قُلْنا لا تَخَفْ إِنَّکَ أَنْتَ الْأَعْلى (68)
چون این ترس بر حضرت موسى ظاهر شد:
قُلْنا لا تَخَفْ: فرمودیم ما نترس از آنچه تو را وهم انداخته که امر تو بر خاص و عام مشتبه نخواهد شد. إِنَّکَ أَنْتَ الْأَعْلى: بدرستى که تو برتر و غالب هستى بر ایشان.
در احتجاج- از حضرت صادق علیه السلام، فرمود رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم: چون دریافت حضرت موسى ترس را در نفس خود، عرض کرد:
اللّهم انّى اسئلک بحق محمّد و ال محمّد لمّا امنتنى. خطاب رسید: (لا تَخَفْ إِنَّکَ أَنْتَ الْأَعْلى)
[ نظرات / امتیازها ]
قُلنا لا تَخَف إِنَّکَ أَنتَ الأَعلی (68)
گفتیم مترس محققا تو شخصا بتنهایی بر آنها علوّ پیدا میکنی و بر آنها غالب میشوی و حقّ ظاهر میشود و باطل از بین میرود.
(قُلنا) گفتیم ما بطریق وحی بتوسط ارسال ملائکه بموسی علیه السلام که مکرّر اشاره شده که افعال الهیّه اگر بدون واسطه باشد بمتکلّم وحده بیان میفرماید مثل تکلم الهی با موسی در کوه طور (إِنِّی أَنَا رَبُّکَ) (وَ أَنَا اختَرتُکَ) (إِنَّنِی أَنَا اللّهُ لا إِلهَ إِلّا أَنَا فَاعبُدنِی) که در همین سوره آیه 12 و 13 و 14 گذشت و اگر بواسطه ملائکه باشد بمتکلم مع الغیر بیان میکند.
(لا تَخَف) نه اینکه جمعیت فرار میکنند و نه عصای تو شبیه سحر سحره میشود که آنها در شبهة بیفتند بلکه اینکه دستگاه بر سحره و اینکه اجتماع اهل مصر اثبات معجزه ترا میکند زیرا قبلا فقط بر فرعون و جلساء آن عصی و ید بیضاء اقامه
جلد 13 - صفحه 59
شد و آنها بواسطه قساوت قلب و حبّ جاه حمل بسحر کردند و لو در قلب آنها یقین بحقّانیّت تو پیدا کردند و انکار کردند چنانچه میفرماید (وَ جَحَدُوا بِها وَ استَیقَنَتها أَنفُسُهُم ظُلماً وَ عُلُوًّا) نمل آیه 14 ولی در اینکه موقع تمام اهل مصر و سحره که از شهرها آورده بودند و در میان آنها اشخاص بسیار هستند که قلوب آنها قابلیّت هدایت و نور ایمان دارد و ایمان میآورند.
(إِنَّکَ أَنتَ الأَعلی) چنان میشود که فرعون و اهلش خفیف و سربزیر میشوند و از آن عظمت میافتند.
[ نظرات / امتیازها ]