از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 343 حزب : 69 جزء : هجدهم سوره : مومنون
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(ان هو الا رجل به جنه فتربصوا به حتی حین ): (او جز یک مرد مبتلا به جنون نیست ، پس انتظار برید تا زمان معین ) می فرماید اشراف قوم نوح که حتی یک نفر از آنها هم ایمان نیاورده بود (پس قید ـالذین کفروا ـ قید توضیحی است نه احترازی ) برای آنکه مردم را از نوح روی گردان نموده و آنها را علیه وی تحریک نمایند و او را ساکت و منزوی کنند، خطاب به مردم چهار دلیل آوردند که یا جنبه افترا دارد و یا مغالطه . اولا) گفتند: این شخص بشری چون شماست و اگر او در ادعای نبوتش صادق بود وبا عالم غیب ارتباط داشت ، باید شما هم که در بشریت مانند او هستید با عالم غیب مرتبطبودید و حالا که چنین نیست معلوم می شود که او کاذب است و فقط می خواهد بر شمابرتری بیابد و ریاست کند. ثانیا) گفتند: اگر خدا می خواست ما را بوسیله رسولی با دعوت غیبی هدایت کند بایدحتما یکی از ملائکه مقرب و شفعاء درگاه خود را به سوی ما می فرستاد، چون آنهابرای اینکار شایسته تر از یک فرد معمولی بشر هستند. ثالثا) گفتند: اگر دعوت او حق بود، باید در گذشته نظیر و مانندی برایش پیدا می شد وقطعا پدران و اجداد ما نظیر این سخنان را شنیده بودند و حالا که این دعوت امر نوظهورو بی سابقه ای است ، معلوم می شود که کاذب است . رابعا) گفتند: این مرد یک فرد جن زده است که جن در او حلول کرده و از زبان اوسخن می گوید، چون چیزهایی می گوید که عقل سلیم آن را قبول ندارد، ناگزیر مدتی صبر کنید تا شاید از این جنون بهبودی یابد و یا مرگش برسد و از شرش راحت شوید. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حامد متبحري - ترجمه تفسیر نمونه
ولى این سخنان بى اساس در روح این پیامبر بزرگ اثر نکرد و نوح همچنان به دعوت خود ادامه مى‏داد و نشانه‏اى از برترى‏جوئى و سلطه‏طلبى در کار او نبود ، لذا او را به اتهام دیگرى متهم ساختند و آن اتهام جنون و دیوانگى بود که همه پیامبران الهى و رهبران راستین را در طول تاریخ به آن متهم ساختند ، گفتند : او فقط مردى است که مبتلا به نوعى از جنون است باید مدتى در باره او صبر کنید تا مرگ او فرا رسد و یا از این جنون شفا یابد ! ( ان هو الا رجل به جنة فتربصوا به حتى حین ) .

جالب اینکه آنها در این تهمت خود نسبت به این پیامبر بزرگ تعبیر به جنة را ( داراى نوعى جنون است ) به کار بردند ، تا بر این واقعیت سرپوش نهند که زندگى این پیغمبر و سخنان او همگى بهترین نشانه عقل و دانش او است در حقیقت آنها مى‏خواستند بگویند همه اینها درست است ، ولى جنون فنون و چهره‏هاى مختلفى دارد که در بعضى مظاهر عقل نیز هست ! ! جمله فتربصوا به حتى حین ممکن است اشاره به انتظار مرگ نوحباشد که مخالفان براى آن دقیقه‏شمارى مى‏کردند تا آسوده خاطر شوند ، و ممکن است تاکیدى بر نسبت جنون به او باشد یعنى انتظار بکشید تا از این بیمارى بهبودى یابد!.

به هر حال آنها در سخنان خود سه نوع اتهام واهى و ضد و نقیض براى نوح قائل شدند ، و هر یک را دلیل بر نفى رسالت او گرفتند.

نخست اینکه اصولا ادعاى رسالت از ناحیه بشر دروغ است ! چنین چیزى سابقه نداشت اگر خدا مى‏خواست باید فرشتگانى بفرستد.

دیگر اینکه او مرد سلطه جوئى است و این ادعا را وسیله‏اى براى رسیدن به این هدف قرار داده است .

سوم اینکه او عقل درستى ندارد و آنچه مى‏گوید : از این رهگذر است!.

و از آنجا که پاسخ این ایرادها و اتهامات بى اساس و پریشان همه روشن بود و در آیات دیگر قرآن نیز آمده ، قرآن در اینجا سخنى در این زمینه نمى‏گوید.

زیرا از یکسو مسلم است رهبر انسان باید از جنس خود او باشد تا با نیازها و دردها و مسائل انسان آشنائى داشته باشد ، بعلاوه همیشه پیامبران از جنس بشر بوده‏اند.

از سوى دیگر از زندگى پیامبران به خوبى روشن مى‏شود که مساله برادرى و تواضع و نفى هر گونه سلطه جوئى از بارزترین صفاتشان بوده ، و عقل و هوش و درایتشان نیز حتى بر دشمنانشان آشکار بوده و در لابلاى گفته‏هاشان به آن اعتراف مى‏کردند .
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.