● عبدالله عبداللهي -
اثنی عشری
وَ إِنْ تَوَلَّوْا :و اگر اعراض کنند از قبول حق و دین خدا و طاعت او سبحانه و از معاندت بازنایستند، از آن باک و اندیشه مدارید، فَاعْلَمُوا أَنَّ اَللّٰهَ مَوْلاٰکُمْ : پس بدانید اى مؤمنان، بتحقیق خداوند سبحان ناصر و مدد کار و حافظ شما است، نِعْمَ اَلْمَوْلىٰ :نیکو ناصر و سید و حافظ است حق تعالى که دوستان خود را ضایع نگرداند، وَ نِعْمَ اَلنَّصِیرُ :و نیکو یارى کننده است که مؤمنان را بر مشرکان غالب و ایشان را مظفر و منصور فرماید، و مخذول نشود کسى که ذات احدیت معین و ناصر او باشد؛ و مغلوبیت به حسب ظاهر و هویدا خواهد شد، چنانچه سیر و مراجعۀ تاریخى این مطلب را برهانى نماید که یاغیان دیانت حقه و طاغیان شریعت محمدیه صلّى اللّه علیه و آله و سلّم باآن همه حشمت و سطوت، بکلى محو و نابود گشتند و غلبۀ موالیان دین مبین و شهداء حق الیقین به اندک زمانى عالمتاب گردید
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن
وَ إِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمُوا أَنَّ اَللّٰهَ مَوْلاٰکُمْ نِعْمَ اَلْمَوْلىٰ وَ نِعْمَ اَلنَّصِیرُ این آیه بمؤمنین مژده مى دهد که اگر این کفار از حق و دین اسلام اعراض نمودند بدانید که خدا دوست شما و یاور شما است و خوب دوست و یاورى است براى شما
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» تفسیر نمونه
اما اگر باز به سرپیچى خود ادامه دهند و در برابر دعوت حق تسلیم نشوند بدانید پیروزى براى شما و شکست در انتظار آنهاست،زیرا خداوند مولى و سرپرست شماست ( وَ إِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمُوا أَنَّ اَللّٰهَ مولیکم) او بهترین مولى و رهبر و بهترین یار و یاور است ( نِعْمَ اَلْمَوْلىٰ وَ نِعْمَ اَلنَّصِیرُ )
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» تفسیر کاشف
وَ إِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمُوا أَنَّ اَللّٰهَ مَوْلاٰکُمْ نِعْمَ اَلْمَوْلىٰ وَ نِعْمَ اَلنَّصِیرُ؛ یعنى اى مسلمانان! اگر مشرکان از بیان پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و امان دادن او روى برتافتند، شما هم در برابر آنها مقاومت کنید و از آنها ترسى به خود راه ندهید؛ زیرا خدا شما را بر آنان پیروز و نیز شما را از آسیب آنان حفظ خواهد کرد که او بهترین حفظکنندگان و یارى دهندگان است
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» روان جاوید
بگو اى پیغمبر بکفار اگر از کفر و دشمنى با اسلام دست بردارند و توبه نمایند خداوند گناهان و جرائم سابقه آنها را مى آمرزد و اگر تکرار نمایند اعمال ناشایسته خودشان را و اصرار داشته باشند بر معاصى و محاربه با خدا و رسول خداوند هم رویّه و طریقه و سلوک خود را درباره پیشینیان آنها که با انبیاء عظام مخالفت نمودند نسبت به آنها جارى خواهد فرمود و بسزاى اعمالشان از قتل و اسر و رقیّت و ذلّت و استیصال خواهند رسید و باید مسلمانان با آنها جنگ کنند تا فتنه و فساد و آشوب و اختلاف و کفر و نفاق و ضلال و کلال و ملال از جهان برداشته شود و تمام ادیان باطله و عقائد فاسده محو و نابود گردد و منحصر شود دین در سراسر دنیا ظاهرا و واقعا بدین حق الهى که اسلام و مذهب جعفرى اثنى عشرى است چنانچه در کافى از حضرت باقر (ع) روایت نموده است که هنوز تأویل این آیه ظهور پیدا نکرده چون پیغمبر (ص) براى حاجت خود و اصحابش جزیه مى گرفت و اگر ظاهر شود مفاد کامل آن جزیه قبول نمى شود و باید کشته شوند کفار تا همه موحّد شوند و شرک در دنیا وجود نداشته باشد و در مجمع و عیاشى ره از امام صادق (ع) نقل نموده که هنوز تأویل این آیه نیامده است و اگر قائم ما قیام نماید بعد از این کسى که او را ادراک نماید مى بیند تأویل و مفاد کامل این آیه را و باید دین محمد (ص) سراسر عالم را فراگیرد تا شرک در روى زمین باقى نماند و بعضى گفته اند باید مسلمانان جهاد کنند تا باقى نمانند کفارى که معاهده با مسلمانان ننمودند چون آنها مى توانند فتنه و فساد نمایند و قوم خودشان را بکفر دعوت کنند و از قبول اسلام بازدارند نه کفارى که با مسلمانان معاهده نمودند یا در پناه اسلام داخل شده اند پس اگر از کفر دست کشیدند و قبول اسلام نمودند خداوند بصیر است باعمال قلبیّه و خارجیّه آنها و برطبق آن پاداش عطا خواهد فرمود و اگر اعراض نمودند از قبول اسلام و اصرار بکفر و عناد داشتند مسلمانان نباید از معادات آنها باکى داشته باشند و باید بدانند که خداوندى که مولى و سرپرست و نگهبان و نگهدار و ناصر و معین آنها است در این صفات کامل است نمى گذارد مغلوب و مقهور شوند و کید اعداء را از آنها دفع مى فرماید و بنابراین مولیکم صفت اللّه و جمله بعد خبر انّ است و محتمل است مولیکم خبر انّ باشد و جمله نعم المولى و نعم النصیر مستانفه و بنظر حقیر ترکیب اول احسن است
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.