● نيره تقي زاده فايند -
تفسیر راهنما
- قرآن، بر صفحه لوحى نوشته شده که حقیقت آن ناشناخته است.
فى لوح
«لوح»، به تخته یا چیز دیگرى گفته مى شود که بر روى آن بنویسند (مفردات راغب). نکره آمدن «لوح»، ممکن است به منظور بیان ناشناخته ماندن آن باشد.
2 - لوحى که قرآن بر آن نوشته شده است، از نابودى و تغییر مصون است.
فى لوح محفوظ
کلمه «محفوظ»، بدون متعلق آمده است تا محفوظ بودن از هر خطر احتمالى را بفهماند. بنابراین خطر نابودى، تغییر و تحریف یا حذف، اضافه، سرقت و نظایر آن، نمى تواند آن را تهدید کند.
3 - تکذیب قرآن از سوى کافران، هر چند بر آن اصرار ورزند، به حقیقت قرآن آسیبى نمى رساند و از مجد و عظمت آن نمى کاهد.
بل الذین کفروا فى تکذیب ... بل هو قرءان مجید . فى لوح محفوظ
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» تفسیر هدایت
[22] و از نشانههای مجد و عظمت آن یکی اینکه است که در لوحی نزد خدا محفوظ است و هیچ کس نمیتواند در آن تصرّفی کند.
فِی لَوحٍ مَحفُوظٍ- در لوحی نگاهداری میشود.»
در الدر المنثور از إبن عباس روایت شده است که پیامبر- صلی اللّه علیه و آله- گفت: «خداوند لوحی از مروارید سفید قرار گرفته در دو پوشش طرفی اززبرجد سبز آفرید که نوشته آن با نور است، و در هر روز سیصد و شصت لحظه به آن نگاه میکند که زنده میکند و میمیراند، و میآفریند و روزی میدهد، و عزت یا ذلت میبخشد، و عمل میکند و میخواهد».«8»
اینکه حدیث گفته خدای تعالی: فَعّالٌ لِما یُرِیدُ است. اما لوح محفوظ یاد شده در اینکه آیه شاید اشارهای به اینکه آیه کریمه داشته باشد که: إِنّا نَحنُ نَزَّلنَا الذِّکرَ وَ إِنّا لَهُ لَحافِظُونَ، چه خدا لوح را از آن محفوظ میدارد که دیگری چیزی بر آن نقش کند.
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» مجمع البیان
و در آخرین آیه مورد بحث که پایان بخش این سوره است، مى فرماید:
فِی لَوْحٍ مَحْفُوظٍ
این قرآن در لوحى محفوظ به ثبت رسیده است. بنابراین از تحریف و تغییر و هر نوع کاهش و فزونى دور از دسترس است.
این ترجمه و دریافت از آیه بر این اساس است که آیه را به آیه پیش عطف نموده و آن را به رفع بخوانیم و وصف قرآن بدانیم، چرا که پاره اى آن را مجرور خوانده و وصف «لوح» دانسته اند.
آرى، قرآن در لوحى محفوظ است، و جز فرشتگان هیچ کس از آن آگاهى ندارد.
از دیدگاه برخى از جمله «مجاهد» منظور این است که: این کتاب پر شکوه نزد خدا و در «ام الکتاب» - که قرآن و همه کتاب هاى آسمانى از آن سرچشمه گرفته - به ثبت رسیده است.
در مورد «ام الکتاب» دیدگاه ها متفاوت است:
1 - به باور پاره اى منظور همان لوح محفوظ است.
2 - امّا به باور پاره اى دیگر منظور درّ سپیدى است که گستره آن از زمین تا آسمان و از خاور تا باختر است.
«انس» مى گوید: منظور از لوح محفوظ آن است که در پیشانى اسرافیل نگارش یافته است.
و از دیدگاه «مقاتل» لوح محفوظ در سمت راست عرش خداست.
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.