علی دانشور
[ همه پیام ها ] پیام های علي دانشور (2 مورد)
  سوره ملک آیه 19 - عالم محضر خداست
فراز پایانی این شریفه ی کریمه می فرماید: انه بکل شیء بصیر ( همانا او بر هر چیز ی بیناست ) و این صراحتا دلالت بر این حکمت ظریف دارد که: "عالم محضر خداست" و او همه چیز را می بیند
  سوره ملک آیه 2 - رجحان حسن عمل بر کثرت عمل
خداوند سبحان حسن عمل را بر کثرت عمل رجحان داده است و کسی در آزمایش الهی سر بلندتر است که با حسن عمل در پیشگاه الهی حاضر شود نه با کثرت عمل
[ همه نکته ها ] نکته های علي دانشور (3 مورد)
  سوره ملک آیه 21 - قطع رزق از سوی خداوند = بیچارگی بندگان
واقعا اگر آنکه به ما روزی می دهد به یکباره رزق و روزی اش را قطع کند چه کسی می تواند نیاز ما را تأمین کند ؟
رَزّاق به معنی «روزی‌رسان»، از صفت‌های خداوند است. نام رزاق تنها برای خدا به‌کار می‌رود و ویژهٔ اوست
واژهٔ رزاق به معنی روزی‌دهنده، بسیار روزی‌بخش و بسیار روزی‌ده ترجمه شده است.
البته فقط در یک جای قرآن صراحتاً به صفت رزاق بودن خداوند اشاره گردیده است
إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِینُ‏ ( سوره ذاریات، آیه 58 )

و قابل ذکر اینکه، این خداوند رزاق، در عین رزاق بودن، بهترین رازقین نیز هست :
بنابراین خیرالرّازقین نیز از اسما و صفات الهى و به معناى بهترین روزى دهندگان است و پنج بار در قرآن آمده:
1.سوره مائده آیه 114.
2.سوره آیه 58.
3.سوره مومنون آیه 73.
4.سوره سبا آیه 39.
5.سوره جمعه آیه 11.

دلیل آن که خداوند رزاق و خیرالرازقین است نیز برای همه ما - لاأقل به صورت تجربی -مسلم است و نیاز به بحثی ندارد
ولی اینکه اگر او - جل جلاله - رزقش را از ما بگیرد ما بیچاره ایم چون صرفا ، همیشه و همه جا او رزاق است
هم در دنیا « الله الذی خلقکم ثمّ رزقکم» روم، 40
هم در برزخ « وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فِى سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْیَآءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ‏» آل عمران،169
هم در آخرت «یرزقون فیها بغیر حساب» غافر، 40
  سوره ملک آیه 2 - امتحان الهی فلسفه خلقت
در سه جای قرآن فلسفه خلقت و آفرینش صراحتا آزمایش و ابتلا بیان شده تا نکوکارتر ها مشخص شوند :
اول - الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلا وَهُوَ الْعَزِیزُ الْغَفُورُ (سوره ملک، آیه 2 )
دوم- وَهُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ وَکَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلا وَلَئِنْ قُلْتَ إِنَّکُمْ مَبْعُوثُونَ مِنْ بَعْدِ الْمَوْتِ لَیَقُولَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا إِنْ هَذَا إِلا سِحْرٌ مُبِینٌ ﴿سوره هود، آیه 7 )
سوم- إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الأرْضِ زِینَةً لَهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلا ﴿سوره کهف، آیه 7)
و البته نتیجه گیری کلی را میتوان به شکل ذیل گرفت:
← خداوند آفرینش را خلق کرد برای آزمایش
← در اثر آزمایش الهی نکوکارترها مشخص و برگزیده می شوند
← و آنگاه خداوند متعال به برگزیدگان اجر و پاداشی در خور کرامت خویش اهدا می فرماید ( که فهم ما از آن پاداش عاجز است و فقط از این پاداش خود او - جل جلاله - آگاه است )
إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ إِنَّا لا نُضِیعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلا ﴿سوره کهف، آیه 30)
  سوره ملک آیه 1 - فرمانروایی از شئون الهی است

