[ همه تفسیر ها ]
تفسیر های مهسا شهسواريان (9 مورد)
● سوره واقعة آیه 5 - المیزان
وَ بُسَّتِ الْجِبالُ بَسًّا فَکانَتْ هَباءً مُنْبَثًّا" این آیه عطف است بر کلمه" رجت"، و کلمه" بس"- با تشدید سین- به معناى خرد کردن است، یعنى جسمى را که داراى حجمى بوده آن قدر بکوبى تا مانند آرد به صورت ذراتى در آید.
بعضى «2» هم گفتهاند: کلمه" بس" به معناى به راه انداختن چیزى است، در حقیقت" بس جبال"، همان معنایى را مىرساند که آیه شریفه" وَ سُیِّرَتِ الْجِبالُ" «3» مىرساند.
● سوره واقعة آیه 5 - مجمع البیان
آن گاه مىافزاید:
وَ بُسَّتِ الْجِبالُ بَسًّا
و کوههاى سخت و سر به آسمان ساییده در هم کوبیده شده و از هم فرو پاشند.
به باور گروهى از جمله «مجاهد» منظور این است که: و کوههاى سخت و استوار بر اثر آن زلزله سخت از هم فرو مىپاشند و ذرّه ذرّه مىشوند.
امّا به باور گروهى دیگر از جمله «سعید بن جبیر»، و کوههاى سخت به گونهاى از هم فرو مىپاشند که تکه تکه مىشوند.
از دیدگاه «حسن»، از جاى خود کنده مىشوند،
امّا از دیدگاه «کلبى»، سخت به حرکت در مىآیند.
«ابن عطیه» بر آن است که: و کوهها بسان خاکها و شنها پخش و گسترده و هموار مىگردند.
امّا «ابن کیسان» بر آن است که: و کوههاى سر به آسمان ساییده از هم مىپاشند و به صورت تلهایى از شن درمىآیند.
● سوره واقعة آیه 4 - المیزان
إِذا رُجَّتِ الْأَرْضُ رَجًّا" کلمه" رج" که از ماده" راء، جیم، جیم" است، به معناى تکان دادن به شدت چیزى است، و در این آیه منظور از آن زلزله قیامت است، که خداى سبحان در آیه" إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْءٌ عَظِیمٌ" «1» آن را بس عظیم توصیف کرده، در خود آیه مورد بحث نیز با آوردن کلمه" رجا" همین عظمت را فهمانده، چون معمولا آوردن مفعول مطلق براى افاده اینگونه نکتهها است (وقتى مىگویى: من فلان کس را زدم و چه زدنى معنایش این است که نحوه زدنم طورى بود که دیگر قابل بیان نیست) در آیه مورد بحث نیز مىفرماید: چون زمین زلزله مىشود زلزلهاى که شدتش قابل وصف نیست، و جمله مورد بحث بدل از جمله" إِذا وَقَعَتِ الْواقِعَةُ"، و یا عطف بیان براى آن است، به هر حال در مقام توضیح آن است.