در اینجا ممکن است ایراد شود که در اسلام نیز همین حکم نسبت به اموال بیگانگان دیده مى شود، زیرا اسلام اجازه مى دهد که مسلمانان اموال آنها را تملک کنند.
توضیح : پاسخ :
چنین نسبتى به اسلام دادن بدون تردید تهمت است زیرا از جمله احکام قطعى اسلام که در روایات متعددى به آن اشاره شده این است که خیانت در امانت جایز نیست خواه این امانت مربوط به مسلمانان باشد یا غیر آنها و حتى مشرکان و بت پرستان ، در حدیث معروفى از امام سجاد (علیه السلام ) نقل شده که فرمود:
((علیکم باداء الامانة فو الذى بعث محمدا بالحق نبیا لو ان قاتل ابى الحسین بن على بن ابى طالب ائتمننى على السیف الذى قتله به لادیته الیه )).
((اداى امانت بر همه شما لازم است سوگند به خدائى که محمد (صلى الله علیه و آله و سلم ) را به حق مبعوث کرده است اگر قاتل پدرم حسین بن على بن ابى طالب (علیه السلام ) همان شمشیرى را که با آن مرتکب قتل او شد به رسم امانت به من میسپرد (و من از او میپذیرفتم ) امانت او را ادا مى کردم )).
در روایت دیگرى از امام صادق (علیه السلام ) نقل شده که فرمود:
((ان الله لم یبعث نبیا قط الا بصدق الحدیث و اداء الامانة مؤ داة الى البر و الفاجر))؛ ((خداوند هیچ پیامبرى را مبعوث نکرد مگر اینکه (راستگوئى ) و (اداى امانت ) جزء برنامه هاى او بود که هم درباره نیکان و هم بدان باید رعایت گردد)).
بنابراین آنچه در آیه فوق در مورد اقدام یهود بر خیانت در امانت و منطق آنها براى توجیه این خیانت گفته شد به هیچ وجه درباره مسلمانان اجازه داده نشده است و آنها موظفاند که در امانات مردم - بدون هیچگونه استثناء - خیانت نکنند.
[ بستن توضیحات ]