علیرضا توکلی
فرازی از دعای افتتاح در معرفی حضرت علی (ع): صل علی علی امیرالمومنین و وصی رسول رب العالمین ........ و آیتک الکبری و نبأ العظیم.
در سوره " نبأ " منظور از نبأ العظیم کیست ؟ یا چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : منظور حضرت علی علیه السلام است
1)
: سلام من نمی دونم چرا اولین جوابی که برای هر سوال به ذهنتون میرسه امام علی هستند این سوره مشخصه که در مورد قیامت هست ترا خدا انقدر تعصب نداشته باشید قرآن را در متن و با مراجعه به آیات محکم تفسیر کنید تا مصداق آیه 7 س آل عمران نشید
ابراهیمی (داور) : ذکر نام حضرت علی (علیه السلام) از باب بیان یکی از بارزترین مصادیق است نه تفسیر. دقت شود
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سیده منصوره خادم
لطفا طریقت و شریعت رو تعریف کنید؟
و فرق بین اونها رو هم بفرمایید.
ممنون
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در دین راهی جز شریعت برای رسیدن به حقیقت نیست و در واقع طریق رسیدن به خدا همان شریعت است
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سیده منصوره خادم
آیا در قرآن کریم راجع به کرات آسمانى دیگر که فعلا دانشمندان تا حدودى موفّق به کشف آنها شده اند چیزی گفته شده یا نه ؟؟ و آیا توفیق بیشتر در این باره پیدا خواهند نمود یا خیر؟ در کدام سوره و کدام آیه؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : من چیزی به تفصیل ندیده ام.
اجمالاً به وجود آسمان ها و برافراشتن آنها بدون ستونهایی که ببینید سخن گفته شده که برخی ان را به نیروی جاذبه تعبیر کردند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سیده منصوره خادم
ایات نسخ شده قران کدام ها هستند؟
آیات ناسخشان را بیان کنید.
آن ایاتی که نسخ شدند کدامند؟
کدام ایات و احکام ناسخشان در خود قران هست؟ کدام ناسخش در قرآن نیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در این مورد سخنان زیادی گفته شده است. قرآنشناسان شیعى و سنّىِ معاصر تعداد آیات منسوخ را بسیار اندک مىدانند. دکتر صبحى صالح ده آیه، آیةاللَّه معرفت هشت آیه، علامه شعرانى و علامه طباطبائى پنج آیه و آیةاللَّه العظمى خوئى فقط یک آیه را در کل قرآن منسوخ مىدانند.
اما در مورد یک آیه اجماع وجود دارد:
پرداخت صدقه اى پیش از نجوا با پیامبر (ص ) که حکم آن در آیه 12 سوره مجادله , و نسخ آن بلافاصله در آیه بعدى همان سوره آمده است .
البته:
1. مساله تغییر و تحویل قبله از بیت المقدس به سوى کعبه ( بقره , 144) که البته دستور نماز خواندن به بیت المقدس در قرآن نیامده است
2. أُحِلَّ لَکُمْ لیلَةَ الصّیامِ الرَّفَثُ إلى نساءِکُم هُنَّ لباسٌ لکم واَنتم لِباسٌ لَهُنَّ...(42) در شبهاى روزه، همخوابگى با زنانتان بر شما حلال گردیده است. آنان براى شما لباسى هستند و شما براى آنان لباسى هستید....
این آیه با نزولش حرمت را نسخ و حلیّتِ نزدیکى با همسران را تشریع نمود؛ همانگونه که گروهى از مفسّران این عقیده را دارند و تعابیرى نظیر أُحِلَّ لکم و کُنتم تختانون و فتابَ علیکم و فالآن باشروهنّ در آیه، اشعار یا دلالت بر حرمت سابق مىکند
3. نور 2: ظاهراً همانگونه که گروهى از مفسّران گفتهاند: مراد از «فاحشه» در این آیه «زنا» ست وروایت نمودهاند که: پیامبر، هنگام نزول آیه جَلْد(45) فرمود: این همان «سَبیلى» است کهخدا براى زنان زناکار قرار دادهاست. شاهد بر این مطلب این است که آیه با جمله أویجعل اللَّه لَهُنَّ سبیلاً ظهور بر این مطلب دارد که حکمِ آیه در آینده نسخ مىگردد.
