از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(و سیق الذین اتقوا ربهم الی الجنه زمرا حتی اذا جاؤها و فتحت ابوابها وقال لهم خزنتها سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین ): (و کسانیکه از پروردگارشان تقوی داشتند دسته دسته بسوی بهشت رانده می شوند تا وقتی که نزدیک آن شونددرهایش گشوده شود و خازنان بهشت به آنان می گویند: سلام بر شما که پاک بودید پس برای همیشه داخل بهشت شوید) یعنی در قیامت کسانی را که از انتقام پروردگار خود پرهیز و پروا داشتند، دسته دسته به سوی بهشت می رانند تا وقتی که به آنجا می رسند و درها برویشان گشوده می گردد وملائکه موکل بر بهشت در حالیکه از آنها استقبال می کنند به ایشان خوشامد گفته ومی گویند: درود بر شما، همگی در سلامت مطلق خواهید بود و جز آنچه مایه خشنودی شماست نخواهید دید، این به سبب آنست که شما پاک و مطهر بودید و اثر پاکی شما این است که جاودانه در بهشت زندگی کنید، پس گوارایتان باد. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبد بائس - تفسیر نمونه
چون در آیات پیشین سخن از چگونگى ورود کافران به جهنم بود در اینجا سخن از چگونگى ورود مؤ منان پرهیزگار در بهشت است ، تا به قرینه مقابله مسائل روشنتر و آشکارتر گردد.
نخست مى گوید: (( کسانى که تقواى الهى پیشه کردند گروه گروه به سوى بهشت برده مى شوند)) (و سیق الذین اتقوا ربهم الى الجنة زمرا).
تعبیر به ((سیق )) (از ماده سوق بر وزن شوق به معنى راندن ) در اینجا سؤ ال انگیز است ، و توجه بسیارى از مفسران را به سوى خود جلب کرده ، زیرا این تعبیر در مواردى است که کارى بدون شوق و تمایل درونى انجام مى گیرد، این تعبیر درباره دوزخیان صحیح است اما درباره بهشتیان که مشتاقا به سوى بهشت مى روند چرا؟
بعضى این تعبیر را به خاطر آن دانسته اند که بسیارى از بهشتیان در انتظار دوستانشانند.
و بعضى به خاطر این مى دانند که شوق لقاى پروردگار آنچنان پرهیزگاران را مجذوب خود ساخته که به غیر او - حتى بهشت - نمى پردازند.
بعضى نیز گفته اند مرکبهاى آنها را به سرعت به سوى بهشت مى رانند.
در عین اینکه این تفاسیر خوب است و منافاتى با هم ندارد نکته دیگرى نیز در اینجا وجود دارد که ممکن است سر اصلى این تعبیر باشد و آن اینکه هر اندازه پرهیزگاران عاشق بهشتند بهشت و فرشتگان رحمت براى آمدن آنها به بهشت شائق ترند همانگونه که گاه میزبان آنقدر به دیدار میهمانش شائق است که او را با سرعتى بیش از آنچه خودش مى آید به سوى خویش ‍ ببرد، فرشتگان رحمت نیز آنها را به سوى بهشت مى برند.
