از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  ابعاد بهشت - سيد محمد جعفري
ابعاد بهشت در قرآن در چند آیه آورده شده و در این آیه شریفه برای انسانهایی که به خدا و پیامبران ایمان دارند از فضل خدا بهشتی به ابعاد آسمان و زمین تعلق میگیرد که آسمان محدود شده
ولی در سوره آل عمران آیه 133 ، برای انسانهایی که پرهیزکار هستند ابعاد بهشت آسمانها و زمین است که وسعتی بیشتر را که باز از فضل و کرم خداوند متعال هست برای این بهترین خلق خدا قرار داده است.
باشد که پرهیزکار و رستگار گردیم [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قرآن کریم قالب : لغوی موضوع اصلی : عمل انسان گوینده : سید محمد جعفری
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) رمضانی (داور) : در تفسیر المیزان ردّ این مطلب بیان شده است:
«بعضى از مفسرین گفته‏‌اند: آیه آل عمران در باره سابقین مقربین است، (که در سوره واقعه در باره آنان مى‏فرمود:" وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولئِکَ الْمُقَرَّبُونَ") و آیه مورد بحث در باره عموم مؤمنین است. و استدلال کرده‌‏اند به دو دلیل:
اول به اینکه: در آیه مورد بحث تنها ایمان به خدا و رسولان او ذکر شده، به خلاف آیه آل عمران که آیات بعدش نشانه‌‏هاى ایمان را که همان اعمال صالح است بیان مى‏‌کند. و دوم به اینکه: در آنجا بهشت موعود را به این وصف توصیف مى‌‏کند که" عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ" (آل‌عمران/133) ولى در آیه مورد بحث مى‏‌فرماید:" عَرْضُها کَعَرْضِ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ" آنجا پهناى بهشت را به پهناى همه آسمانها و زمین تشبیه مى‏کند، و اینجا به پهناى یک آسمان و زمین، پس معلوم مى‌‏شود بهشت سابقین مقربین پهناورتر از بهشت عموم مؤمنین است.
وجه نادرستى این استدلال این است که: سبقت معنایى زاید بر معناى سرعت را افاده مى‏‌کند، چون مسارعت تنها به معناى کوشش در سرعت دادن به حرکت است، ولى مسابقه هم این معنا را مى‏‌رساند و هم این را مى‌‏فهماند که سرعت دادن باید طورى باشد که زیادتر از سرعت حریف شود. و توجه کردید که (درست مطلب به عکس است، یعنى مشمولین آیه مورد بحث از نظر رتبه و مقام بلندترند از مشمولین آیه آل عمران) ، و کلمه" سماء" در این آیه به معناى یک آسمان نیست، تا بگویى پس بهشت مشمولین آیه آل عمران پهناورتر از بهشت مشمولین این آیه است، بلکه به معناى تمامى آسمانها است، چون الف و لام آن الف و لام جنس است، پس سماء در این آیه با سماوات در آن آیه منطبق است.»
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.