تردید در آیه اشعار دارد به این که ممکن است این حکم نسخ شود و چنین نیز شد؛ حکم جَلْد و تازیانه، حکم حبس ابد آنها را نسخ نمود و بدیهى است که حکمى که در اواخر زمان حیات پیامبر و پس از آن حضرت بر زنان زناکار جارى مىگردید، زدن تازیانه بود و نه حبس ابد آنها در خانه. بنابراین آیه با فرض این که دلالت بر حکم زنان زناکار داشته باشد، با آیه جَلْد (الزّانیة والزّانى، فاجلدوا کُلَّ واحدٍ منهما مأة جَلْدة...؛ به هر زن زناکار و مرد زناکار صد تازیانه بزنید...) نسخ گردیده است
4. احزاب 6: کسانى که ایمان آورده و هجرت کردهاند و در راه خدا با مال و جان خود جهاد نمودهاند و کسانى که (مهاجران را) پناه دادهاند و یارى کردهاند، آنان یاران یکدیگرند....
از بیان علاّمه طباطبائى چنین استفاده مىشود که، ولایت بر ارث با اخوّت دینى و نه نَسَب و قرابت، در آغاز هجرت، میان مهاجران و انصار، امرى مسلّم بوده است. پیامبر میان اصحاب خویش عقد اخوّت برقرار نمود و آنان با همین اخوّت از یکدیگر ارث مىبردند. مجمعالبیان از امام باقر(ع) نقل مىکند: اِنَّهم کانُوا یَتَوارثونَ بالمُؤاخاة؛ مسلمانان به سبب برادرى دینى از یکدیگر ارث مىبرند.
درّالمنثور به نقل از ابنعبّاس مىگوید: پیامبر میان اصحاب خویش برادرى ایجاد نمود و بعضى را وارث بعضى دیگر گرداند؛ تا آنگاه که آیه وأُولوا الأرحامِ بعضُهم أَوْلى ببعضٍ فى کتاب اللَّه؛(48) و خویشاوندان (طبق) کتاب خدا، بعضى (نسبت) به بعضى اولویّت دارند (و) بر مؤمنان و مهاجران (مقدّمند)...، نازل گردید.
با نزول این آیه، ارث به نَسَب، جاى توارث به ایمان را گرفت
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
batoolsami
خون جزء نجاسات است چرا حکم خون استحاضه (قلیله ،متوسطه ،کثیر )با دیگر خونها فرق میکند حکمتش چیست .
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : تمامی خون های بدن انسان نجس است و فرقی بین خون استحاضه و غیر آن در نجاست آنها نیست. البته احکام نماز و روزه آنها تفاوت دارد
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
وفائی
مقصود از حطمه در سوره مبارکه همزه به جز آتش خردکننده، هاویه نیز می باشد؟
با تشکر فراوان
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : " هاویة" از ماده" هوى" به معنى افتادن و سقوط کردن است، و آن یکى از نامهاى" دوزخ" مىباشد، چرا که گنهکاران در آن سقوط مىکنند، و نیز اشاره به عمق آتش دوزخ است.
امیر المؤمنین ـ علیه السلام ـ فرموده اند: «جهنم دارای هفت در است که هر یک مخصوص یک طبقه از طبقات جهنم است که روی هم قرار گرفته اند. و یکی از دستهای خود را روی دست دیگر قرار داده فرمود: طبقات جهنم به این صورت است و اما بهشت را در عرض هم قرار داده است ولی آتش دارای هفت طبقه می باشد، 1ـ طبقه زیرین آن جهنم است، 2ـ بعد از آن نطی (شعله زیاد) است و بعد از آن حطمه و بعد از آن سقر و بالاتر از سقر، جحیم و بعد از آن سعیر و بالاترین طبقه آن
هاویه
باشد.( تفسیر نور الثقلین، ج4، ص: 504)
کلمه ی "حطمة" (بر وزن همزه و نیز بر وزن لمزه و نکحة و ضحکة) صیغه ی مبالغه است، و مبالغه در حطم (شکستن) را مى رساند، البته به معناى خوردن هم استعمال شده، و این کلمه یکى از نامهاى جهنم است چون جمله ی "نار الله الموقدة" آن را به آتش جهنم تفسیر کرده
بنابراین نامگذاری دوزخ به عنوان «حطمه» به خاطر آن است که آتش سوزانش همه چیر را در هم می شکند و متلاشی می سازد، و تفسیری که قرآن در آیات مورد بحث برای آن آورده (می گوید: آتش افروخته الهی است، که از دلها سر می کشد) نیز شاه بر این مدعی است.
