از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(انکم وما تعبدون من دون الله حصب جهنم انتم لها واردون ): (هماناشما و آنچه به غیر از خدا می پرستید همه سوخت جهنمید و به آن وارد خواهید شد) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرضيه اسدي - تفسیرنمونه
هیزم جهنم !
در تعقیب آیات گذشته که از سرنوشت مشرکان ستمگر بحث میکرد در این آیات روى سخن را به آنها کرده و آینده آنها و معبودهایشان را چنین ترسیم مى کند:
((شما و آنچه را غیر از خدا مى پرستید آتشگیره جهنمید))! (انکم و ما تعبدون من دون الله حصب جهنم ).
((حصب )) در اصل به معنى پرتاب کردن است ، مخصوصا به قطعات هیزم که در تنور پرتاب مى کنند حصب گفته مى شود.
بعضى گفته اند ((حطب )) (بر وزن سبب ) که به معنى هیزم مى باشد در لغات مختلف عرب ، تلفظهاى متفاوتى دارد، بعضى از قبائل آن را حصب و بعضى دیگر خضب مینامند و از آنجا که قرآن براى جمع بین قبائل و طوائف و دلها بوده ، گاه لغات مختلف آنها را به کار میگیرد تا از این راه ، جمع قلوب شود، از جمله همین کلمه حصب است که تلفظى است از قبائل اهل یمن در واژه ((حطب )).
به هر حال آیه فوق به مشرکان مى گوید: آتشگیره جهنم و هیزمى که شعله هاى آن را تشکیل مى دهد خود شما و خدایان ساختگى شما است ، و همچون
قطعه هاى هیزم بیارزش یکى پس از دیگرى در جهنم پرتاب مى شوید!
سپس اضافه مى کند: ((شما وارد بر آن مى شوید)) (انتم لها واردون ).
این جمله یا به عنوان تاکید مطلب گذشته است ، و یا اشاره به نکته جدیدى است و آن اینکه اول بتها را در آتش مى افکنند، سپس شما بر آنها وارد مى شوید، گوئى خدایانتان با آتشى که از وجودشان برمى خیزد از شما پذیرائى مى کنند.
اگر سؤ ال شود که انداختن بتها در جهنم چه فلسفه اى دارد، در پاسخ باید گفت : این خود یکنوع عذاب و مجازات است براى بتپرستان که ببینند در آتشى که از بتهایشان زبانه مى کشد مى سوزند، از این گذشته تحقیرى است براى افکار آنها که به چنین موجودات بى ارزشى پناه مى بردند.
البته این در صورتى است که ما ((یعبدون )) به معنى معبودهاى بیجان و بتهاى سنگى و چوبى باشد (همانگونه که از کلمه ما استفاده مى شود، زیرا ما غالبا براى موجود غیر عاقل است ) ولى اگر مفهوم آن را عام بگیریم و شامل شیاطینى که معبود واقع شدند بشود نکته ورود این معبودها در جهنم کاملا واضح است چرا که خود شریک جرمند.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ابراهيم چراغي - تفسیر نور استاد قرائتی
1- پرستش غیر خداوند، عابد ومعبود را به دوزخ مى‏کشاند. «اِنّکم و ماتعبدون... حصب جهنّم»
2- هیزم جهنّم، کافران و معبودهاى خیالى آنان است. «اِنّکم و ماتعبدون... حصب جهنّم» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.