از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(یدبر الامر من السماء الی الارض ثم یعرج الیه فی یوم کان مقداره الف سنه مما تعدون ): (تدبیر امر از آسمان تا زمین بدست اوست آنگاه در روزی که اندازه اش هزار سال از سالهایی است که شما آن را می شمارید، همه چیز بسوی او بالامی رود)گفتیم که خداوند کل عالم مشهود را در شش مرحله یا شش دوران از کتم عدم بوجودآوردو آنگاه به مقام تدبیر موجودات پرداخت ، چون عرش کنایه است از مقام تدبیرموجودات و به نظام آوردن آنها تحت نظامی عام و پیوسته که حاکم بر جمیع آنهاست ،و با این کلام توحید الوهیت و ربوبیت پروردگار را اثبات نمود و در ادامه فرمود: برای شما به غیر او سرپرست و شفیعی نیست ، ولی یعنی کسی که مالک تدبیر امری باشد وچون امور ما و شئون حیاتی ما تنها قائم به خداست ، پس فقط اوست که مدبر و ولی ماست و در این امر هیچ شریکی ندارد و (شفیع ) نیز کسی است که به سببی ناقص منضم می شود تا سببیت ناقص را تکمیل کند و به این ترتیب هر یک از اسباب و علل عالم شفیع یکدیگرند و سببیت یکدیگر را در تأثیر تکمیل می کنند همچنان که هر یک از ابر، باد،باران ، آفتاب ، سایه و امثال آن واسطه و شفیع در رویش نباتات هستند بگونه ای که گیاه بدون این شرایط رشد نمی کند. و چون تنها پدید آورنده همه اسباب خدای سبحان است پس شفیع حقیقی فقط خداست و غیر از او شفیعی نیست و آنگاه در مقام توبیخ وسرزنش می فرماید: چرا متذکر نمی شوید و از این همه دلایل عقلی که شما را به ملک وتدبیر خدای سبحان که معبود به حق است تذکر می دهند، روی گردانیده و اعراض می کنید؟آنگاه به شرح تدبیر امر موجودات می پردازد. تدبیر از ماده (دبر) به معنای دنباله وعقب هر چیز است و تدبیر یعنی اینکه چیزی را پشت سر چیز دیگر قرار دهند، تدبیر درمورد خدای متعال به این است که او وجود حوادث را چون سلسله زنجیری که پشت سرهم و متصل ما بین آسمان و زمین باشد، قرار می دهد و او در حالی تدبیر امر را می نمایدکه نازل کننده نیز هست همچنانکه فرمود (وان من شی ء الا عندنا خزائنه وما ننزله الا بقدرمعلوم هیچ چیز نیست جز آنکه گنجینه هایش در نزد ماست و ما آن را جز به اندازه معلوم نازل نمی کنیم )و در نهایت همه چیز بسوی او اوج می گیرد همچنانکه فرمود (واوحی فی کل سماءامرها و در هر آسمانی امرش را وحی نمود) پس منظور از (سماء) مقام قرب وحضوری است که زمام همه امور به آنجا منتهی می شود، نه آسمان به معنای جهت بالا یاقسمتی از عالم مادی ، و معلوم می شود عروج به سوی او یعنی صعود از همان طریقی که از آن نازل شده اند، و خدای تعالی تدبیر مذکور را در مدتی به انجام می رساند که اگر بامقدار حرکت و حوادث زمینی تطبیق شود، با هزار سال برابر می گردد و مراد از روزعروج امر، یکی از پنجاه موقف از مواقف روز قیامت است (الله یعلم ) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) سلیمانی : درباره مقدار هم توضیح دهید؟
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  رضا سليماني - تفسیر نمونه
(دراآخرین آیه مورد بحث)نخست اشاره به توحیدپروردگار،سپس به بیان مساله ((معاد))اشاره می کند،وبه این ترتیب سه شاخه توحیدکه درآیات گذشته بیان شده(توحید خالقیت وحاکمیت وعبودیت)دراینجاباذکر((توحیدربوبیت))یعنی تدبیر جهان هستس تنها به وسیله خداوند تکمیل می گردد.
می فرماید:((خداونداموراین جهان را از مقام قرب خود به سوی زمین تدبیر می کند))(یدبر الامرمن السماءالی الارض)
وبه تعبیر دیگرخداوند تمام عالم هستی را از آسمان گرفته تازمین ،زیر پوشش تدبیر خود قرارداده است،وجزاومدبری در این جهان وجود ندارد.
سپس می افزاید:((تدبیر امور در روزی که مقدارآن هزار سال از ساهایی که شما می شمارید به سوی او باز می گردد))(ثم یعرج الیه فی یوم کان مقداره الف سنه مما تعدون)
منظئر از یوم(روز)،روز قیامت است.
توضیح اینکه..... [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : درود
آیه دارای یک اعجاز علمی است و آن سال نوری است
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.