از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 262 حزب : 53 جزء : چهاردهم سوره : حجر
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(ما تسبق من امه اجلها و ما یستاخرون ):هیچ گروهی از اجل خود مقدم نمی شود و از آن تأخیر نمی افتد)، پس هیچ امتی نمی تواند آن اجل معین رادقیقه ای مقدم یا مؤخر نماید و سرنوشت آنها در علم الهی مضبوط است و لذاآنها نمی توانند اجل خود را تغییر دهند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  علي علائي - تفسیر نمونه
سنت الهى همه جا این بوده که به قدر کافى مهلت براى تجدید نظر و بیدارى و آگاهى بدهد، حوادث دردناک ، و وسائل رحمت را یکى پس ‍ از دیگرى مى فرستد، تهدید مى کند، تشویق مى کند، اخطار مى نماید تا حجت بر همه تمام شود. ولى هنگامى که این مهلت به پایان رسید سرنوشت قطعى دامنشان را خواهد گرفت ، دیر و زود، به خاطر مصالح تربیتى ، ممکن است اما به اصطلاح سوخت و سوز ندارد! آیا توجه به همین واقعیت کافى نیست تا همگان از سرنوشت گذشتگان عبرت گیرند، و از مدت مهلت الهى براى بازگشت و اصلاح، استفاده کنند؟ آیا باید باز هم نشست تا سرنوشت شوم اقوام گمراه و ستمگر پیشین درباره خود ما نیز تکرار گردد، و بجاى اینکه از پیشینیان عبرت گیریم، عبرتى شویم براى آیندگان؟! ضمنا از این آیه و آیه قبل، فلسفه بیان" تاریخ گذشتگان به طور مکرر" در آیات قرآن حتى در همین سوره‏اى که از آن بحث مى‏کنیم روشن مى‏شود.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
ما تَسْبِقُ مِنْ أُمَّةٍ أَجَلَها وَ ما یَسْتَأْخِرُونَ «5»
ما تَسْبِقُ مِنْ أُمَّةٍ أَجَلَها: پیشى نگرفت هیچ امت و جماعتى را اجل آنان. وَ ما یَسْتَأْخِرُونَ‌: و تأخیر هم نیافت از وقت مقدر، بلکه وقتى رسید مدت معلوم، حق تعالى هلاک فرمود ایشان را.
تنبیه: آیه شریفه آگاهى است که مغرور نکند امهال سبحانى، کفار و معاندین را، و عذاب قهارى به وقت مقدر معلوم، نازل خواهد شد.
در ارشاد دیلمى‌ «1» فرمود رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم لا یغرنکم من ربّکم طول النّسیة و تمادى الامهال و حسن التّقاضى فانّ اخذه الیم و عذابه شدید.
مغرور نکند شما را از جانب خدا طول کشیدن پاداش اعمال و خوش رفتارى و مدت امهال، پس بتحقیق فرا گرفتن سخط الهى دردناک، و عذاب سبحانى شدید است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
ما تَسبِق‌ُ مِن‌ أُمَّةٍ أَجَلَها وَ ما یَستَأخِرُون‌َ «5»
سبقت‌ نمیگیرد ‌از‌ ‌هر‌ امتی‌ مدت‌ ‌خود‌ ‌را‌ و تاخیر ‌هم‌ نمیاندازد اجل‌ بمعنی‌ مدت‌ ‌است‌ ‌که‌ سر رسد چنانچه‌ ‌در‌ باب‌ معاملات‌ ‌در‌ معامله‌ نسیه‌ و معامله‌ سلف‌ باید مدت‌ اداء ثمن‌ ‌ یا ‌ مثمن‌ معین‌ و معلوم‌ ‌باشد‌ ‌که‌ قبل‌ ‌از‌ مدت‌ حق‌ مطالبه‌ ندارد و بانقضاء مدت‌ وجوب‌ اداء میآورد ‌اگر‌ طرف‌ مطالبه‌ کند و ‌اینکه‌ ‌آیه‌ شریفه‌ ‌برای‌ تسلیة قلوب‌ مؤمنین‌ ‌است‌ و ‌برای‌ دفع‌ توهم‌ کفار ‌است‌ چون‌ نوعا خیال‌ میکنند ‌که‌ بقاء و ثبات‌ ‌آنها‌ باختیار و دست‌ ‌آنها‌ ‌است‌ و لذا، میروند ‌خود‌ ‌را‌ بیمه‌ میکنند ‌در‌ اداره‌ بیمه‌ بتوهم‌ اینکه‌ اداره‌ میتواند ‌آنها‌ ‌را‌ نگاه‌داری‌ کند و آنی‌ مهلت‌ ندارد ‌حتی‌ دارد ‌از‌ ملک‌ الموت‌ تقاضای‌ تأخیر یک‌ سال‌ ‌ یا ‌ یک‌ ماه‌ و هفته‌ و روز و ساعات‌ بلکه‌ دقائق‌ میکنند و میگوید آنات‌ عمر تمام‌ شد دیگر ‌در‌ دنیا روزی‌ نداری‌.
