از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای کلمه «جلابیب»
کلمه «جلابیب» جمع جلباب است، و آن جامه‏اى است سرتاسرى که تمامى بدن را مى‏پوشاند، و یا روسرى مخصوصى است که صورت و سر را ساتر مى‏شود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏16، ص: 509 و 510 قالب : لغوی موضوع اصلی : حجاب گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بیان حدود رعایت حجاب برای زنان مسلمان
منظور از جمله «پیش بکشند مقدارى از جلباب خود را»، این است که آن را طورى بپوشند که زیر گلو و سینه‏هایشان در انظار ناظرین پیدا نباشد. {َیُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِن} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏16، ص: 510 قالب : تفسیری موضوع اصلی : حجاب گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  دستور اسلام به امر حجاب چه آثاری دارد؟
جمله «ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ» یعنى پوشاندن همه بدن به شناخته شدن به اینکه اهل عفت و حجاب و صلاح و سدادند نزدیک‏تر است، در نتیجه وقتى به این عنوان شناخته شدند، دیگر اذیت نمى‏شوند، یعنى اهل فسق و فجور متعرض آنان نمى‏گردند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏16، ص: 510 قالب : تفسیری موضوع اصلی : حجاب گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حجاب مصونیت است در مقابل نااهلان
1-در ذیل آیه «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ» معصوم فرموده: سبب نزول این آیه چنین بود، که زنان از خانه بیرون مى‏شدند تا به مسجد آیند، و دنبال رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) نماز بخوانند، و چون شب مى‏شد، و زنان براى نماز مغرب و عشاء بیرون مى‏آمدند، جوانان سر راه آنان مى‏نشستند، و متعرض ایشان مى‏شدند، خداى تعالى این آیه را نازل فرمود.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏16، ص: 517 قالب : شأن نزول موضوع اصلی : حجاب گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حجاب - عليرضا مزروعي
نکته‌ها:
جلابیب جمع جلباب، به معنای مقنعه‌ای است که سرو گردن را بپوشاند و یا پارچه بلندی که تمام بدن و سر و گردن را می پوشاند. در آیات گذشته سخن از اذیت و آزار مؤمنان به دست منافقان بود. این آیه می‌فرماید : برای آنکه زنان مؤمن مورد آزار افراد هرزه قرار نگیرند، به گونه‌ای خود را بپوشانند که زمینه‌ای برای بی‌حرمتی آنان فراهم نشوند. براساس این آیه، نوعی روسری مورد استفاده زنان آن زمان بوده، لکن زنان در پوشاندن خود از نامحرم دقت نمی‌کرده‌اند. لذا سفارش این آیه نزدیک کردن جلباب به خود است، نه اصل جلباب که امری مرسوم بوده است. این آیه که فرمان حجاب می‌دهد، با تهدید مطرح نشده است بلکه فلسفه حجاب را چنین تبیین می‌کند: زنان و دختران اگر بخواهند از متلک‌ها، تهمت‌ها، تهاجم‌ها و تهدیدهای افراد آلوده و هرزه در امان باشند باید خود را بپوشانند.

حیای زنانه و حمایت مردانه
«و لما ورد ما مدین وجد علیه امه من الناس یسقون و وجد من دونهم امراتین تذودان قال ما خطبکما قالتا لا نسقی حتی یصدر الرعاء و ابونا شیخ کبیر، فسقی لهما ثم ثولی الی الظل فقال رب انی لما انزلت الی من خیر فقیر» (سوره قصص آیات 23 تا 24 )
و چون موسی(ع) به چاه آب مدین رسید، گروهی از مردم را در اطراف آن دید که به سیراب کردن چارپایان خویش مشغولند و در کنار آنان به دو زن برخورد که مراقب بودند تا گوسفندانشان با گوسفندان دیگر مخلوط نشود – پس موسی (ع) جلو رفته و به آنان گفت: منظور شما از این کناره‌گیری چیست؟ گفتند: ما برای پرهیز از اختلاط به مردان گوسفندان خود را آب نمی‌دهیم تا اینکه همه چوپانان خارج شوند و حضور ما در اینجا برای آن است که پدر ما پیرمردی کهنسال است. پس موسی(ع)گوسفندانشان را برای آنان آب داد. سپس رو به سوی سایه آورد و گفت : پروردگارا ! همانا من به هر خیری که برایم بفرستی نیازمندم.

نکته‌ها:
تذودان از ماده ذود به معنای منع کردن و جلوگیری کردن است.در این آیه کلمه وجد دو مرتبه تکرار شده که نشانه دو نگاه جداگانه است. در حالی که اگر مردان و زنان در کنار هم بودند با یک نگاه دیده می‌شوند.

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنور قالب : تفسیری موضوع اصلی : حجاب گوینده : علیرضا مزروعی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اجبار به حجاب در جامعه ما - علي بهشاد
از این آیه بر می آید که خداوند متعال برای امنیت بیشتر زنان پوشش چادر مانند را بر زنان ایمان آورنده تکلیف می نماید . اما نمی توان به اجبار آن برای تمام بانوان از این آیه حکمی را استخراج نمود .

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر عاملی و ترجمه تفسیر المیزان قالب : اجتماعی موضوع اصلی : حجاب گوینده : علی بهشاد
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.