از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(لقد انزلنا الیکم کتابا فیه ذکرکم افلاتعقلون ): هر آینه محققا بر شما کتابی نازل کردیم که یادبود شما در آن است ، پس آیا تعقل نمی کنید) این آیه منتی است از خدای تعالی بر امت اسلام ، به واسطه انزال قرآن ، پس مراد از(ذکر شما) یعنی ذکری که مختص به این امت است و لایق حال این امت می باشد. ذکری که نهایت و اعلا درجه معارفی را که فهم بشر طاقت دریافت آن را دارد، متضمن است ودر بردارنده هدایت و سعادت نوع بشر بوده و عالی ترین برنامه ای را که ممکن است درجامعه بشری اجرا شود، در بردارد. بعضی از مفسران (ذکر) را در این آیه به معنای شرف دانسته اند. و آیه را چنین معنا کرده اند که شرافت و آبروی شما در گرو قرآن است (5) لکن این معنا از سیاق بدور می باشد. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرضيه اسدي - تفسیر نور
کلمه «ذکرکم» یا به معناى وسیله‏ى تذکّر است و یا به معناى مایه‏ى عزّت و نام شما. کلمه‏ى «ذکر» در لغت به معناى شرافت و شهرت نیز آمده است.(12)
امام کاظم‏علیه السلام درباره‏ى این آیه فرمود: مراد از جمله‏ى «فیه ذکرکم» آن است که در کتاب ذکر شده که اطاعت پس از پیامبرصلى الله علیه وآله براى امام است.(13) یعنى عزّت و شرف شما در اطاعت از امام پس از پیامبر است.12) قاموس المحیط.
13) تأویل‏الآیات، ص 319.
پیام ها
1- کتاب و قانونى سبب رشد و بیدارى است که از سوى خداوند باشد. «انزلنا - فیه ذکرکم»
2- قرآن، داراى موقعیّت والا و جایگاه بلندى است. «کتاباً»(14)
3- یکى از اهداف نزول کتب آسمانى، تذکّر و کرامت بخشیدن به انسان‏هاست. «فیه ذکرکم»
4- تاریخ گذشته‏ى انسان و سرنوشت و آینده‏ى او در قرآن ترسیم شده است. «فیه ذکرکم»
5 - قوم عرب و سرزمین حجاز از برکت قرآن، عزیز و نامدار شد. «فیه ذکرکم»
6- اگر انسان‏ها بیندیشند، حتماً دست نیاز به سوى وحى و کتاب آسمانى دراز خواهند کرد. «أفلا تعقلون»
7- از تمایلات فطرى مردم براى ارشاد آنان کمک بگیریم. (هر کس میل دارد نامش در تاریخ به خوبى وکرامت بماند، خدا در این آیه مى‏فرماید: کتابى براى شما فرستادیم که نامتان بماند.) «فیه ذکرکم»
8 - تکذیب انبیا، بى‏خردى است. زیرا معارف قرآن هماهنگ با عقل است. «انزلنا کتاباً ... أفلا تعقلون»14) تنوین در کلمه‏ى «کتاباً» نشانه‏ى عظمت و بزرگى است.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بي تا سادات شريفي - تفسیر نمونه
این آیه در یک جمله کوتاه و پر معنى، به اکثر ایرادهاى مشرکان مجددا پاسخ داده، مى‏گوید: «ما بر شما کتابى نازل کردیم که وسیله بیدارى شما در آن است آیا تعقل نمى‏کنید»؟! (لَقَدْ أَنْزَلْنا إِلَیْکُمْ کِتاباً فِیهِ ذِکْرُکُمْ أَ فَلا تَعْقِلُونَ).

هر کس آیات این کتاب را که مایه تذکر و بیدارى دل و حرکت اندیشه و پاکى جامعه‏هاست بررسى کند به خوبى مى‏داند یک معجزه روشن و جاویدان است، با وجود این معجزه آشکار که از جهات مختلف آثار اعجاز در آن نمایان است- از جهت جاذبه فوق العاده، از جهت محتوا، احکام و قوانین، عقاید و معارف و ...- آیا باز در انتظار ظهور معجزه دیگرى هستید؟

البته بیدار کننده بودن قرآن جنبه اجبارى و الزامى ندارد، بلکه مشروط است برگزیده تفسیر نمونه، ج‏3، ص: 158

به این که انسان خودش بخواهد و دریچه‏هاى قلبش را به روى آن بگشاید.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.