از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(تبارک الذی نزل الفرقان علی عبده لیکون للعالمین نذیرا): (مبارک و پرخیر است آن خدایی که این فرقان را بر بنده خویش نازل کرد تا برای جهانیان بیم رسان باشد.)(برکت ) به معنای ثبوت خیر در هر چیزی است . و (فرقان ) به معنای (فرق ) می باشد و اگر قرآن کریم فرقان نامیده شده به جهت آن است که جدا کننده حق از باطل است و آیات آن جدا جدا نازل شده . می فرماید: خیر بسیار برای خدای تعالی محقق است ، که فرقان را بر بنده خود محمد ص نازل کرده و این خیر کثیر عاید خلائق می شود و این کتاب حقی است که از جانب خدا برای هدایت عالمیان ـ یعنی همه انس و جن ـ نازل شده و به دلیل حق بودن ،می تواند میان حق و باطل جدائی اندازد و معیار تشخیص حق از باطل باشد و هدف ازنزول این فرقان این است که برای جمیع عالمیان بیم دهنده بوده و ایشان را از نتیجه انکارپیامبران و نزول عذاب انداز کند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فاطمه نصيري خليلي - بیان السعادة فی مقامات العبادة: ج10. ترجمۀ محمد آقارضاخانی و حشمت‌الله ریاضی
«لفظ «عالمین» جمع عالم و آن ما سوى اللّه است، یا آنچه که در جوف فلک است، یا آنچه که مشتمل بر کثرتها و متّحد با وحدت طبیعى باشد، مانند افراد نبات و حیوان و انسان، یا آنچه که مشتمل بر افراد هر یک از این افراد باشد که مشتمل بر کثرتها و متّحد با وحدتهاى طبیعى باشد، مانند انواع نبات و حیوان و نوع انسان، یا آن اسم جمع است، چه شرط جمع بستن با واو و نون این است که مفرد آن علم مذکّر عاقل یا وصف او باشد. و نیز چنانکه برخى گفته‏اند «عالمین» مختصّ به صاحبان عقل و خرد است در حالى که «عالم» اعم از ذوى العقول است. به هر تقدیر مقصود از عالمین مکلّف‌ها از انسان و جنّ است، که انذار رسول(ص) مخصوص به آنان است.» (گنابادی، 1372، ج‏10: 417) [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيدابراهيم غياث الحسيني - تفسیر نور
این سوره هفتاد و هفت آیه دارد و در مکّه نازل شده است.
در آیه‏ى اوّل این سوره، از قرآن، به فُرقان تعبیر شده است که به معناى جداکننده‏ى حقّ از باطل مى‏باشد. لذا این سوره، «فُرقان» نام گرفته است.
این سوره شامل آیاتى درباره‏ى بهانه‏هاى مشرکان و پاسخ آنان، سرگذشت اقوام پیشین همچون اصحاب رسّ، حسرت مردم در قیامت، نشانه‏هاى توحید و عظمت خداوند در طبیعت و مقایسه‏ى مؤمنان با کافران مى‏باشد. امّا مهم‏ترین بخش آیات این سوره درباره‏ى ویژگى‏هاى «عباد الرّحمن» یعنى بندگان راستین خداوند مى‏باشد که از آیه‏ى 63 تا پایان سوره را در برگرفته است.
امید آن که با تلاوت و تدبّر در این آیات و اصلاح رفتار و کردار خود بر اساس این صفات، زمینه‏هاى دریافتِ الطاف الهى در دنیا و آخرت و ورود به بهشت برین را فراهم سازیم. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  داريوش بيضايي - تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی
قول تعالی: تبارک الذی نزل الفرقان علی عبده لیکون للعالمین نذیرا
بزرگوار است آن خداوندی که قرآن را بر بنده خود نازل فرمود تا جهانیان را بترساند.

مفسرین برای تبارک سه معنی بیان کرده اند:

اول- برکت عظیم و بسیار که اشاره به کار سازی و بنده نوازی حق سبحانه و تعالی است.
دوم- بمعنای برتری و بزرگواری است و اشاره به صفت سرمدی و عزت ازلی و ابدی اوست.
سوم- بمعنای دایم و ثابت میباشد که کنایه از دوام ذات لم یزل و لایزال او است.
و حاصل هر سه معنی آنست که پروردگار بزرگوار با خیر کثیر بر دوام برتر است و تمام برکات از وجود اقدس او صادر و نازل می شود.

اما مقصود از عبده حضرت محمد صلی الله و آله و سلم و منظور از عالمین تمام متکلفین از جن و انس میباشد زیرا انواع حیوانات از تکلیف معاف و خارج از حکمند و پیغمبر اکرم (ص) جهانیان را بسوی خداشناسی رهبری و هدایت فرموده و از عذاب و عقاب پروردگار می ترسانند.

شیخ مفید در اختصاص ذیل آیه فوق از صحابه روایت کرده که روزی عبدالله بن سلام برسول اکرم (ص) گفت آیا خداوند کتابی بر شما نازل فرموده است؟
حضرت فرمودند بلی فرقان کتاب نازل شده از جانب پروردگار میباشد, عرض کرد به چه مناسبت آنرا فرقان نامیده اند؟
حضرت فرمودند: چون سوره ها و آیات آن بر خلاف تورات و انجیل و زبور که تماما یکجا و بصورت الواح نازل شده, بصورت پراکنده و متفرق و در غیر الواح نازل گردیده است.

در کافی از ابن سنان روایت کرده گفت از حضرت صادق (ع) سوال نمودم که آیا قرآن و فرقان دو کتاب است یا یکی؟ فرمود تمام کتاب را قرآن و محکمات آنرا که عمل نمودن بر آنها واجب میباشد فرقان خوانند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.