ولی از بعضی از روایات استفاده می شود که هر یک از نامهای «جهنم» از جمله حطمه اشاره به بخش خاصی از دوزخ می باشد.
همانطور که گفتیم: "حطمه" صیغه مبالغه از ماده ی "حطم" به معنى درهم شکستن چیزى است، و این نشان مى دهد که آتش سوزان دوزخ به شدت اعضاى آنها را درهم مى شکند، ولى از بعضى از روایات استفاده مى شود که"حطمه" نام تمام جهنم نیست بلکه نام بخش فوق العاده سوزانى از آن است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
منصور مقدم
در مورد معراج و آیات ان در قرآن کمی توضیح دهید .
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : داستان معراج در آیات اولیه سوره مبارکه اسراء آمده است. سبحان الذی اسری بعبده لیلاً من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی الذی بارکنا حوله لنریه من آیاتنا.
معراج شبی است که پیامبر اکرم از مسجد الحرام به مسجد الاقصا از سوی خداوند متعال سیر داده شدند و آنجا به ملکوت آسمان ها و زمین و مشاهده عوالم غیب و بهشت و جهنم و ... موفق گردیدند که در آن شب خداوند متعال سخنان زیادی با ایشان گفتند که در کتب حدیثی به طور تفصیلی ذکر شده است. آیت الله مصباح یزدی این حدیث طولانی را در کتاب ره توشه شرح کرده اند
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
فرق الرحمان والرحیم در چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : رحمان اشاره به رحمت عام پروردگار است که همه را در برمیگیرد و رحیم اشاره به رحمت خاصه الهی است که فقط برای مومنین است
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد شحنه پور
باسلام شیوه مقابله با افرادی که در دانشگاه ها رعایت حجاب اسلامی (مرد و زن) را نمی کنند چگونه است؟
همینگونه در خانواده ها و...
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : برای سایر دانشجویان مهمترین وظیفه تذکر زبانی و مستمر و همچنین تلاش برای اقدامات فرهنگی و دوستی با افراد و بیان فلسفه حجاب برای آنها است.
مسئولین نیز باید با تدوین مقررات روش برای پوشش در محیط دانشگاهی (مانند بسیاری ز دانشگاه های جهان) و همچنین اجرای آن قوانین و برخرود جدی با افراد هنجار شکن جلوی تغییر فضای دانشگاه را بگیرند.
1)
r : با سلام
حجاب امری شخصی است هر کس باید بنا به اعتقاد و نیاز حجاب خود را انتخاب کند.و همانطوری که در قران گفته شده مردان و زنان مومن باید دامان خود را از گناه حفظ کنند و مردان نگاه خود را کنترل کنند.به نظر بنده حجاب اجباری و استفاده از زور نتیجه عکس داره.من خودم چون مقابل زور قرار نگرفتم بنا به اعتقادم تا جایی که احتیاج باشه در محیط حجابم رو حفظ میکنم.
به نظرم رعایت نکردن حجاب برای جلب توجه بیشتر هست چه در مرد و چه زن پس اگز نگاه خودمون رو حفظ کنیم و به این افراد بیتوجه باشیم آنها به دنبال ارزش های بهتری برای جلب توجه میگردند.
2)
: من صد در صد با شما موافقم. حجاب اجباری نتیجه عکس داره.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
فاطمه مهدی خانی
باسلام وخسته نباشید .براشروع حفظ قران چه پیشنهادی دارین .البته ترجمه ومفاهیم مقدماتی وتکمیلی رو گذروندم والان نیز دوره فصیح خوانی رودارم میگذرونم.لطفا راهنمایی کنید خیلی دوست دارم فظ کنم
محمد حسین شاه آبادی (داور) : بسم الله
سلام علیکم
مهمترین پیشنهاد حفظ تدبری است. کافی است یکی از سورههای قرآن را با تدبر درک کنید. سپس میبینید که به راحتی آن را حفظ خواهید کرد. زیرا نمودار سوره و فهم منسجم کلام خداوند سرعت شما را چندین برابر میکند و ماندگاری آن را بیشتر مینماید.
مطمئن باشید حفظ تدبری از هر کار دیگری مفیدتر و مهمتر است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.