وَیَسْتَعْجِلُونَکَ بِالْعَذابِ
و از تو اى پیامبر! شتاب در آمدن عذاب را مى خواهند و لجوجانه پافشارى مى کنند که عذاب را هرچه زودتر فرود آورى.
وَ لَنْ یُخْلِفَ اللَّهُ وَعْدَهُ
و این در حالى است که خدا هرگز در وعده خویش در فرود آوردن عذاب بر بیدادگران تخلّف نمى ورزد.
«ابن عباس» مى گوید: منظور این است که در روز جنگ «بدر» عذاب را بر شرک گرایان و ظالمان فرو مى فرستد.
وَ اِنَّ یَوْماً عنِْدَ رَبِّکَ کَاَلْفِ سَنَةٍ مِمّا تَعُدُّونَ
در مورد این فراز از آیه شریفه دیدگاه ها متفاوت است:
1 - به باور گروهى از جمله «ابن عباس» منظور این است که یک روز از روزهایى که خدا آسمان ها و زمین را در آن آفرید، با یک هزار سال برابر است.
2- اما به باور برخى دیگر منظور این است که: یک روز از روزهاى که خدا آسمان ها و زمین را در آن آفرید، با یک هزار سال برابر است.
در روایت آمده است که محرومان و بینوایان آگاه و درست اندیش، نصف روز - که برابر با پانصد سال است - پیش تر از ثروتمندان و قدرتمندان به بهشت پرطراوت و زیبا مى روند. با این بیان منظور از آیه شریفه این است که شرک گرایان و ظالمان براى فرود آمدن عذاب شتاب مى ورزند، در حالى که یک روز از دوران عذاب آنان در جهان دیگر برابر با یک هزار سال است.
3 - برخى بر آنند که مفهوم آیه شریفه این است که در برابر قدرت بى کران خدا یک روز و یک هزار سال یکى است. با این بیان، براى خدا تفاوتى نمى کند که عذاب و کیفرى که حق ستیزان در آمدنش شتاب مى ورزند، بى درنگ بر آنان فرود آید و یا به تأخیر افتد. اما او از روى بزرگوارى و بخشایش خویش به آنان مهلت مى دهد تا شاید توبه کنند و جبران نمایند، و به هرحال نه چیزى از میان مى رود و نه کسى از قلمرو قدرت آفریدگار تواناى هستى مى تواند بگریزد.
4 - و برخى نیز مى گویند: منظور این است که یک روز عذاب در سراى آخرت از نظر شدّت و عظمت با یک هزار سال عذاب دنیا برابر است، درست همان گونه که یک روز از نعمت هاى گوناگون بهشت پرطراوت و زیبا با نعمت متنوع یک هزار ساله این جهان برابر است.
با این بیان، روزهاى عذاب، دیرگذر و روزهاى خوش زودگذر است، به گونه اى که یک روز عذاب همانند هزار سال مى گذرد و یک هزار سال خوشى و شادمانى بسان یک روز، چنان که گفته اند: «ایام السرور قصار و ایام الهموم طوال»؛ روزهاى خوشى و شادمانى کوتاه و زودگذر است و روزهاى اندوه طولانى.
[ نظرات / امتیازها ]
در این آیه (با توجه به آیه قبل)، چهره دیگرى از جهالت و بیخبرى کوردلان بى ایمان را ترسیم مى کند، مى گوید: ((آنها با عجله از تو تقاضاى عذاب مى کنند و مى گویند اگر راست مى گوئى پس چرا مجازات الهى دامان ما را نمى گیرد))؟! (و یستعجلونک بالعذاب ).
در پاسخ به آنها بگو زیاد عجله نکنید: ((خداوند هرگز از وعده خود تخلف نخواهد کرد))! (و لن یخلف الله وعده ).
عجله کسى مى کند که بترسد فرصت از دستش برود و امکاناتش پایان گیرد، اما خدائى که از ازل تا ابد بر همه چیز قادر بوده و هست ، عجله براى او مطرح نیست و همیشه قادر بر انجام وعده هاى خود مى باشد.
براى او یکساعت و یکروز و یکسال ، فرق نمى کند: ((چرا که یک روز در نزد پروردگار تو همانند هزار سال از سالهائى است که شما مى شمرید)) (و ان یوما عند ربک کالف سنة مما تعدون ).
بنابراین آنها چه از روى حقیقت و چه از روى استهزاء و مسخره ، این سخن را تکرار کنند و بگویند ((چرا عذاب خدا بر سر ما نازل نمى شود))؟! باید بدانند عذاب در انتظار آنها است ، و دیر یا زود به سراغشان مى آید، و اگر مهلتى داده شود فرصتى است براى بیدارى و تجدید نظر، ولى آنها باید توجه کنند که بعد از نزول عذاب درهاى توبه و بازگشت به کلى بسته مى شود و راهى به سوى نجات نیست .
در مورد جمله ان یوما عند ربک کالف سنة مما تعدون ، علاوه بر تفسیر بالا (یکسان بودن یک روز و هزار سال در برابر قدرت خدا،) تفسیرهاى دیگرى نیز ذکر کرده اند.
از جمله اینکه : ممکن است شما براى انجام دادن کارى یکهزار سال وقت لازم داشته باشید اما خداوند در یکروز (بلکه کمتر) آن را انجام مى دهد، بنابراین مجازات او مقدمات زیادى نمى خواهد.
دیگر اینکه یک روز از ایام آخرت ، همانند یکهزار سال در دنیا است (و پاداش و کیفرش نیز به همین نسبت افزایش مى یابد) لذا در روایتى مى خوانیم : ((ان الفقراء یدخلون الجنة قبل الاغنیاء نصف یوم ، خمسماة عام : تهیدستان قبل از ثروتمندان به نصف روز - پانصد سال - وارد بهشت مى شوند))!.
[ نظرات / امتیازها ]