● فتح و پیروزی همیشه با مومنین است
خدای تعالی هرگز کفار را ما فوق مؤمنین و مسلط بر آنان قرار نمیدهد ، این خود اعلامی است به منافقین که دیگر برای ابد از اینکه به هدف شوم خود برسند مایوس باشند و به حکم این آیه در همه دورهها بالاخره فتح و فیروزی از آن مؤمنین و علیه کافران خواهد بود و مؤمنین به اذن خدا دائما غالبند ، البته مادام که ملتزم به لوازم ایمان خود باشند.«لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا »
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : همچنانکه در جای دیگر این وعده را صریحا داده و فرموده :« و لا تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مؤمنین »(آل عمران/139).احتمال هم دارد که نفی سبیل اعم از تسلط در دنیا باشد یعنی منظور این باشد که کفار نه در دنیا مسلط بر مؤمنین میشوند و نه در آخرت
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 5 - ص : 189-190 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : مومنین |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معناى کلمه «استحواذ»
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 189 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معناى کلمه «تربص»
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 189 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● یکی از خصوصیات منافقین
کلمه «استحواذ» به معنای غلبه و تسلط است و این وصف دیگری برای این منافقین است که رابطه اتصال بین دو طائفه مؤمنین و کافران را حفظ نموده، هم از این طائفه میدوشند و هم از آن طائفه، تا ببینی کدامیک از دو طائفه پولدارتر باشد و یا برد با کدامیک از آن دو باشد.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : اگر برد با مؤمنین بود میگویند: ما با شما و از مؤمنین هستیم و باید که از این فتح و فیروزی و از این غنیمتها و سایر فوائد جنگ سهمی برای ما منظور بشود و اگر برد با کفار باشد، میگویند: مگر این ما نبودیم که شما را بر مؤمنین غلبه داده و نگذاشتیم مؤمنین به شما آسیبی برسانند؟ و نیز نگذاشتیم مؤمنین ایمان خود را به خورد شما داده، شما را به خود متصل سازند؟ پس بنا بر این باید که سهمی از آنچه نصیب شما شده به ما بدهید و یا میگویند: ما بر شما منت داریم، برای اینکه این بهرهها را ما نصیب شما کردیم.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 189 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : منافق- منافقین- منافقان |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● پیروزی کفار، پیروزی واقعی نیست
بعضی از مفسرین گفتهاند: اگر برد و پیروزی مؤمنین را فتح خوانده و پیروزی کفار را نصیب دانسته، برای این بوده که پیروزی کفار را تحقیر کند و بفهماند پیروزی کفار، پیروزی واقعی نیست بلکه امری است موهوم و از نظر عقل و واقعیت ارزشی قابل اعتنا ندارد، آن هم بعد از آنکه خدای تعالی مؤمنین را وعده داده که فتح واقعی از آنان است و او ولی و سرپرست ایشان است و شاید همین نکته باعث شده که فتح را به خدای تعالی نسبت داده ولی نصیب را نسبت نداده.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 189 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : پیروزی- فتح |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● مراد از عدم تسلط کافر بر مومن، چیست؟
حضرت رضا (ع) در تفسیر کلام خداى جل و علا: «وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا» فرمود: منظور این است که خداى تعالى هرگز کافر را بر مسلمان بر سر بحثى که دارند غالب نمىکند و مسلمان را شکست خورده حجت او نمىسازد، پس این شکست که نفى شده شامل انواع مظلومیتها نمىشود و آیه شریفه نمىخواهد بفرماید: مسلمانان زیر دست کفار نمىشوند و چگونه مىتواند شامل باشد با اینکه ما خود مىبینیم که نه تنها مؤمنین بلکه حتى انبیا (علیهم السلام) زیر دست کفار واقع مىشوند آن هم به حدى که به دست کفار کشته مىشوند، پس مىفهمیم که منظور از نداشتن سبیل معنایى است که با کشته شدن انبیا به دست کفار نیز مىسازد و آن عبارت است از شکست نخوردن در احتجاج.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : این روایت را عیون اخبار الرضا (ج 2 ص 204) به سند خود از ابى الصلت هروى از حضرت رضا (ع) روایت کرده است.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 196 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : کافر و کافران |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● کافران بر مومنین تسلطی ندارند
علی (علیه صلوات الله) بعد از خواندن جمله: «و لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا» فرمود: یعنی در آخرت.
