از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  شایعه - مسعود ورزيده
1- دشمن پس از پایان جنگ ، دست به شایعات دلسرد کننده مى زند. (لو کانوا عندنا ما ماتوا و ما قتلوا) اگر رزمندگان نزد ما مى ماندند کشته نمى شدند.
2- دشمن در لباس دلسوزى و حسرت ، سمپاشى مى کند. (لوکانوا عندنا)
3- کسى که زندگى مادّى هدف او است ، مرگ و شهادت را خسارت مى داند. (لو کانوا عندنا ما ماتوا و ما قتلوا)
4- منافق کافر است ، چون گویندگان این سخنان منافقان بودند، ولى قرآن از آنها به (الّذین کفروا) یاد مى کند.
5- مرگ و حیات ، از مقدّرات الهى است ، نه آنکه مربوط به جنگ و سفر باشد. (واللّه یحیى و یمیت )
6- ایمان به مقدّرات الهى ، هراس انسان را برطرف مى کند. مبادا به امید زنده ماندن ، از زیر بار جهاد شانه خالى کنید. چه بسیار افرادى که در جنگ ها بوده اند، ولى زنده مانده اند و بر عکس کسانى که به جبهه نرفته و جوان مرگ شده اند. (واللّه یحیى و یمیت )
7- خداوند بصیر و آگاه است ، مواظب حالات و افکار و اعمال خود باشید. (واللّه بما تعملون بصیر

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنور قالب : تفسیری موضوع اصلی : شایعه گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اگر حج نمیرفتند،کشته نمی شدند! - سيدکاظم فرهنگ
بنام خدا

می گویند تاریخ نه یک بار بلکه بارها تکرار میشود.

چه تشابهی بین افکار و رفتار انسانهای 1400سال پیش با انسانهای الان وجود دارد.بیهوده نیست که قرآن در موارد متعدد سرنوشت و افکار و رفتار اقوام و امتهای قبل را برای ما بیان کرده است.

زیرا انسان همواره برخی خصوصیات و رفتار های ثابت از خود بروز میدهد.

در این دو روزه پس از حادثه تاسف بار منا در عربستان که منجر به کشته شدن شمار زیادی از حجاج بی گناه شده است،صحبتهای زیادی از همین نوع را می شنویم که چرا حج رفتند ؟اگر حج نمی رفتند ،زنده می ماندند و به این وضع کشته نمی شدند!!

مسلمانان عصر پیامبر این ایراد را به مجاهدان و شهدای جنگ احد می گرفتند و مسلمانان این دوره ،به حجاج خرده می گیرند.خداوند ضمن نکوهش گفتار این ملامتگران و مرددان که در شهر خود ماندند و از همراهی مجاهدین سر باز زدند، ،پاسخی جالب به آنهامیدهد.

جواب سرزنش کنندگان امروز حجاج نیز همان است:اگر میتوانید ،مرگ را از خود دور کنید.(که البته قدرت آنرا ندارید)پس وقتی اختیار کنترل مرگ خودتان را ندارید،چرا کشته شدگان در راه خدا را ملامت میکنید.

البته این آیه به منزله کنار گذاشتن عقلانیت و بی حساب به استقبال مرگ رفتن نیست،بلکه تذکر میدهد که قدرت تمام امور در دست شما نیست و حسابگری شما در محدوده توان و امکانات شماست.اموری مثل مرگ در حیطه قدرت و اختیار شما نیست.

تفکر کنید،برنامه بریزید و سپس با توکل بر خدا بطور جدی اقدام کنید.اگر به نتیجه رسیدید،بهره مادی و معنوی برده اید. .اگر هم شکست خوردید یا کشته شدید (در راه خدا،در جنگ،در حج،در انفاق،در نیکی به یتیمان و ..)بهره اخروی شما محفوظ است.و حرف ملامت گران و سرزنش کنندگان از اجر شما نمی کاهد.

http://quranpuyan.com/yaf_postsm2122_ngwyyd-gr-flny-sfr-y-jhd-nrfth-bwd-khshth-nmy-shd.aspx#post2122
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تالار گفتگوهای قرآن پویان قالب : اجتماعی موضوع اصلی : اخلاق گوینده : سیدکاظم فرهنگ
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نکته - سجاد ذوالنون
در واقع این آیه بدین اشاره دارد که در راه جهاد و هجرت برای خداوند نباید با سخنان بی اساس از این راه دست کشید و ناامید شد [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اخلاقی موضوع اصلی : سوره آل عمران گوینده : سجاد ذوالنون
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.