[ همه تفسیر ها ]
تفسیر های محمدرضا زارع بيدکي (4 مورد)
● سوره انفطار آیه 7 - ابوالفتوح رازی
«الَّذی خَلَقَکَ فَسَوّیکَ فَعَدَلَکَ؛ آن که بیافرید تو را و راست کرد تو را»
آن خدای که بیافرید تو را و تو را راستْ خلقت آفرید و تو را راست بداشت و تو را خلقی آفرید بی نقصان و تو را همانند چهارپایان نیافرید.
● سوره انفطار آیه 6 - ابوالفتوح رازی
«یا اَیُّها الاِنسانُ ما غَرَّک بِرَبَّکَ الکَریمِ؛ ای آدمی! چه بفریفت تو را به خدایِ کریمَت»
آن گه خطاب کرد با آدمی. گفت: یا آدمی! چه غَرّه کرد تو را و چه بفریفت تو را و مغرور کرد به خدای کریم؟
در خبر است که رسول این آیت بخواند و گفت: آدمی را، جهل، به خدایْ مغرور کرد.
و گفته اند: او را مغرور بکرده است عفو خدای، برای آن که تعجیلِ عقوبت نکرد بر او. و نیز: به مدارایی که خدای با او کرد، او را مغرور نمود. و نیز: حلمِ خدای او را مغرور کرد.
عبداللّه ِ عباس گفت: هیچ بنده نباشد و الاّ خدای تعالی او را بدارد روز قیامت و گوید: ای آدم زاده! تو را چه، مغرور کرد به من؟
● سوره اعراف آیه 42 - تفسیر نمونه ج6- ص173-174
والذین امنوا و عملوا الصالحات لا نکلّف نفسا الّا وسعها اولئک اصحاب الجنّة هم فیها خالدون
کسانی که ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند- هیچ کس را جز به اندازه ی تواناییش تکلیف نمی کنیم- اهل بهشتند و جاودانه در آن خواهند ماند
در این آیه نیز خداوند همان دو شرط ابتدایی یعنی ایمان و عمل صالح را برای ورود به بهشت لازم
می داند ولی در میان این جمله، یک جمله ی معترضه که اشاره به پاسخ بسیاری از سوالات است بیان کرده، می فرماید: ما هیچ کس را جز به اندازه ی تواناییش تکلیف نمی کنیم، اشاره به اینکه کسی تصور نکند قرار گرفتن در صف افراد با ایمان و انجام عمل صالح در دسترس همه کس نیست و جز افراد معدودی قدرت بر وصول به آن ندارند، زیرا تکالیف پروردگار به اندازه ی قدرت افراد است و به این وسیله راه را به روی همه کس گشوده و همه را دعوت به پیوستن به این صف می کند و البته از هر کس به اندازه ی استعداد فکری و جسمی و امکاناتش انتظار دارد