پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
الهام کولیوند
کدام علم مورد نظر دین مبین اسلام است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : مهمترین علم از نگاه اسلام علم به اموری است که برای هدایت و زندگی ابدی بیش از همه به کار می آید که این علوم به علوم دین معروف است. در صدر این علوم اعتقادات است. علم به وجود خداوند؛ یگانگی او, پیامبران و معاد و امامت. پس از آن علم به احکام شرعی و همچنین علم احلاق قرار دارد.
سایر علوم نیز با دو ویژگی دینی خواهند بود:
1. اگر علوم کاربردی است آن را برای خدمت به خلق در راه رضای خدا فرابگیرد
2. اگر علومی است که به شناخت خلقت خدا مانند آسمان و زمین و گیاه و حبوان و.. می پردازد آن علوم را به عنوان شناخت آیه ها و نشانه های الهی یاد بگیرد و از آنها برای بالا بردن معرفت خود نسبت به قدرت و علم خدا استفاده کند.
در این باره به کتاب اسلام و نیازهای زمان شهید مطهری و کتای منزلا عقل در هندسه معرفت دینی آیت الله جوادی و همچنین چهل حدیث امام خمینی (ره) می توانید رجوع کنید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
الهام کولیوند
چگونه می توان فضایی رابرای نشاط علمی ایجاد کرد؟
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
فضایی علمی است که امکان گفتگوی سالم و بدون غرض فراهم باشد و افراد با مهربانی به پاسخگویی و تعامل عقلی و منطقی با هم روی بیاورند. اگر این اتفاق بیفتد، نشاط به خودی خود ایجاد خواهد شد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
یداله عبدالهی
لطفا کتابی را در مورد صحیح ودرست حفظ کردن قران معرفی بفرمایید.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : می توانید به این سایت مراجعه کنید:
http://forum.jameatulquran.com/modules.php?name=Forums&file=index&c=1
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
بیژن قربانپور
سلام
در سوره ی مومنون آیه 6 ( مگر با همسران خود یا کنیز ملکی خود ، که آنان ( در اعمال شهوت در این موارد ) مورد سرزنش نیستند) کنیز ملکی برای من قابل هضم نیست ، چرا خدا بجای برخورد با کنیز داری به این صورت سخن گفته ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
کنیز در اسلام با شرایط آن مانند برده است و قابل خرید و فروش و مال آن می تواند با آن نزدیکی کند.
البته احکام زیادی برای حقوق کنیران و بردگان هست که در آیات و روایات به آن اشاره شده است.
منظور سوالتان را دقیقاً نفهمیدم
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
یکی ازدوستانم ازنارحتی انزوا رنج می برد بسیار خجالتی در حد افراط ودر موقع صحبت درجمع خودش ار از دست می دهد نفس تند می شود بدنش می لرزد تمرکزش رااز دست می دهد درحدی که نمی داند چه بگویید هر جارفتیم می گویند جادو شده است
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : به روان پزشک مراجعه کنید.
معمولاً این موارد با تمرینات روانی و حداکثر با دارو قابل حل است.
توکل به خداوند و شفا خواستن از او را از یاد نبرید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علی احمدی
به نام خدا
با سلام
در بیشتر آیات قرآن از لفظ آسمان ها و زمین یاد شده است و تنها در آیات 96 سوره اعراف،31 یونس،23 ذاریات،29 دخان از لفظ آسمان و زمین استفاده شده که در این آیات خداوند روزی رسانی از زمین و آسمان را یادآوری نموده و در آیه 21 حدید وسعت آسمان و زمین را یاد کرده است ولی تنها در آیه 27 سوره ص است که خداوند از لفظ آسمان و زمین یاد کرده و فرمونده آنچه را که بین زمین و آسمان است را بیهوده نیافریده ایم.نکته ایی که فکر مرا مشغول کرده این است که با توجه به اینکه گفته شده آسمان و نه آسمان ها پس منظور باید آسمانی باشد که ما میبینیم نه سایر آسمانهای هفت گانه و چون تنها در این آیه درباره خلقت صحبت شده ولی در سایر آیات که از لفظ آسمان استفاده شده از خلقت بحثی به میان نیامده، سوال این است که آیا خداوند در این آیه که فرموده آنچه را بین زمین و آسمان است بیهوده خلق ننموده میتوان استنباط کرد که منظور مخلوقاتی فرازمینی و شبیه ما انسانها باشد ؟
با تشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
چگونه این استنباط را کردید؟ چه ارتباطی دارد؟
آنچه میان آسمان و زمین است یعنی همه مخلوقات بین این دو. چه با شعور و جاندار و چه بی شعور و بی جان.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حدیث پناهی
سلام به شما
در آیه ای از قران داریم پیروی نکن از چیزی که به آن علم نداریم تدبر من اینست که مستند و با سند صحبت کنیم و متعصب افراطی هم نباشیم / رب و مربی بشر خداست حال برای خنثی سازی این سخنان بی سندی که مردم به آن گرفتارند شما چه آیه ای برای پاسخ به آنان در قران بیان می کنید؟
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
آیه ای که گفتید در سوره اسرا می باشد. همین آیه برای انسانی که دنبال حقیقت باشد کافی است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حدیث پناهی
سلام به شما
همه پاسخها در قران است.
