مسعود مستعلی
پروردگارا! ما را با قرآن زنده بدار،با قرآن بمیران و در سایه قرآن محشور فرما. ما را از اهل بیت(ع) جدا مکن، از قرآن جدا مکن.
[ همه پیام ها ] پیام های مسعود مستعلي (1 مورد)
  سوره اعراف آیه 23 - اقرار به گناه نزد خدا
این برای ما درسی است که اقرار و اعتراف به گناه نزد خدای متعال از طرفی باعث عفو و بخشش الهی و از طرفی باعث ترک گناه خواهد شد.
[ همه نکته ها ] نکته های مسعود مستعلي (9 مورد)
  سوره طه آیه 14 - ذکر خدای متعال
أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْری در معنای لِذِکْری چند احتمال وجود دارد:
1)تا در نماز به یاد من باشی چون نماز مشتمل بر ذکرهاست.
2)چون من نماز را در کتابهای قبل ذکر کرده ام به آن امر نموده ام.
3)نماز تنها به یاد من باشد وبه یاد غیر من نباشد.
4)نماز را در اوقات ذکر من که همان اوقات نماز است به پادار.
5)تا من تورا با مدح وثنا یاد کنم و برای تو زبانی راستگو قرار دهم.
  سوره اعراف آیه 17 - مومن حقیقی
امام باقر(ع) پیرامون این آیه به زراره فرمود:
ای زراره! این رفتار شیطان برای شما و نظایر شما میباشد درحالیکه دیگران فارغ هستند و لازم نیست شیطان از چپ و راست برای اغوایشان بیاید. بلکه خودشان گمراه هستند.
  سوره اعراف آیه 16 - شیطان در کمین است!
در کلمه لَأَقْعُدَنَّ دو تاکید دارد لام در ابتدا و نون در آخر. و به معنای نشستن است. و شیطان با تاکید زیاد چنان در کمین انسان مینشیند تا فرد آماده عمل شود. واین کلمه در این آیه دلالت میکند به آمادگی و انتظار شیطان تاموقع شروع عمل.
[ همه تفسیر ها ] تفسیر های مسعود مستعلي (1 مورد)
  سوره انعام آیه 146 - تفسیر آسان از جامع تفاسیر نور2
ُ(کلَّ ذِی ظُفُرٍ)
یعنى هر حیوان و پرنده‏اى که ناخن داشته باشد. مفسرین راجع به کلمه: ذى ظفر یعنى ناخن‏دار اختلاف دارند که آیا این کلمه شامل حیوان‏هائى که سم دارند میشود، یا نه- مؤلف.
ولى اولى و سزاوار این است که کلمه: ذى ظفر از نظر لغت عرب فقط شامل حیوانهاى ناخن‏دار میگردد. زیرا کلمه: (وَ مِنَ الْبَقَرِ وَ الْغَنَمِ) که در ذیل است با این تعمیم سازش ندارد. چه آنکه اگر کلمه: (ذِی ظُفُرٍ) شامل حیوانهاى سم‏دار میشد احتیاجى به ذکر آنها نبود- فتح، (ولى) از سفر (بکسر سین و سکون فاء) لاویان در تورات کنونى، فصل- 11- ... مى‏گوید: از میان بهائم هر سم چاکدارى که تمام شکاف و نشخوارکننده باشد بخورید. اما از نشخوار کنندگان سم چاکان اینها را نخورید! شتر را با وجودى که نشخوار میکند اما تمام سم چاک نیست آن براى شما ناپاک است- نمونه.
2- (وَ مِنَ الْبَقَرِ وَ الْغَنَمِ حَرَّمْنا عَلَیْهِمْ شُحُومَهُما)
پیه و چربى بدن گاو و گوسفند را غیر از سه قسمت آنها بر یهود حرام کردیم.
قسمت یکم: (إِلَّا ما حَمَلَتْ ظُهُورُهُما) یعنى از آن پیه و چربى‏هائى که بر پشت این دو نوع حیوان است. قسمت دوم: (أَوِ الْحَوایا) یعنى آن چربى‏هائى که در لابلاى روده‏ها قرار دارند «1» قسمت سوم: (أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍ) یعنى آن چربى- هائى که با استخوان‏ها مخلوط باشند.
چرا خدا این نوع خوراکى‏ها را بر ملت یهود حرام کرد!؟:
یکى از عللى که خداى علیم اینگونه خوراکى‏ها را بر ملت یهود حرام نمود جمله ذیل است: (ذلِکَ جَزَیْناهُمْ بِبَغْیِهِمْ وَ إِنَّا لَصادِقُونَ) یعنى ما این کیفر را بعلت ظلم‏هائى که ملت یهود مرتکب میشدند به آنان دادیم. چون یهودیان مدعى بودند: ما اولین کسى نیستیم که اینگونه خوراکى‏ها بر آنان حرام شده باشد.
بلکه این خوراکى‏ها بحضرت ابراهیم و نوح و پیامبران بعد از آنان نیز حرام شده بودند. لذا خداى علیم میفرماید: این سخنان یهود دروغ مى‏باشد، بلکه سخن ما صحیح است که مى‏گوئیم: این خوراکى را فقط به یهودیان حرام نمودیم.
چنانکه مى‏فرماید: (وَ إِنَّا لَصادِقُونَ)- فتوحات. آیه 160 161- سوره:
نساء قسمتى از ظلم و ستم یهودیان را که جمله اخیر آیه مورد بحث به آن اشاره نمود اینطور شرح میدهد:
فبظلم من الذین هادوا حرمنا علیهم طیبات احلت لهم و بصدهم عن سبیل اللّه کثیرا- و اخذهم الربا و قد نهوا عنه و اکلهم اموال الناس بالباطل یعنى ما اشیاء طیب و طاهر را که براى یهود حلال بودند به (چند علت) حرام نمودیم (بدین شرح:) 1- بعلت ظلم و ستم 2- کار شکنى و جلوگیرى فراوانى که در باره پیشرفت راه خدا میکردند 3- پول منفعتى که میگرفتند در صورتى که از گرفتن آن نهى شده بودند 4- اموال مردم را بناحق مى- خوردند- مؤلف.
5- چون پادشاهان بنى اسرائیل فقراء و بى‏نوایان را از خوردن گوشت پرندگان و پیه و چربى ممنوع میکردند لذا خداى علیم بعلت این ظلمى که آنان در حق بى‏نوایان میکردند اشیائى را که آیه مورد بحث شرح مى‏دهد بر آنان حرام کرده است.
[ همه لغت ها ] لغت های مسعود مستعلي (7 مورد)
  سوره اعراف آیه 28 - تفسیر خسروی
فاحِشَةً : عملی در منتها درجه قبح و زشتی
 توضيح : در اینجا مراد طواف آنه برهنه به دور خانه خدا یا شرک آنهاست.
  سوره اعراف آیه 27 - تفسیر خسروی
قَبیلُهُ : لشکر و جماعت او
 توضيح : اصل قبیله که قبیل است به معنای جماعت است.
  سوره اعراف آیه 27 - تفسیر خسروی
لا یَفْتِنَنَّکُمُ : مبتلا و به معرض آزمایش قرار ندهد
 توضيح : فتنه در اصل بمعنای ابتلا و اختبار و آزمایش است.
در عرب داریم فتن الصائغ الذهب و الفضه یعنی زرگر طلا و نقره را در بوته آزمایش میگذارد تا خالص آن به در آید.