فرزانه یزدانی فر
[ همه پیام ها ] پیام های فرزانه يزداني فر (1 مورد)
  سوره کوثر آیه 3 - سوره کوثر دلیلی بر اعجاز
آیات پیشگویی هستند در مورد مخالفان پیامبر که در زمان پیامبر به حقیقت پیوست. پیامبر به اوج اقتدار رسید و خداوند نعمتش را بر او کامل کرد و دشمنانش همه کوتاه دست ماندند. هیچ انسانی هرگز نخواهد توانست آینده را پیشگویی کند. اگر اعراب زمان پیامبر در برابرنظم و آهنگ سوره کو ثر سر تسلیم فرد آوردند اکنون ما باید سر تعظیم بر مفهوم آن نیز فرود بیاوریم. این یعنی ما با درک اندکی که از قرآن داریم اگر بدون تعصب به کوچکترین سوره قرآن بنگریم اذعان می کنیم که این سوره سخن قدرتی است که دانای نهان و غیب است.

توضیح : خداند در قرآن می فرماید:

و کلیدهاى غیب تنها نزد اوست جز او [کسى] آن را نمى‏داند و آنچه در خشکى و دریاست مى‏داند و هیچ برگى فرو نمى‏افتد مگر [اینکه] آن را مى‏داند و هیچ دانه‏اى در تاریکیهاى زمین و هیچ تر و خشکى نیست مگر اینکه در کتابى روشن [ثبت] است

[ همه نکته ها ] نکته های فرزانه يزداني فر (4 مورد)
  سوره واقعة آیه 1 - فضیلت تلاوت این سوره
در باره تلاوت این سوره روایات زیادى در منابع اسلامى ذکر شده است ، از جمله در حدیثى از رسول خدا مى‏خوانیم : من قرأ سورة الواقعه کتب لیس من الغافلین : کسى که سوره واقعه را بخواند نوشته مى‏شود که این فرد از غافلان نیست.
چرا که آیات سوره آنقدر تکاندهنده و بیدار کننده است که جائى براى غفلت انسان باقى نمى‏گذارد.
به همین دلیل در حدیث دیگرى از پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) مى‏خوانیم : وقتى از آن حضرت سؤال کردند : چرا با این سرعت آثار پیرى در چهره مبارک شما ظاهر شده است؟ در پاسخ فرمود : شیبتنى هود ، و الواقعه ، و المرسلات ، و عم یتسائلون : سوره‏هاى هود و واقعه و مرسلات و عم مرا پیر کرد ! چرا که
در این سوره‏ها اخبار تکاندهنده‏اى از قیامت و رستاخیز و حوادث هولناک و مجازات مجرمان آمده ، همچنین داستانهاى تکاندهنده‏اى از سرگذشت اقوام پیشین و بلاهائى که بر آنها نازل شد).
در حدیث دیگرى از امام صادق (علیه‏السلام‏) مى‏خوانیم : من قرأ فى کل لیلة جمعة الواقعة احبه الله ، و حببه الى الناس اجمعین ، و لم یر فى الدنیا بؤسا ابدا ، و لا فقرا و لا فاقة و لا آفة من آفات الدنیا ، و کان من رفقاء امیر المؤمنین (علیه‏السلام‏) : هر کس سوره واقعه را در هر شب جمعه بخواند خداوند او را دوست دارد و نزد همه مردم محبوب مى‏کند ، و هرگز در دنیا ناراحتى نمى‏بیند ، و فقر و فاقه و آفتى از آفات دنیا دامنگیرش نمى‏شود ، و از دوستان امیر مؤمنان على (علیه‏السلام‏) خواهد بود .
در حدیث دیگرى آمده است که عثمان بن عفان به عنوان عیادت وارد بر عبد الله بن مسعود شد در همان بیمارى که با آن از دنیا رفت ، پرسید : از چه ناراحتى ؟ گفت : از گناهانم ، گفت : چه میل دارى ؟ گفت : رحمت پروردگارم ! گفت : اگر موافق باشى طبیب براى تو بیاوریم ؟ گفت : طبیب بیمارم کرده ، گفت : اگر مایل باشى دستور دهم عطاى تو را از بیت المال بیاورند ، گفت : آن روز که نیازمند بودم به من ندادى و امروز که بى‏نیازم به من مى‏دهى ؟ ! گفت : مانعى ندارد براى دخترانت باشد ، گفت : آنها هم نیازى ندارند ، چرا که من سفارش کردم سوره واقعه را بخوانند ، من از رسول خدا (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) شنیدم که مى‏فرماید : من قرأ سورة الواقعة کل لیلة لم تصبه فاقة ابدا : هر کس سوره واقعه را هر شب بخواند هرگز فقیر نخواهد شد .
و به همین دلیل در روایت دیگرى سوره واقعه سوره غنى نامیده شده است.
روشن است که تنها نمى‏توان با لقلقه زبان اینهمه برکات را در اختیار گرفت ، بلکه باید به دنبال تلاوت فکر و اندیشه ، و به دنبال آن حرکت و عمل باشد
  سوره نساء آیه 82 - مرتبه ظاهری و همگانی تدبر در قران
آنچه مربوط به این مرحله است تدبر در قرآن است که یک امر عمومی است و خدای متعالی دستور همگانی به تدبر در قرآن فرموده و در مقابل عدم تدبر در قرآن توبیخ کرده است. «کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ مُبارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا آیاتِهِ وَ لِیَتَذَکَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ»ص 29
و این دستور و توبیخ در برگیرنده ی همه ی آحاد بشری است هم مومن هم کافر و منافق را شامل می شود.