سر منشا برکت و زوال ناپذیر آن ذاتی است که:
هم فرمانروایی آسمانها و زمین متعلق به اوست ( له ملک السماوات و الارض ، فرقان 2)
هم فرمانروایی ( علی الاطلاق ) به دست اوست ( بیده الملک ، ملک 1)
هم شریکی برای او در فرمانروایی نیست ( لم یکن له شریک فی الملک ، اسراء 111)
و هم مالک فرمانروایی ها اوست ( مالک الملک ، آل عمران 22 )
[ همه ترجمه ها ] ترجمه های علي دانشور (30 مورد)
  سوره ملک آیه 30 -
بگو به من خبر دهید اگر ناگهان آب های [ سرزمین ] شما در زمین فرو رود کیست [ جز خداوند رحمان ] که برایتان آب پاک و روان بیاورد؟
  سوره ملک آیه 29 -
بگو او خداوند رحمان است [ ذاتی که ] ایمان آوردیم به او و بر او توکل کردیم پس بزودی خواهید دانست چه کسی در گمراهی آشکار است
  سوره ملک آیه 24 -
بگو اوست کسی که شما را در زمین رویاند [ و نمو داد ] و به سوی او محشور می شوید.
[ همه تفسیر ها ] تفسیر های علي دانشور (1 مورد)
  سوره ملک آیه 1 - برگرفته از پورتال ویکی فقه
سوره ملک دارای 7 نام به شرح ذیل است :
← ملک
← تبارک
← مانعه مانعه یعنی بازدارنده
← مناعه مناعه یعنی بسیار بازدارنده
در روایتی از ابن عباس آمده است که پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم در شان سوره ملک فرمودند: «هی المانعة، هی المنجیة، تنجیه من عذاب القبر؛ سوره ملک (برای کسی که آن را تلاوت و به آن عمل کند) مانع عذاب قبر است و او را از آن عذاب نجات می‌دهد». با عنایت به مضمون روایت نبوی صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم سوره ملک را مانعه و مناعه نیز نامیده‌اند.
← منجیه
منجیه به معنای نجات‌دهنده است. کسی که سوره ملک را تلاوت و به آن عمل کند؛ براساس روایت ابن عباس از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم، از عذاب قبر و جهنم نجات می‌یابد.

← واقیه واقیه از ماده وقی به معنای نگهدارنده و بازدارنده است.
سوره ملک برای کسی که آن را تلاوت و به آن عمل کند بازدارنده از عذاب جهنم است؛ از این رو آن را «واقیه» نیز نامیده‌اند.
← مجادله
مجادله مصدر جادل نوعی مناظره است که برای اظهار و روشن ساختن مطلب حق و واداشتن خصم به پذیرش آن صورت می‌پذیرد. چون سوره ملک در قیامت و در پیشگاه خداوند به مجادله و دفاع از قاری و تلاوت کننده این سوره می‌پردازد «مجادله» نیز نام گرفته است.
[ همه لغت ها ] لغت های علي دانشور (11 مورد)
  سوره ملک آیه 30 -
مَعین : جاری و روان
 توضيح :
- آب روان
- آبی که بر روی زمین جاری و روان است.
- جاری و روان .
- به معنی خوب و مطلوب هم آمده است
ماء مَعین:
- آب روان روشن و پاک . ماء معیون .
- آب ظاهر و جاری بر روی زمین که آن را بتوان دید
  سوره ملک آیه 15 -
ذلولا : رام، مسخّر
 توضيح :
- مطیع و رام
- مخالف معنی سرکش و متمرّد
- سحاب ذلول: ابر بدون رعد و برق و آرام
- در اصل لغت عرب به معنى حیوان رام است ( خصوصاً در مورد
شتر زیاد استفاده مى شود ) .
- ذلول من : حیوان رام من، شتر رام من
  سوره ملک آیه 18 -
نکیر : عذاب بزرگ
 توضيح :
نکیر به معنی انکار است ولی در معانی ذیل نیز آمده است :
- دگرگونی حال
- عذاب عظیم
- استوار ( حصن نکیر: قلعه استوار )
- شدید، صعب ( امر نکیر: کار صعب و دشوار )

عبارت " فکیف کان نکیر " چهار بار در قرآن استفاده شده است :
- وَأَصْحَابُ مَدْیَنَ وَکُذِّبَ مُوسَى فَأَمْلَیْتُ لِلْکَافِرِینَ ثُمَّ أَخَذْتُهُمْ فَکَیْفَ کَانَ نَکِیرِ ( الحج آیه شماره : 44 )
- وَکَذَّبَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَمَا بَلَغُوا مِعْشَارَ مَا آتَیْنَاهُمْ فَکَذَّبُوا رُسُلِی فَکَیْفَ کَانَ نَکِیرِ ( سبأ آیه شماره : 45 )
- ثُمَّ أَخَذْتُ الَّذِینَ کَفَرُوا فَکَیْفَ کَانَ نَکِیرِ ( فاطر آیه شماره : 26 )
- وَلَقَدْ کَذَّبَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَکَیْفَ کَانَ نَکِیرِ ( الملک آیه شماره : 18 )