از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(لایسمعون حسیسها وهم فیمـا اشتهت انفسهم خالدون ): (زمزمه آن راهم نشنوند و ایشان در آنچه که دلهایشان تمایل داشته باشدجاودانند) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اميرعباس حسامي - تفسیر مجمع البیان
ایَسْمَعُونَ حَسیسَها
آنان صداى آتش را نمى شنوند...
وَ هُمْ فى مَا اشْتَهَتْ اَنْفُسُهُمْ خالِدُونَ
و هماره در میان بهشت پرطراوت و زیبا، خدا بوده و در آنچه دلشان بخواهد جاودانه در ناز و نعمت خواهند بود.
به باور پاره اى منظور از این گروه، «مسیح» و «عزیر» و فرشتگان مى باشند، چرا که آنان توحید و یکتاپرست و از منادیان راستین توحید و تقوا بودند و از این که مورد پرستش قرار گیرند و بت شوند نفرت داشتند.
اما به باور برخى دیگر آیه شامل همه شایسته کرداران و توحیدگرایان مى گردد. بر این باور همه کسانى که به آنان به خاطر ایمان و عملکرد عادلانه و خوبشان وعده بهشت داده شده است از آتش دوزخ دور خواهند بود. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرضيه اسدي - تفسیرنمونه
در آخرین آیات مورد بحث ، چهار نعمت بزرگ الهى را که شامل حال این گروه سعادتمند است برمى شمرد:
نخست اینکه ((آنها صداى آتش را نمى شنوند)) (لا یسمعون حسیسها).
((حسیس )) چنانکه ارباب لغت گفته اند به معنى صداى محسوس ‍ است ، و به معنى خود حرکت یا صدائى که از حرکت برمى خیزد نیز آمده است ، آتش دوزخ که دائما در آتشگیره هایش مشغول پیشروى است ، داراى صداى مخصوصى است ، این صدا از دو جهت وحشتناک است ، از نظر اینکه صداى آتش است و از نظر اینکه صداى پیشروى است .
مؤ منان راستین چون از جهنم دورند هرگز این صداهاى وحشتناک به گوششان نمى خورد.
دیگر اینکه ((آنها در آنچه بخواهند و مایل باشند به طور جاودان متنعمند)) (و هم فیما اشتهت انفسهم خالدون ). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  رضا رضائي
برگزیده تفسیر نمونه :
(آیه 102)-دراین آیه چهارنعمت بزرگ الهى راکه شامل حال این گروه سعادتمند است بر مى‏شمرد:
نخست این که «آنها صداى آتش را نمى‏شنوند» (لا یَسْمَعُونَ حَسِیسَها).
مؤمنان راستین چون از جهنم دورند هرگز این صداهاى وحشتناک به گوششان نمى‏خورد.
دیگر این که: «آنها در آنچه بخواهند و مایل باشند بطور جاودان متنعمند» (وَ هُمْ فِی مَا اشْتَهَتْ أَنْفُسُهُمْ خالِدُونَ).
یعنى آنجا محدودیت این جهان را ندارد، هر نعمت مادى و معنوى که بخواهند بدون استثناء در دسترس آنهاست، آن هم نه یک روز و دو روز بلکه در یک عمر جاویدان! [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » سایت تبیان
تفسیر کشاف
(لایسمعون حسیسها) والحسیس : الصوت یحس ، والشهوة : طلب النفس اللذة .
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
تفسیر نور
انسان در دنیا، هر چند هم در رفاه و کامیابى باشد، ولى خواسته یا ناخواسته ممکن است خبرهاى ناگوار و حوادث تلخ به گوشش برسد و از لذّت و عیش او بکاهد، امّا در قیامت، اهل بهشت به دور از هر خبر بد و سر و صداى ناهنجار و ناله و فریاد گرفتاران، با عیش کامل به کامروایى مشغولند. امیرالمؤمنین علىّ علیه السلام در خطبه‏ى 183 نهج‏البلاغه مى‏فرماید: خداوند، آن چنان اهل بهشت را گرامى داشته که حتّى گوشهایشان صداى آتش دوزخ و ناله و فریاد اهل آن را نمى‏شنود. <762> قرآن در بیان گستردگى کمّى و کیفى نعمت‏هاى بهشتى، آیات متنوّعى دارد. در آیه‏اى مى‏فرماید: «ما تشتهیة الانفس و تلذّ الاعین» <763> هر چه که میل انسان بکشد و هر چه که چشم از آن لذّت ببرد. در این آیه مى‏فرماید: «و هم فى ما اشتهت انفسهم خالدون» آنان در هر چه که دلشان بخواهد براى همیشه متنعّم‏اند، و در جاى دیگر با این چنین عبارتى توصیف مى‏فرماید که: «فلا تعلم نفس ما اخفى لهم» <764> احدى نمى‏داند که چه لذائذ وکامیابى‏هایى براى اهل‏بهشت، ذخیره ومخفى شده است. در حدیثى از رسول خدا صلى الله علیه وآله آمده است که: کیفیّت نعمت‏هاى بهشتى را نه گوشى شنیده و نه چشمى دیده است. <765> 1- در قیامت، اهل بهشت، فارغ از رنج و ناله گرفتاران به کامروایى مشغولند. «لایسمعون حسیسها» 2- اشباع واقعى غرایز، تنها در بهشت ممکن است. «فیما اشتهت» 3- در بهشت، نه محدودیّت در نعمت‏هاست «فیما اشتهت» و نه محدودیّت در زمان بهره‏مندى. «خالدون» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ابراهيم چراغي - برگزیده تفسیر نمونه
(آیه 102)- در این آیه چهار نعمت بزرگ الهى را که شامل حال این گروه سعادتمند است بر مى‏شمرد:

نخست این که «آنها صداى آتش را نمى‏شنوند» (لا یَسْمَعُونَ حَسِیسَها).

مؤمنان راستین چون از جهنم دورند هرگز این صداهاى وحشتناک به گوششان نمى‏خورد.

دیگر این که: «آنها در آنچه بخواهند و مایل باشند بطور جاودان متنعمند» (وَ هُمْ فِی مَا اشْتَهَتْ أَنْفُسُهُمْ خالِدُونَ).

یعنى آنجا محدودیت این جهان را ندارد، هر نعمت مادى و معنوى که بخواهند بدون استثناء در دسترس آنهاست، آن هم نه یک روز و دو روز بلکه در یک عمر جاویدان!

[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نور استاد قرائتی
1- در قیامت، اهل بهشت، فارغ از رنج و ناله گرفتاران به کامروایى مشغولند. «لایسمعون حسیسها»
2- اشباع واقعى غرایز، تنها در بهشت ممکن است. «فیما اشتهت»
3- در بهشت، نه محدودیّت در نعمت‏هاست «فیما اشتهت» و نه محدودیّت در زمان بهره‏مندى. «خالدون» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ميثم خواحه - تفسیر نور
- در قیامت، اهل بهشت، فارغ از رنج و ناله گرفتاران به کامروایى مشغولند. «لایسمعون حسیسها»
2- اشباع واقعى غرایز، تنها در بهشت ممکن است. «فیما اشتهت»
3- در بهشت، نه محدودیّت در نعمت‏هاست «فیما اشتهت» و نه محدودیّت در زمان بهره‏مندى. «خالدون» [ نظرات / امتیازها ]
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.