خدا در قران می فرمایند به ریسمان الهی چنگ زنید و متفرق نشوید با تدبر و مطالعه و مشاهده واقعیت جامعه متوجه قوم پرستی عمیق چه در مذهب و گروههای مختلف مردم هستیم امام زمان مصلح جهانی است همه به یک مقصد در یک حرکتیم با توجه به این ایه برای رفع این معضل قوم پرستی و رسیدن به جهان بینی شما آیه ای را در قران بیان کنید
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
اگر با کلید واژه نفس واحده بگردید آیات بسیاری را خواهید یافت. همچنین معروفترین آیه در سوره حجرات است که می فرماید انّ اکرمکم عند الله اتقاکم.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
اعظم السادات تقی زاده
باسلام
منظور از ذبح عظیم درایات مربوط به ماجرای ذبح اسمعیل چیست؟ایا صحیح است که امام حسین (ع) در عالم ذر با پذیرش اینکه به جای حضرت اسمعل قربانی شود در حقیقت فدایی پیامبر (ص) شده؟یعنی با قربانی شدن و زنده ماندن حضرت اسمعیل سبب تداوم نسل ایشان و تولد پیامبر اسلام (ص) شده اند؟و این از قسمت دوم حدیث پیامبر(ص) که می فرمایند: « ...انا من حسین» قابل استنباط است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در اینکه عظمت این ذبح از چه نظر بوده از نظر جسمانى و ظاهرى؟ و یا از جهت اینکه فداى فرزند ابراهیم شد؟ و یا از نظر اینکه براى خدا و در راه خدا بود؟
و یا از این نظر که این قربانى از سوى خدا براى ابراهیم فرستاده شد؟
مفسران گفتگوهاى فراوانى دارند، ولى هیچ مانعى ندارد که تمام این جهات در ذبح عظیم جمع، و از دیدگاههاى مختلف داراى عظمت باشد.
یکى از نشانه‏هاى عظمت این ذبح آن است که با گذشت زمان سال به سال وسعت بیشترى یافته، و الان در هر سال بیش از یک میلیون به یاد آن ذبح عظیم ذبح مى‏کنند و خاطره‏اش را زنده نگه مى‏دارد.
منشأ این تفسیر ، روایتى است که مرحوم صدوق (ره) در کتاب خصال نقل مى کند که پیش از بیان پاسخ آن را بیان مى کنیم :
«هنگامى که خداوند ، گوسفندى را به جاى ذبح اسماعیل ، براى حضرت ابراهیم (علیه السلام ) فرستاد ، حضرت درخواست کرد که فرزندش را ذبح کند ، تا با تحمل غم و اندوه دل پدرى که به دست خویشتن ، فرزندش را ذبح کرده است درجاتش بالا رود . خداوند از او پرسید: محبوب ترین مخلوقاتم نزد تو کیست ؟» پاسخ داد: «محبوب تر از حبیبت محمد(صلی الله علیه و آله ) نیافریدى .» فرمود: «نزد تو ، او محبوب تر است یا خودت ؟» گفت : او ، فرمود: «فرزند او نزد تو محبوت تر است یا فرزند خودت ؟» گفت : «فرزند او» فرمود: «این که فرزند او را دشمنانش از روى ستم ذبح کردند ، تو را بیشتر اندوهگین مى سازد یا این که فرزندت را به دست خود ذبح کنى ؟» گفت : «پروردگارا ! ذبح او به دست دشمنانش دلم را اندوهگین کرد .» فرمود: «اى ابراهیم ! شخصى از امت محمّد ، فرزندش حسین را بعد از او ، از روى ظلم همچون گوسفند ذبح مى کند و با این کار گرفتار غضب من مى شود .» دل ابراهیم اندوهگین شد و ناله و گریه سر داد .
وحى آمد که اى ابراهیم ! ناله ات را پذیرفتم و آن را جایگزین ناله و زارى براى فرزندت ـ اگر او را ذبح مى کردى ـ کردم و برایت درجات اهل ثواب بر مصیبت ها را واجب کردم و این همان قول خداوند است که فرمود: «و فدینـهُ بذبح عظیم .» (صلی الله علیه و آلهافات ، 107)
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهدی قارداش
مفهوم کامل مخلَص فتحه به لام را بیان کنید
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : مخلص یعنی انسان کامل یعنی کسی که تمامی قوای انسانی را به فعلیت رسانده و از عالم ماده و مثال و عقل گذشته و به لقای خداوند رسیده است و می تواند در میان مردم زیست کند در حالی که همواره با خدا است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 193
  • >
  • >>