به هر حال در اینجا نیز ((زمر)) که به معنى گروه کوچک است نشان مى دهد که بهشتیان در گروههاى مختلف که نشانگر سلسله مراتب مقامات معنوى آنهاست به سوى بهشت مى روند.
((تا اینکه آنها به بهشت مى رسند در حالى که درهاى آن از قبل براى آنها گشوده شده است ، و در این هنگام خازنان و نگهبانان بهشت ، آن فرشتگان رحمت به آنها مى گویند: سلام بر شما! گوارا باد این نعمتها برایتان ، داخل بهشت شوید و جاودانه بمانید))! (حتى اذا جاؤ ها و فتحت ابوابها و قال لهم خزنتها سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین )
جالب اینکه در مورد دوزخیان مى گوید هنگامى که به دوزخ مى رسند درهایش گشوده مى شود، ولى در مورد بهشتیان مى گوید درهایش از قبل گشوده شده ، و این اشاره به احترام و اکرام خاصى است که براى آنها قائلند، درست همانند میزبان علاقمندى که درهاى منزل خود را پیش ‍ از ورود میهمان مى گشاید و در کنار در به انتظار او مى ایستد، فرشتگان رحمت الهى نیز همین حال را دارند.
در آیات گذشته در مورد دوزخیان خواندیم که نخستین سخن فرشتگان عذاب ملامت و سرزنش سخت به آنها است که با داشتن اسباب هدایت چرا به این روز افتاده اند؟!
ولى در مورد بهشتیان نخستین سخن ((سلام و درود و احترام و اکرام است )) و سپس دعوت ورود به بهشت جاویدان !.
جمله ((طبتم )) از ماده ((طیب )) (بر وزن صید) به معنى پاکیزگى است ، و چون بعد از سلام و درود قرار گرفته مناسب این است که مفهوم ((انشائى )) داشته باشد، یعنى پاک و پاکیزه باشید و خوش و خرم بمانید و یا به تعبیر دیگر ((گوارا باد بر شما این نعمتهاى پاک اى پاک سرشتان پاکدل )).
ولى بسیارى از مفسران این جمله را به معنى خبرى تفسیر کرده اند و گفته اند فرشتگان به آنها مى گویند: شما از هر آلودگى و پلیدى پاک شده اید، و با ایمان و عمل صالح قلب و روح شما پاک گردیده ، و از گناهان و معاصى نیز پاک شده اید، و حتى بعضى روایتى نقل کرده اند که بر در بهشت درختى است که دو چشمه آب زلال از پاى آن مى جوشد، مؤ منان از یک چشمه مى نوشند و باطن آنها پاک مى شود، و در چشمه دیگرى خود را شستشو مى دهند و ظاهر آنها پاک مى شود، و اینجاست که خازنان بهشت به آنها مى گویند ((سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین )).
قابل توجه این که هم در مورد دوزخیان تعبیر به خلود و جاودانگى شده و هم در مورد بهشتیان ، تا گروه اول بدانند هیچ راه نجاتى وجود ندارد، و گروه دوم نیز هیچگونه نگرانى از زوال نعمت الهى به خود راه ندهند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : ▪️ماجرای عجیب تفسیر آیه ۷۳ سوره زمر:


