مقصودش از روزه، سکوت بود، پس شما نیز هر وقت روزه می گیرید مواظب زبان خود باشید و چشم خویش بربندید و نزاع مکنید و به یکدیگر حسد مورزید... .
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : این روایت را فروع کافی (ج 4، ص 78، ح 3) از جراح مدائنی روایت کرده است.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج 14، ص: 68 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : روزه |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● خوردن و آشامیدن حضرت مریم (سلام الله علیها)
اگر حضرت مریم (علیها سلام) را به خوردن و آشامیدن سفارش کرد برای این بود که هر کدام از این دو یکی از نشانه های مسرت و خوشوقتی است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج14، ص: 57 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : داستان حضرت مریم (سلام الله علیها) |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● اشاره کردن حضرت مریم (علیها سلام) به جای سخن گفتن
مراد از (قولی- بگو) سخن گفتن نیست چون بنا شد سخن نگوید، بلکه مقصود از آن فهماندن است ولو به اشاره.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : چون تفهیم به اشاره را هم قول می گویند و از فرا نقل شده است که هر چیزی را که به انسان برسد، به هر طریق که باشد عرب آن را کلام می گوید مگر آنکه با مصدر تاکید شود که در آن صورت مقصود تنها سخن گفتن خواهد بود.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج14، ص: 57 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : داستان حضرت مریم (سلام الله علیها) |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● دستور حضرت عیسی (علیه السلام) به مادرش مریم (سلام الله علیها)
بعید نیست که از جمله (فَقُولِی إِنِّی نَذَرْتُ لِلرَّحْمنِ صَوْماً) با کمک سیاق فهمیده شود که حضرت عیسی (علیه السلام) به مادرش دستور داده است که رسما نیت روزه هم بکند و آن را برای خدا بر خود نذر کند تا دروغ و بر خلاف واقع سخن نگفته باشد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج14، ص: 57 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : داستان حضرت مریم (سلام الله علیها) |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● آداب روزه
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: روزه تنها خودداری از خوردن و آشامیدن نیست. آنگاه فرمودند: حضرت مریم (علیها سلام) گفت: «إِنِّی نَذَرْتُ لِلرَّحْمنِ صَوْماً» و مقصودش از روزه، روزه سکوت بود. و در نسخه دیگر حدیث فرمودند: مقصودش از روزه، سکوت بود، پس شما نیز هر وقت روزه می گیرید مواظب زبان خود باشید و چشم خویش بربندید و نزاع مکنید و به یکدیگر حسد مورزید... .
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : این روایت را فروع کافی (ج 4، ص 78، ح 3) از جراح مدائنی روایت کرده است.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج14، ص: 68 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : روزه |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● اخلاص، گذرنامه لقاى پروردگار است -
عبدالله عبداللهي
روزهى سکوت حضرت مریم در برابر مردم، یا براى این بود که آنان ظرفیّت جواب را نداشتند، یا گفتگوى با آنان، تأثیر منفى به دنبال داشت و یا در ادامهى پاسخ وسخن گفتن، سؤالات و بهانههاى دیگرى را مطرح مىکردند.
امام صادق علیه السلام فرمودند: روزه تنها به امساک از خوردن و آشامیدن نیست و آنگاه این آیه را تلاوت فرمودند. «1»
ممکن است این آیه، ادامهى سخن حضرت عیسى با مادرش در آیه قبل باشد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : اخلاص |
گوینده : عبدالله عبداللهی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.