علامه طباطبایی: در سابق گفتیم که از ظاهر سیاق بر میآید که مراد از نفی سبیل، در آخرت است و اگر از سیاق صرفنظر کنیم و خود جمله را معیار قرار دهیم حجت در دنیا و آخرت هر دو میشود.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : این روایت را در المنثور (ج 2 ص 235) از ابن جریر از علی (علیه صلوات الله) روایت کرده است.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 196 و 197 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : کافر و کافران |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● حق-کفر -
محمد فردين دوست
قرآن، از پیروزى مسلمانان با کلمهى «فتح» و پیروزى کفّار با واژهى «نصیب» تعبیر کرده است، تا بفهماند رونق کفر، زودگذر است و فرجام نیک و پیروزى واقعى، با حقّ است.
«نَستَحوذ» از ریشهى «حوذ» به معناى عقبِ ران گرفته شده است. زیرا شتربان براى سوق و حرکت دادن شتر، به آن قسمت ضربه مىزند و در اینجا مراد، تشویق کفّار به جنگ علیه مسلمانان است.
فقها در مسائل مختلف فقهى، براى اثبات عدم تسلّط کفّار بر مؤمنان، به جملهى «لن یجعل الله» استناد مىکنند. البتّه رفت و آمد و کسب اطلاع و آموزش دیدن و تبادل فرهنگى و اقتصادى، اگر سبب سلطه کفّار و ذلّت مؤمنان نباشد مانعى ندارد. چون در روایات مىخوانیم: آموزش ببینید، گرچه به قیمت مسافرت به کشور چین باشد. و یا پیامبر اکرمصلى الله علیه وآله فرمود: هر کافر اسیرى، ده مسلمان را آموزش دهد او را آزاد مىکنم. و در زمان معصومینعلیهم السلام معاملات میان مسلمانان و دیگران انجام مىشده است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور |
قالب : اجتماعی |
موضوع اصلی : منافق- منافقین- منافقان |
گوینده : محمد فردین دوست |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● «فتح» و «نصیب» -
ابراهيم چراغي
قرآن، از پیروزى مسلمانان با کلمهى «فتح» و پیروزى کفّار با واژهى «نصیب» تعبیر کرده است، تا بفهماند رونق کفر، زودگذر است و فرجام نیک و پیروزى واقعى، با حقّ است.
«نَستَحوذ» از ریشهى «حوذ» به معناى عقبِ ران گرفته شده است. زیرا شتربان براى سوق و حرکت دادن شتر، به آن قسمت ضربه مىزند و در اینجا مراد، تشویق کفّار به جنگ علیه مسلمانان است.
فقها در مسائل مختلف فقهى، براى اثبات عدم تسلّط کفّار بر مؤمنان، به جملهى «لن یجعل الله» استناد مىکنند. البتّه رفت و آمد و کسب اطلاع و آموزش دیدن و تبادل فرهنگى و اقتصادى، اگر سبب سلطه کفّار و ذلّت مؤمنان نباشد مانعى ندارد. چون در روایات مىخوانیم: آموزش ببینید، گرچه به قیمت مسافرت به کشور چین باشد. و یا پیامبر اکرمصلى الله علیه وآله فرمود: هر کافر اسیرى، ده مسلمان را آموزش دهد او را آزاد مىکنم. و در زمان معصومینعلیهم السلام معاملات میان مسلمانان و دیگران انجام مىشده است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه نور |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : پیروزی- فتح |
گوینده : ابراهیم چراغی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● کفّار -
مسعود ورزيده
قرآن، از پیروزى مسلمانان با کلمهى «فَتْحٌ» و پیروزى کفّار با واژهى «نَصِیبٌ» شاید به این جهت تعبیر کرده است که بفهماند رونق کفر، زودگذر است و فرجام نیک و پیروزى واقعى، با حقّ است.
فقها در مسائل مختلف فقهى، براى اثبات عدم تسلّط کفّار بر مؤمنان، به جملهى «لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ» استناد مىکنند. البتّه رفت و آمد و کسب اطلاع و آموزش دیدن و تبادل فرهنگى و اقتصادى، اگر سبب سلطه کفّار و ذلّت مؤمنان نباشد مانعى ندارد. چون در روایات مىخوانیم: آموزش ببینید، گرچه به قیمت مسافرت به کشور چین باشد. و یا پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: هر کافر اسیرى، ده مسلمان را آموزش دهد او را آزاد مىکنم. و در زمانمعصومین علیهم السلام معاملات میان مسلمانان و دیگران انجام مىشده است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور(10جلدى)، ج2، ص: 191 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : کافر و کافران |
گوینده : مسعود ورزیده |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.