یکی از بزرگان فرمودند:
چند سالی بود که معنی و تفسیر آیه 73 سوره زمر ٬ مرا بخود مشغول نموده بود .

وَ سِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرا

یعنی مومنین را به سمت بهشت می کشند!!!

از خود پرسیدم چرا گفته شده به سمت بهشت میکشند؟!

تمام کتب و تفاسیر مختلف را دیدم نتیجه ای حاصل نشد.

تا اینکه به روایتی از امام صادق(ع) در بحار الانوار برخورد نمودم ٬ که می فرماید:

مومنین و دوستان سید الشهدا(ع) در روز حساب از خدا می خواهند قبل از ورود به بهشت مولایشان حسین را ملاقات نمایند .

امام به دیدار محبان می آید .
این ملاقات بسیار طولانی می شود.

امام صادق می فرماید:
هردو طرف غرق تماشا هستند و هیچکدام چشم برنمی دارند نه امام محبان خود را رها می کند
نه دوستان سید الشهدا از مولای خود دل بر می دارند

ملاقات آنقدر طولانی می شود که خداوند به مأموران بهشت می فرماید:

این مومنین و دوستان حسینم را به طرف بهشت بکشید تا ملاقات پایان یابد.

«خدایا ما را جزء محبین الحسین قرار بده»
2) : احسنت
آیت الله شیخ بشیر نجفی حفظه الله تعالی چنین فرمودند
3) : سلام این حدیث در هیچ کدام از منابع روایی یافت نشده ..و حضرت آیت الله شبیری زنجانی این مطلب را رد کدده اند
4) : حدیث مذکور را در کامل الزیارات پیدا نکردم اگر متن حدیث را اینجا بنویسید ممنون میشم
5) : سلام، متاسفانه این حدیث مورد اشاره در منابع روایی ما وجود ندارد به همین دلیل هم این دوست بزگوار نه متن عربی را نوشته و نه مهم تر از آن شماره صفحه سند مورد ادعا را نوشته اند
6) :  [ترجمه کامل الزیارات - ۲۶ ] - باب بیست و ششم گریستن تمام مخلوقات بر حضرت حسین بن على علیهما السّلام - صفحه ۲۲۶] 
حَقَّنَا وَ مَا مِنْ عَبْدٍ یُحْشَرُ إِلَّا وَ عَیْنَاهُ بَاکِیَةٌ إِلَّا الْبَاکِینَ عَلَى جَدِّیَ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) فَإِنَّهُ یُحْشَرُ وَ عَیْنُهُ قَرِیرَةٌ وَ الْبِشَارَةُ تِلْقَاهُ وَ السُّرُورُ بَیِّنٌ عَلَى وَجْهِهِ وَ الْخَلْقُ فِی الْفَزَعِ وَ هُمْ آمِنُونَ وَ الْخَلْقُ یُعْرَضُونَ وَ هُمْ حُدَّاثُ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) تَحْتَ الْعَرْشِ وَ فِی ظِلِّ الْعَرْشِ لَا یَخَافُونَ سُوءَ یَوْمِ الْحِسَابِ یُقَالُ لَهُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ فَیَأْبَوْنَ- وَ یَخْتَارُونَ مَجْلِسَهُ وَ حَدِیثَهُ وَ إِنَّ الْحُورَ لَتُرْسِلُ إِلَیْهِمْ أَنَّا قَدِ اشْتَقْنَاکُمْ مَعَ الْوِلْدَانِ الْمُخَلَّدِینَ فَمَا یَرْفَعُونَ رُءُوسَهُمْ إِلَیْهِمْ لِمَا یَرَوْنَ فِی مَجْلِسِهِمْ مِنَ السُّرُورِ وَ الْکَرَامَةِ وَ

ارسال شده توسط کتاب‌خوان قائمیه
https://www.ghbook.ir/Book/11153
7) : فیلم کامل سخنان آیت الله شیخ بشیر نجفی تو اینترنت هست. این چه حرفیه که بعضی می‌کند ایشون تکذیب کرده
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  جواد مقدم - http://tafsir.radioquran.ir/?part=menu&inc=menu&id=751
(و سیق الذین اتقوا ربهم الى الجنة زمرا).
تعبیر به ((سیق )) (از ماده سوق بر وزن شوق به معنى راندن ) در اینجا سؤ ال انگیز است ، و توجه بسیارى از مفسران را به سوى خود جلب کرده ، زیرا این تعبیر در مواردى است که کارى بدون شوق و تمایل درونى انجام مى گیرد، این تعبیر درباره دوزخیان صحیح است اما درباره بهشتیان که مشتاقا به سوى بهشت مى روند چرا؟
بعضى این تعبیر را به خاطر آن دانسته اند که بسیارى از بهشتیان در انتظار دوستانشانند.
و بعضى به خاطر این مى دانند که شوق لقاى پروردگار آنچنان پرهیزگاران را مجذوب خود ساخته که به غیر او - حتى بهشت - نمى پردازند.
بعضى نیز گفته اند مرکبهاى آنها را به سرعت به سوى بهشت مى رانند.
در عین اینکه این تفاسیر خوب است و منافاتى با هم ندارد نکته دیگرى نیز در اینجا وجود دارد که ممکن است سر اصلى این تعبیر باشد و آن اینکه هر اندازه پرهیزگاران عاشق بهشتند بهشت و فرشتگان رحمت براى آمدن آنها به بهشت شائق ترند همانگونه که گاه میزبان آنقدر به دیدار میهمانش شائق

