[ همه پیام ها ]
پیام های سيد علي مهدوي (4 مورد)
● سوره انعام آیه 158 - کافران لجوج
1- کافران لجوج، با دیدن معجزات الهى هم تسلیم نمىشوند. «هل ینظرون ...»
2- نتیجهى طفره رفتن در ایمان، ناکامى است. «لاینفع نفساً ایمانها»
3- ایمان و عمل، در شرایط آزاد و طبیعى، کارساز است، نه در حال اضطرار و ترس جان. «یوم یأتى بعض آیات ربّک لاینفع»
4- عمل صالح بدون ایمان سودبخش نیست. «او کسبت فى ایمانها خیراً»
● سوره انعام آیه 152 - ایتام
1- چون یتیم مدافعى ندارد و اموالش لغزشگاه است مواظب باشیم. «لاتقربوا»
2- براى حفظ حقوق ایتام باید بهترین طریقهى بهرهگیرى از اموال و دارایى او انتخاب شود. «بالّتى هى أحسن». جز کسانى که اهلیّت اقتصادى و تقواى کافى دارند، نباید دیگران به مال یتیم نزدیک شوند. «لاتقربوا... الا»
3- وقتى ایتام به رشد و تجربهى کافى رسیدند، سلطهى خود را از آنان بردارید. «حتى یبلغ أشده»
4- نظام اقتصادى جامعهى اسلامى باید بر اساس قسط باشد. «بالقسط»
5 - اگر اجراى عدالت در حدّ اعلى ممکن نیست، لااقلّ در حدّ توان و امکان مراعات کنید. «لا نکلّف نفساً الاّ وُسعها»
6- تمام دستورات و اوامر و نواهى الهى، فوق طاقت انسان نیست. «لا نکلّف نفساً الاّ وُسعها»
7- بدون قدرت، تکلیفى نیست. «لا نکلّف نفساً الاّ وُسعها»
8 - در اسلام، «تکلیف» به اندازهى «توان» است. هرکه تواناتر، تکلیفش هم سنگینتر. «لا نکلّف نفساً الاّ وُسعها»
9- عدالت، هم در رفتار و هم در گفتار، یک اصل است. «اوفوا الکیل... و اذا قلتم فاعدلوا» (در گواهىها، وصیّتها، قضاوتها، صدور حکمها، انتقادها و ستایشها، عدالت را مراعات کنیم.)
10- به پیمانهاى الهى (که شامل فرمانهاى عقل و وحى و وجدان وفطرت مىشود) وفادار باشیم. («عهد اللَّه» هم شامل پیمانى است که خدا با انسان دارد و هم پیمانى که انسان با خدا مىبندد) «بعهد اللّه اوفوا»
11- رابطهى خویشاوندى را بر ضابطهى حقّ و عدل، ترجیح ندهیم. «فاعدلوا ولو کان ذا قربى»
● سوره انعام آیه 102 - خالقیت مطلقه خدا
1- خدایى را که قرآن معرفى مىکند، با خدایى که دیگران عقیده دارند مقایسه کنید. «ذلکم اللَّه»
2- در عقیدهى اسلامى، آفریدگار و پروردگار یکى است. «ربّکم... خالق کلّ شىء» (امّا مشرکین، خالق را اللَّه مىدانند، ولى عقیده به چندین ربّ دارند).
3- خالقیّت مطلقهى خدا، دلیل توحید است. «لا اله الاّ هو خالق کلّ شىء»
4- هم آفرینش به دست خداست، هم بقا و ثبات هر چیز به ارادهى اوست. «خالق - وکیل»
5 ربوبیّت وخالقیّت خدا، فلسفهى پرستش است. «ربّکم... خالق کلّشىء فاعبدوه»