  سوره کوثر آیه 3 - سوره کوثر دلیلی بر اعجاز قران
با خواندن این سوره متوجه می شویم که این سوره به صورت نظم است. پس اگر قرار باشد سوره ای مانند این بیاوریم باید به صورت نظم باشد. از طرفی کلمات نظم به دقت انتخاب شده اند. کوثر و انهر و ابتر هر سه چهار حرف دارند که نوشتن نظمی مثل آن را مشکل می کنند. در قدم بعد به دنبال این سه لغت در قرآن گشتم. متوجه شدم که این سه لغت تنها و تنها یکبار و آنهم در این سوره آمده اند. این یعنی اگر قرآن ساخته سخنان پیامبر می بود او باید با لغاتی که نه قبل و نه بعد از آن استفاده می کند شعر بگوید. این نوشتن سوره ای مثل این را بسیار مشکل می کند. ما شاید بتوانیم از سخن دیگران تقلید کنیم ولی اگر لازم بود که با لغاتی که هرگز استفاده نکرده ایم نظم بگوییم کار بسیار مشکلی می داشتیم

توضیح : آیات پیشگویی هستند در مورد مخالفان پیامبر که در زمان پیامبر به حقیقت پیوست. پیامبر به اوج اقتدار رسید و خداوند نعمتش را بر او کامل کرد و دشمنانش همه کوتاه دست ماندند. هیچ انسانی هرگز نخواهد توانست آینده را پیشگویی کند. اگر اعراب زمان پیامبر در برابرنظم و آهنگ سوره کو ثر سر تسلیم فرد آوردند اکنون ما باید سر تعظیم بر مفهوم آن نیز فرود بیاوریم. این یعنی ما با درک اندکی که از قرآن داریم اگر بدون تعصب به کوچکترین سوره قرآن بنگریم اذعان می کنیم که این سوره سخن قدرتی است که دانای نهان و غیب است. خداند در قرآن می فرماید:

و کلیدهاى غیب تنها نزد اوست جز او [کسى] آن را نمى‏داند و آنچه در خشکى و دریاست مى‏داند و هیچ برگى فرو نمى‏افتد مگر [اینکه] آن را مى‏داند و هیچ دانه‏اى در تاریکیهاى زمین و هیچ تر و خشکى نیست مگر اینکه در کتابى روشن [ثبت] است

[ همه تفسیر ها ] تفسیر های فرزانه يزداني فر (4 مورد)
  سوره واقعة آیه 4 - تفسیر نمونه
در این هنگام است که زمین به شدت به لرزه درآید
رجت از ماده رج ( بر وزن حج ) به معنى حرکت دادن شدید است و رجرجة به اضطراب گفته مى‏شود
  سوره واقعة آیه 3 - تفسیر نمونه
مستکبران گردنکش و ظالمان صدرنشین سقوط مى‏کنند ، و مستضعفان مؤمن و صالح بر اوج قله افتخار قرار مى‏گیرند ، عزیزان بى دلیل ذلیل مى‏شوند ، و محرومان بى جهت عزیز مى‏گردند ، گروهى در قعر جهنم سقوط مى‏کنند ، و گروه دیگرى در اعلا علیین بهشت جاى مى‏گیرند ، و این است خاصیت یک انقلاب بزرگ و گسترده الهى ! و لذا در روایتى از امام على بن الحسین (علیهماالسلام‏) مى‏خوانیم که در تفسیر این آیه فرمود : خافضة : حفضت و الله باعداء الله فى النار ، رافعة : رفعت و الله اولیاء الله الى الجنة : رستاخیز خافضه است چرا که به خدا سوگند دشمنان خدا را در آتش ساقط مى‏کند ، و رافعه است چرا که به خدا سوگند اولیاء الله را به بهشت بالا مى‏برد ! .
  سوره واقعة آیه 2 - تفسیر نمونه
هیچکس نمى‏تواند آنرا انکار کند ( لیس لوقعتها کاذبة).
چرا که حوادث پیش از آن به قدرى عظیم و شدید است که آثار آن در تمام ذرات جهان آشکار مى‏شود
واژه کاذبة را در اینجا بعضى به معنى مصدرى گرفته‏اند ، اشاره به اینکه وقوع قیامت آنچنان ظاهر و آشکار خواهد بود که هیچگونه جاى تکذیب
و گفتگو ندارد ، بعضى نیز آنرا به معنى ظاهریش که اسم فاعل است تفسیر کرده‏اند و گفته‏اند در برابر وقوع رستاخیز تکذیب کننده‏اى وجود نخواهد داشت.
به هر حال رستاخیز نه تنها با دگرگونى کائنات توأم است بلکه انسانها هم دگرگون مى‏شوند