تفسیر نمونه جلد 19 صفحه 555

است که او را با سرعتى بیش از آنچه خودش مى آید به سوى خویش ‍ ببرد، فرشتگان رحمت نیز آنها را به سوى بهشت مى برند.
به هر حال در اینجا نیز ((زمر)) که به معنى گروه کوچک است نشان مى دهد که بهشتیان در گروههاى مختلف که نشانگر سلسله مراتب مقامات معنوى آنهاست به سوى بهشت مى روند.
((تا اینکه آنها به بهشت مى رسند در حالى که درهاى آن از قبل براى آنها گشوده شده است ، و در این هنگام خازنان و نگهبانان بهشت ، آن فرشتگان رحمت به آنها مى گویند: سلام بر شما! گوارا باد این نعمتها برایتان ، داخل بهشت شوید و جاودانه بمانید))
--------------
و همچنین
آیت الله بشیر فرمودند چند سالی بود که معنی و تفسیر دو آیه 71 و 73 سوره زمر مرا بخود مشغول نموده بود .
1-... وَ سِیقَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِلى جَهَنَّمَ زُمَراً.(زمر 71)
اهل جهنم را به طرف جهنم می کشند .

2-... (وَ سِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرا|(زمر73ً )
مومنین را به سمت بهشت می کشند .

تمام کتب و تفاسیر مختلف را دیدم نتیجه ای حاصل نشد تا اینکه به روایتی از امام صادق علیه السلام در بحار الانوار برخورد نمودم .

که می فرماید:
مومنین و دوستان سید الشهدا (ع) در روز حساب از خدا می خواهند قبل از ورود به بهشت مولایشان حسین را ملاقات نمایند .
امام به دیدار محبان می آید . این ملاقات بسیار طولانی می شود . امام صادق می فرماید هردو طرف غرق تماشا هستند و هیچکدام چشم بر نمی دارند نه امام محبان خود را رها می کند نه دوستان سید الشهدا از مولای خود دل بر می دارند .
ملاقات آنقدر طولانی می شود که خداوند به مأموران بهشت می فرماید این مومنین و دوستان حسینم را به طرف بهشت بکشید تا ملاقات پایان یابد.

آیت الله بشیر می فرمود :این روایت امام صادق را تفسیر صحیح این آیه یافتم و قلبم آرام شد .

خدایا ما را از دوستان امام حسین ( ع) قرار بده....
آمـــیــــــــــــــــــــن. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : ای کاش آدرس وسندموجوددربحارالانواردرموضوع امام حسین نوشته شود
2) : با سلام اگه میشه با ذکر سند بنویسید.
3) : بسیاربسیار خوب
4) : باسلام. مطلب فوق قابل اعتماد نیست و در سایت رسمی ایشان وجود ندارد. و جستجوی رایانه ای نشان می دهد در کتب شناخته شده ی حدیث و تفسیر شیعه هیچ روایتی حتی با سند ضعیف نداریم که این دو موضوع را به یکدیگر ربط بدهد.
5) : قسمت حدیث امام صادق خیلی قشنگ بود. کجای بحارالانواره. نه اینکه بخوام شک بیارم میخوام درمورد ش سخنرانی کنم
6) : سلام علیکم دوستانی که آدرس حدیث را خواستند ابن قولویه کامل الزیارات ص۸۲
7) : سلام روایت بسیارمفصله ومضمونش قریب به این بیان آیت الله نجفیه
آدرس روایت
کامل الزیارات النص صفحه 81

