1 - فرمان هاى جبرئیل، تخلف ناپذیر است و کسى از اطاعت او سرپیچى نمى کند.
مطاع
2 - جبرئیل در ابلاغ قرآن به پیامبر(ص)، تنها نبود و مأمورانى فرمان پذیر در اختیار داشت.
لقول رسول ... مطاع
3 - هر آنچه در سیطره عرش خداوند است (تمام هستى)، به فرمان جبرئیل گردن مى نهد.
عند ذى العرش مکین . مطاع
مقید نشدن «مطاع» به طائفه اى خاص و نیز توصیف خداوند به «ذى العرش» در بیان جایگاه ویژه جبرئیل نزد او، گویاى آن است که فرمان روایى جبرئیل بر تمام عرشیان و در نتیجه تمام هستى، فراگیر است.
4 - جبرئیل در پیشگاه خداوند، فرشته اى امین و به دور از خیانت در انجام دادن رسالت هاى خویش
ثَمّ أمین
«ثَمَّ» اسمى است که براى اشاره به مکان دور یا با عظمت به کار مى رود. و در آیه شریفه، اشاره به مکانى است که «عند ذى العرش» بر آن دلالت داشت.
5 - جبرئیل در ابلاغ قرآن به پیامبر(ص)، امانت دارى قابل اعتماد و به دور از هرگونه دخل و تصرف در آن بود.
إنّه لقول رسول ... أمین
6 - قرآن در مرحله نزول بر پیامبر(ص)، از هرگونه تحریف، افزودن و کاستن مصون بوده است.
إنّه لقول رسول ... ثَمّ أمین
7 - توجّه به شرافت جبرئیل و نیرومندى، منزلت الهى، فرمان روایى بى چون و چرا و امانت دارى او، زمینه ساز باور به سلامت قرآن در مرحله نزول و ابلاغ به پیامبر(ص)
إنّه لقول رسول کریم . ذى قوّة عند ذى العرش مکین . مطاع ثَمّ أمین
[ نظرات / امتیازها ]
[21] مُطاعٍ ثَمَّ أَمِینٍ- فرمانروا و در جایگاه خود امین است.»خدا او را مأمور اداره کردن ملأ اعلی قرار داده و بنا بر اینکه در آن جا فرمان او را میبرند، و به همین گونه امین است و اگر امین نمیبود اینکه کار بزرگ بر عهده او قرار نمیگرفت، و از نشانههای امانت او- علیه السلام- یکی آن است که خدا را در هیچ چیز نافرمانی نکرده، و چگونه میتواند چنین باشد در صورتی که از جمله کسانی است که پروردگار درباره او چنین گفته است: لا یَسبِقُونَهُ بِالقَولِ وَ هُم بِأَمرِهِ یَعمَلُونَ.«15»
شاید در اینکه تأکید ردّی بر گفته آن کسان بوده باشد که به گمان ایشان فرشتگان دختران خدایند، و بنا بر اینکه در مقابل کارهایی که انجام میدهند مسئولیتی ندارند، و اینکه اعتقاد اعراب جاهلی پیش از اسلام بود که فرشتگان را شفیعان خود در نزد خدا تصور میکردند، و ریشه پرستیدن بتان ایشان که آنها را رمزی از فرشتگان تصور میکردند، از همین اعتقاد برخاسته بود.
[ نظرات / امتیازها ]