و ‌از‌ پیغمبر اکرم‌ ‌است‌ فرمود:
(روح‌ القدس‌ نفث‌ ‌فی‌ روعی‌ ‌ان‌ ‌لا‌ تموت‌ نفس‌ ‌حتی‌ تستکمل‌ رزقه‌)
‌حتی‌ بعمار خبر داد آخر روزی‌ تو یک‌ جام‌ شیر ‌است‌ و ‌در‌ جنگ‌ صفین‌ ‌پس‌ ‌از‌ اینکه‌ ضربت‌ برداشت‌ و ‌او‌ ‌را‌ آوردند ‌در‌ خیمه‌ تقاضای‌ شیر کرد‌پس‌ متذکر شد فرمایش‌ ‌رسول‌ اللّه‌ صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و اله‌ ‌را‌ ولی‌ دارد ‌در‌ اخبار ‌که‌ مؤمن‌ ‌تا‌ اجازه‌ ندهد قبض‌ روح‌ ‌او‌ ‌را‌ نمیکنند و دارد مؤمنین‌ دو دسته‌ هستند یک‌ دسته‌ موقع‌ آمدن‌ ملک‌ الموت‌ و کسب‌ اجازه‌ فوری‌ اجازه‌ میدهند ‌که‌ ‌از‌ ‌اینکه‌ محنت‌ کده‌ دنیا نجات‌ پیدا کنند و یک‌ دسته‌ اجازه‌ نمیدهند ملک‌ الموت‌ عرض‌ میکند پروردگارا مدت‌ ‌اینکه‌ منقضی‌ ‌شده‌ ولی‌ اجازه‌ نمیدهد خطاب‌ میرسد ‌که‌ جای‌ گاه‌ ‌او‌ ‌را‌ باو نشان‌ دهید چون‌ مشاهده‌ میکند فوری‌ اجازه‌ میدهد و نیز ‌در‌ خبر ‌است‌ ‌که‌ حضرت‌ رسالت‌ لیلة المعراج‌ ملک‌ الموت‌ ‌را‌ دید لوحی‌ مقابل‌ ‌او‌ ‌است‌ ‌از‌ ‌او‌ پرسید عرض‌ کرد اسامی‌ بندگان‌ ‌در‌ ‌اینکه‌ لوح‌ ثبت‌ ‌است‌ ‌هر‌ اسمی‌ ‌که‌ محو شد ‌من‌ درک‌ میکنم‌ ‌که‌ اجلش‌ رسیده‌ لذا میفرماید:
(ما تَسبِق‌ُ مِن‌ أُمَّةٍ أَجَلَها) ‌حتی‌ یک‌ ‌آن‌ (وَ ما یَستَأخِرُون‌َ) ‌حتی‌ یک‌ ‌آن‌.
بلی‌ آجال‌ دو قسم‌ ‌است‌ حتمی‌ و معلّقی‌ و معلقی‌ ‌را‌ ‌هم‌ خداوند میداند معلق‌ ‌علیه‌ واقع‌ میشود ‌ یا ‌ نه‌ و ‌در‌ واقع‌ آنهم‌ برگشت‌ بحتمی‌ میکند مثل‌ لوح‌ محو و اثبات‌ و لوح‌ محفوظ ‌که‌ ذکر شد، لکن‌ خداوند ممکن‌ ‌است‌ طول‌ عمر و کوتاهی‌ ‌او‌ ‌را‌ تقدیر فرماید لذا یکی‌ ‌از‌ دعاها طلب‌ طول‌ عمر ‌است‌ (اللهم‌ طول‌ اعمارنا). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نور
ما تَسْبِقُ مِنْ أُمَّةٍ أَجَلَها وَ ما یَسْتَأْخِرُونَ «5»
هیچ امّتى از اجل خود نه پیش مى‌افتد و نه پس مى‌ماند.
نکته ها
اجَل و حوادثى که پیش مى‌آید دو نوع است: حتمى و غیرحتمى. اجَل غیرحتمى با دعا و صدقه و کارهاى خیر قابل تغییر است، امّا اجَل حتمى قابل تغییر نیست.
پیام ها
1- نه تنها افراد بلکه امّت‌ها و تاریخ آنان زمان‌بندى واجَل دارند. «اجلا»
2- بقا و ثبات افراد وامّت‌ها به دست خداست وانسان در جلو وعقب انداختن برنامه‌هاى حتمى الهى، نقشى ندارد. ما تَسْبِقُ‌ ... وَ ما یَسْتَأْخِرُونَ‌ [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.