[ همه پیام ها ]
پیام های علي رضا بلوري (8 مورد)
● سوره طه آیه 94 - پرستش
1- رهبران باید پاسخگوى انحرافات مردم باشند. «یا هارُونُ ما مَنَعَکَ»
2- سکوت و بىتفاوتى مسئولین، مورد توبیخ است. «ما مَنَعَکَ»
3- بدعاقبتى، آفتى براى دینداران است. «رَأَیْتَهُمْ ضَلُّوا»
4- پیامبر مىتواند فرمانبَر پیامبر دیگر باشد. «أَ فَعَصَیْتَ أَمْرِی»
5- در جامعه باید مدیریت واحد حاکم باشد. «أَ فَعَصَیْتَ أَمْرِی»
6- براى خاموش کردن غضب دیگران، از کلمات عاطفى استفاده کنیم. «یَا بْنَ أُمَّ»
7- دین ودیندارى مهمتر از فامیلدارى است. «لا تَأْخُذْ بِلِحْیَتِی»
8- غیرت و تعصّب دینى، لازمهى پیامبرى است. «لا تَأْخُذْ بِلِحْیَتِی»
9- به متّهم فرصت دفاع بدهیم. «لا تَأْخُذْ بِلِحْیَتِی»
10- موى بلند وزلف داشتن براى مرد جایز است. «وَ لا بِرَأْسِی»
11- خطر تفرقهى یک امّت، هارون پیامبر را نیز مىترساند. «إِنِّی خَشِیتُ»
12- حفظ وحدت، مهمتر از نجات یک گروه است. إِنِّی خَشِیتُ ... فَرَّقْتَ
13- در تصمیمگیرىها باید به مسئلهى اهمّ ومهم توجّه کرد. «إِنِّی خَشِیتُ»
14- در برخوردهاى انقلابى باید به عوارض کار توجّه کرد و نباید یکسو نگر بود. إِنِّی خَشِیتُ ...
15- خطر تفرقهافکنى مهمتر از خطر سکوت در برابر انحراف است. فَرَّقْتَ بَیْنَ بَنِی إِسْرائِیلَ ...
● سوره طه آیه 91 - پرستش
1- بعضى چنان خودباختهاند که نه عقل بر آنان حکمفرماست «أَ فَلا یَرَوْنَ» و نه پیامبر برایشان راهنما. «قالَ لَهُمْ هارُونُ»
2- انحراف و ارتداد بنى اسرائیل آگاهانه بوده است. وَ لَقَدْ قالَ لَهُمْ هارُونُ ... 3- وظیفه رهبر وپیروانش هنگام بروز بدعت، فریاد و اتمام حجّت است. «وَ لَقَدْ قالَ لَهُمْ هارُونُ»
4- انبیا دلسوز مردمند. وَ لَقَدْ قالَ لَهُمْ هارُونُ ... یا قَوْم
5- آزمایش انسانها یک سنّت قطعى الهى است، لیکن ابزار آن متفاوت است.
«إِنَّما فُتِنْتُمْ بِهِ»
6- یادآورى لطف و رحمت الهى مىتواند زمینهى ارشاد و توبه را براى انسانها فراهم نماید. «رَبَّکُمُ الرَّحْمنُ»
7- اطاعت از وصى و نماینده پیامبر واجب است. «فَاتَّبِعُونِی وَ أَطِیعُوا أَمْرِی»
8- پیروى از رهبران الهى، مایهى مصونیت از فتنههاست. فُتِنْتُمْ ... أَطِیعُوا أَمْرِی
9- براى افراد لجوج، فریاد پیامبران نیز بىاثر است. «قالُوا لَنْ نَبْرَحَ»
10- بنیاسرائیل بجاى فکر، شخصیّتگرا بودند. «حَتَّى یَرْجِعَ إِلَیْنا مُوسى»
● سوره طه آیه 89 - پرستش
1- هنرى که با جامعهشناسى و روانشناسى همراه باشد، مؤثّرتر است. «فَأَخْرَجَ لَهُمْ عِجْلًا» (عامل موفّقیت سریع سامرى در جلب توجّه بنىاسرائیل، شناختِ زمینههاى بتپرستى و گاوپرستى در آن جامعه وحضور نداشتن رهبر بود.)
2- هنر در اختیار افراد منحرف، همچون تیغ در کف زنگى مست، مهلک و خطرناک است همچون گوسالهى سامرى. «أَلْقَى السَّامِرِیُّ»
3- مجسمهسازى، ذوب فلزات وریختهگرى، سابقه طولانى دارد. «عِجْلًا جَسَداً»
4- بزرگترین خطرى که هر امّت و انقلابى را تهدید مىکند، ارتجاع، ارتداد و انحراف فرهنگى و عقیدتى است. «هذا إِلهُکُمْ»
5- فطرت همهى انسانها بر خداپرستى است، انبیا علیهم السلام راه صحیح و معبود واقعى را نشان مىدهند، امّا سامرىها، کج راهه و گوسالهها را. «هذا إِلهُکُمْ»
6- اگر بزرگان و رهبران قوم با تهمت خراب شوند، راه براى خراب کردن دیگر افراد هموار مىشود. «وَ إِلهُ مُوسى»
7- نتیجهى فراموش نمودن احکام و دستورات الهى و جداشدن از رهبران دینى، انحراف و بدعاقبتى است. «فَنَسِیَ» (مىگویند: سامرى از یاران موسى علیه السلام بودکه تعهّدات خویش را در قبال او فراموش کرد.)
8- راه ومکتب انبیا، استدلالى ومنطقى است. أَ فَلا یَرَوْنَ ... لا یَمْلِکُ لَهُمْ ضَرًّا وَ لا نَفْعاً (عقل میگوید که معبود انسان باید قدرت جلب منفعت را براى انسان و دفع شرور را از او داشته باشد.)