بحار الأنوار (ط - بیروت) ج‌‌45 ص206

ریاض الأبرار فی مناقب الأئمة الأطهار ج‌‌1 ص266

نکته: دو کتاب بحارالانوار و ریاض‌الابرار هم از کامل‌الزیارات نقل نموده‌اند

8) : این روایت ابدا سندی نداره نه در بحار الانوار و نه در کامل الزیارات و کتابی دیگه
9) : حضرت آیت الله شبیری زنجانی این تفسیر را رد کرده اند
10) : فیلم‌ صحبت ایشان موجود است که این مطلب رو‌بیان میکنند.
11) :  [ترجمه کامل الزیارات - ۲۶ ] - باب بیست و ششم گریستن تمام مخلوقات بر حضرت حسین بن على علیهما السّلام - صفحه ۲۲۶] 
حَقَّنَا وَ مَا مِنْ عَبْدٍ یُحْشَرُ إِلَّا وَ عَیْنَاهُ بَاکِیَةٌ إِلَّا الْبَاکِینَ عَلَى جَدِّیَ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) فَإِنَّهُ یُحْشَرُ وَ عَیْنُهُ قَرِیرَةٌ وَ الْبِشَارَةُ تِلْقَاهُ وَ السُّرُورُ بَیِّنٌ عَلَى وَجْهِهِ وَ الْخَلْقُ فِی الْفَزَعِ وَ هُمْ آمِنُونَ وَ الْخَلْقُ یُعْرَضُونَ وَ هُمْ حُدَّاثُ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) تَحْتَ الْعَرْشِ وَ فِی ظِلِّ الْعَرْشِ لَا یَخَافُونَ سُوءَ یَوْمِ الْحِسَابِ یُقَالُ لَهُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ فَیَأْبَوْنَ- وَ یَخْتَارُونَ مَجْلِسَهُ وَ حَدِیثَهُ وَ إِنَّ الْحُورَ لَتُرْسِلُ إِلَیْهِمْ أَنَّا قَدِ اشْتَقْنَاکُمْ مَعَ الْوِلْدَانِ الْمُخَلَّدِینَ فَمَا یَرْفَعُونَ رُءُوسَهُمْ إِلَیْهِمْ لِمَا یَرَوْنَ فِی مَجْلِسِهِمْ مِنَ السُّرُورِ وَ الْکَرَامَةِ وَ

ارسال شده توسط کتاب‌خوان قائمیه
https://www.ghbook.ir/Book/11153
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
وَ سِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَراً حَتَّى إِذا جاؤُها وَ فُتِحَتْ أَبْوابُها وَ قالَ لَهُمْ خَزَنَتُها سَلامٌ عَلَیْکُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوها خالِدِینَ (73)

وَ سِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْا: و برانند به لطف و ملایمت آنان را که پرهیزکارند از عذاب، یعنى ملائکه شتاب زدگى نمایند به رفتن ایشان، إِلَى الْجَنَّةِ
بسوى بهشت فوج فوج بر تقارب مراتب ایشان در شرافت و علو طبقه.

نکته: ایراد لفظ سوق در این مقام بر طریق مزاوجت است، یا به اعتبار آنکه مراکب ایشان را سوق نماید؛ چه در خبر است ملائکه متقیان را سواره به بهشت روان کنند.

حَتَّى إِذا جاؤُها: تا چون بیایند بهشت را به سعادت ابدى و نعمت سرمدى فایز شوند، وَ فُتِحَتْ أَبْوابُها: و گشوده باشد درهاى آن پیش از رسیدن ایشان به آن تا انتظار گشودن آن نکشند و درهاى بهشت باشد. چون به آن رسند، ملائکه به استقبال ایشان بیرون آیند، وَ قالَ لَهُمْ خَزَنَتُها: و گویند خازنان رضوان، سَلامٌ عَلَیْکُمْ‌: سلامتى و ایمنى و تحیت و رحمت خدا بر شما باد، طِبْتُمْ‌: پاک بودید در دنیا از معاصى و مآثم، لا جرم به این مرتبه بلند و درجه ارجمند نائل شدید. یا آنکه پاکیزه شدید به مغفرت قبل از دخول بهشت، یا پاکیزه است شما را این مقام مسرت فرجام.

