از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 447 حزب : 90 جزء : بیست و سوم سوره : صافات
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(ویقولون ائنا لتارکوآ الهتنا لشاعر مجنون ): (می گفتند: آیا به خاطرمردی شاعر و دیوانه خدایان خود را رها کنیم ؟) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرتضي عزتيان - برگزیده تفسیر نمونه
ولى آنها براى این گناه بزرگ خود عذرى بدتر از گناه مى‏آوردند «و پیوسته مى‏گفتند: آیا ما خدایان و بتهاى خود را به خاطر شاعر دیوانه‏اى رها کنیم»؟! (وَ یَقُولُونَ أَ إِنَّا لَتارِکُوا آلِهَتِنا لِشاعِرٍ مَجْنُونٍ).
شاعرش مى‏نامیدند چون سخنانش آن چنان در دلها نفوذ داشت و عواطف انسانها را همراه خود مى‏برد که گوئى موزونترین اشعار را مى‏سراید، در حالى که گفتارش ابدا شعر نبود، و مجنونش مى‏خواندند به خاطر این که رنگ محیط به خود نمى‏گرفت، و در برابر عقائد خرافى انبوه متعصبان لجوج ایستاده بود، کارى که از نظر توده‏هاى گمراه یک نوع انتحار و خودکشى جنون آمیز است، در حالى که بزرگترین افتخار پیغمبر صلّى اللّه علیه و اله همین بود که تسلیم این شرائط نشد! [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
وَ یَقُولُونَ أَ إِنَّا لَتارِکُوا آلِهَتِنا لِشاعِرٍ مَجْنُونٍ (36)

وَ یَقُولُونَ‌: و مى‌گفتند، أَ إِنَّا لَتارِکُوا آلِهَتِنا: آیا ما ترک کنندگانیم پرستش خدایان خود را، لِشاعِرٍ مَجْنُونٍ‌: براى شعر گوینده و عقل پوشیده، یعنى براى شاعر و دیوانه ترک پرستش خدایان خود کنیم.

حق تعالى رد ایشان فرمود که نه چنان است که پیغمبر شاعر و مجنون باشد: [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
وَ یَقُولُون‌َ أَ إِنّا لَتارِکُوا آلِهَتِنا لِشاعِرٍ مَجنُون‌ٍ (36)

و میگویند ‌اینکه‌ مشرکین‌ ‌که‌ آیا ‌ما دست‌ برداریم‌ ‌از‌ عبادت‌ آلهه ‌خود‌ و ‌آنها‌ ‌را‌ ترک‌ کنیم‌ ‌برای‌ یک‌ نفر شاعر دیوانه‌ ‌که‌ اشاره‌ ‌به‌ پیغمبر اکرم‌ ‌باشد‌.

وَ یَقُولُون‌َ تمام‌ طبقات‌ مشرکین‌ ‌از‌ عبده اصنام‌ و شمس‌ و قمر و کواکب‌ و آتش‌ و گاو و گوساله‌ و ‌غیر‌ اینها.
إِنّا استفهام‌ انکاریست‌ ‌یعنی‌ هرگز ‌ما چنین‌ نمیکنیم‌ و محال‌ ‌است‌ صرف‌ نظر کنیم‌ ‌به‌ اینکه‌ لَتارِکُوا آلِهَتِنا ‌ما آلهه ‌خود‌ ‌را‌ ‌بر‌ همه‌ چیز مقدم‌ میداریم‌ و محترم‌ می‌‌-‌ شماریم‌ چه‌ نحو ممکن‌ ‌است‌ ترک‌ کنیم‌ آنهم‌ ‌برای‌ کی‌.
لِشاعِرٍ مَجنُون‌ٍ ‌از‌ ‌برای‌ ماده شعر اطلاقاتی‌ ‌در‌ آیات‌ و اخبار داریم‌ بمعنای‌ موی‌ بدن‌ شعرة و شعرات‌ و بمعنای‌ حدود و علامات‌ شعائر الهی‌ و مکان‌ مخصوص‌ مشعر الحرام‌ و ‌بر‌ حواس‌ ظاهره‌ مثل‌ باصره‌ سامعه‌ شامه‌ ذائقه‌ لامسه‌ مشاعر انسانی‌ بمعنی‌ درک‌ و فهم‌ و تعقل‌ مثل‌ ا ‌فلا‌ یشعرون‌ ‌به‌ معنی‌ شعر شعراء بترتیب‌ و نظم‌ کلام‌ و مراعات‌ قافیه‌ و شعر مرکب‌ ‌از‌ دو مصرع‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌با‌ یکدیگر مطابق‌ باشند ولی‌ ‌در‌ ‌اینکه‌ مورد بمعنی‌ بافتن‌ ‌است‌ ‌یعنی‌ ‌اینکه‌ مدعی‌ رسالت‌ ‌اینکه‌ قرآن‌ مجید ‌را‌ ‌خود‌ بهم‌ بافته‌ مربوط بخدا نیست‌ چنانچه‌ شعراء ‌هم‌ کلمات‌ ‌را‌ بهم‌ میبافند بطور منظمی‌ چنانچه‌ ‌در‌ بسیاری‌ ‌از‌ آیات‌ اشاره‌ ‌به‌ ‌اینکه‌ دارد مثل‌ بَل‌ قالُوا أَضغاث‌ُ أَحلام‌ٍ بَل‌ِ افتَراه‌ُ بَل‌ هُوَ شاعِرٌ انبیاء آیه 5 أَم‌ یَقُولُون‌َ شاعِرٌ نَتَرَبَّص‌ُ بِه‌ِ رَیب‌َ المَنُون‌ِ طور آیه 30 و میفرماید إِنَّه‌ُ لَقَول‌ُ رَسُول‌ٍ کَرِیم‌ٍ وَ ما هُوَ بِقَول‌ِ شاعِرٍ قَلِیلًا ما تُؤمِنُون‌َ الحاقه‌ آیه 40 و 41 و بعلاوه‌ ‌اینکه‌ ‌رسول‌ مجنون‌ ‌هم‌ هست‌ عقل‌ و شعور و ادراک‌ و فهم‌ ندارد آدم‌ عاقل‌ ‌با‌ آلهه‌ ‌که‌ معبود جمع‌ کثیری‌ هستند طرف‌ نمیشود و فقط یک‌ ‌خدا‌ قائل‌ ‌باشد‌ و ‌اینکه‌ ‌هم‌ یکی‌ ‌از‌نسبتها ‌است‌ ‌که‌ بانبیاء دادند میفرماید ثُم‌َّ تَوَلَّوا عَنه‌ُ وَ قالُوا مُعَلَّم‌ٌ مَجنُون‌ٌ دخان‌ آیه 13 و فرعون‌ ‌در‌ حق‌ موسی‌ وَ قال‌َ ساحِرٌ أَو مَجنُون‌ٌ ذاریات‌ آیه 39 و ‌در‌ حق‌ تمام‌ انبیاء گفتند کَذلِک‌َ ما أَتَی‌ الَّذِین‌َ مِن‌ قَبلِهِم‌ مِن‌ رَسُول‌ٍ إِلّا قالُوا ساحِرٌ أَو مَجنُون‌ٌ ذاریات‌ آیه 52 ‌در‌ حق‌ نوح‌ گفتند وَ قالُوا مَجنُون‌ٌ وَ ازدُجِرَ قمر آیه 9. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.