از حضرت امیر المؤمنین علیه السلام مروى است: چون بهشتیان به در بهشت رسند، در آنجا درختى بینند در زیر آن دو چشمه بیرون آید، ایشان را گویند در این چشمه غسل کنید، چون غسل کنند ظاهر اعضاى آنها پاکیزه و لطیف شود و هرگز مویهاى ایشان ژولیده نشود و اعضاى آنها چرگین نگردد، و از چشمه دیگر بیاشامند باطن آنها از جمیع غل و غش و حقد پاک شود، بعد از آن لون آنها متغیر نگردد و چیزى که موجب تنفر باشد از آنها به ظهور نرسد «1»، لذا ملائکه گویند: «طبتم» ظاهر و باطن شما پاک شد.
فَادْخُلُوها خالِدِینَ‌: پس در آئید در بهشت در حالتى که جاوید باشید. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
وَ سِیق‌َ الَّذِین‌َ اتَّقَوا رَبَّهُم‌ إِلَی‌ الجَنَّةِ زُمَراً حَتّی‌ إِذا جاؤُها وَ فُتِحَت‌ أَبوابُها وَ قال‌َ لَهُم‌ خَزَنَتُها سَلام‌ٌ عَلَیکُم‌ طِبتُم‌ فَادخُلُوها خالِدِین‌َ (73)

و میبرند ملائکه رحمت‌ کسانی‌ ‌را‌ ‌که‌ متقی‌ و پرهیزکار بودند بسوی‌ بهشت‌ دسته‌ بدسته‌ فوج‌ بفوج‌ ‌تا‌ زمانی‌ ‌که‌ رسیدند نزدیک‌ بهشت‌ درهای‌ بهشت‌ ‌که‌ هشت‌ ‌در‌ دارد بروی‌ ‌آنها‌ باز میشود و خزنه بهشت‌ ‌بر‌ ‌آنها‌ سلام‌ میکنند و میگویند پاکیزه‌ شدید ‌پس‌ داخل‌ شوید ‌در‌ بهشت‌ مخلد و همیشه‌ ابد الاباد ‌در‌ بهشت‌ هستید.

وَ سِیق‌َ الَّذِین‌َ اتَّقَوا مراتب‌ تقوا ‌را‌ مکرر بیان‌ کرده‌ایم‌ ‌که‌ اولین‌ مرتبه تقوی‌ ایمان‌ ‌است‌ ‌که‌ تقوای‌ ‌از‌ شرک‌ و کفر و ضلالت‌ ‌باشد‌ و البته‌ مؤمنین‌ ‌هم‌ ‌اگر‌ آلوده‌ ببعض‌ معاصی‌ باشند بمغفرت‌ و شفاعت‌ و عفو الهی‌ پاک‌ شده‌اند.

إِلَی‌ الجَنَّةِ زُمَراً امم‌ سابقه‌ ‌هر‌ کدام‌ ‌با‌ انبیاء و پیغمبران‌ ‌خود‌ و ‌اینکه‌ امت‌ ‌با‌ پیغمبر اکرم‌ و ‌با‌ ائمه اطهار رو ببهشت‌ میروند.

حَتّی‌ إِذا جاؤُها وَ فُتِحَت‌ أَبوابُها ‌هر‌ فوجی‌ ‌از‌ یکی‌ ‌از‌ ابواب‌ ثمانیه‌ داخل‌ میشوند.

وَ قال‌َ لَهُم‌ خَزَنَتُها سَلام‌ٌ عَلَیکُم‌ بشارت‌ بسلامتی‌ ‌از‌ ‌کل‌ بلیات‌ و آفات‌ ‌است‌.

طِبتُم‌ پاک‌ و پاکیزه‌ شدید و هیچگونه‌ آلودگی‌ و کثافت‌ و پلیدی‌ ندارید.

فَادخُلُوها خالِدِین‌َ معنی‌ واضح‌ ‌است‌ و بیانش‌ گذشت‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.