● تلاش برای صلح، به محض پیدایش اختلاف
اگر شرط اصلاح را خوف نشوز و اعراض قرار داد، نه خود آن دو را، برای این بود که صلح موضوعش از زمانی تحقق مییابد که علامتها و آثار ترس آور آن تحقق یابد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 163 |
قالب : اخلاقی |
موضوع اصلی : رابطه زناشویی |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● مراد از صلح و مصالحه کردن در آیه
سیاق دلالت دارد بر اینکه مراد از صلح و مصالحه کردن در آیه این است که زن از بعضی حقوق زناشوئی خودش صرفنظر کند تا انس و علاقه و الفت و توافق شوهر را جلب نماید و به این وسیله از طلاق و جدائی جلوگیری کند و بداند که صلح بهتر است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 163 |
قالب : اخلاقی |
موضوع اصلی : رابطه زناشویی |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● بخل یکی از غرایز انسانی
کلمه «شح» به معنای بخل است و جمله مورد بحث میخواهد این حقیقت را خاطر نشان سازد که غریزه بخل یکی از غرائز نفسانیهای است که خدای تعالی بشر را بر آن غریزه مفطور و مجبول کرده تا به وسیله این غریزه منافع و مصالح خود را حفظ نماید و از ضایع شدن آن دریغ کند، پس هر نفسی دارای «شح» و بخل هست و بخلش همواره حاضر در نزد او است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 163 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : بخل |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● از حق خود گذشتن بهتر از طلاق
یک زن نسبت به حقوقی که در زوجیت دارد یعنی در لباس و خوراک و بستر و عمل زناشوئی، بخل میورزد، یعنی از تلف شدن و غصب شدن آن جلوگیری میکند و یک مرد نیز در صورتی که به زندگی کردن با همسرش بی میل باشد، از موافقت و محبت و اظهار علاقه به او بخل میورزد، در چنین صورتی حرجی بر آن دو نیست در اینکه بین خود صلح بر قرار نمایند، یعنی یکی از آن دو از پارهای حقوق خود چشمپوشی کند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 163 |
قالب : اخلاقی |
موضوع اصلی : رابطه زناشویی |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● حسن معاشرت با زنان در خانواده
جمله «و ان تحسنوا و تتقوا فان الله کان بما تعملون خبیرا» موعظهای است برای مردان که از طریق احسان و تقوا تجاوز نکنند و متذکر این معنا باشند که خدای عز و جل از آنچه میکنند با خبر است، پس در معاشرت با زنان، جور و ستم نکنند و آنان را مجبور نسازند که از حقوق حق خود چشم بپوشند، هر چند که خود آنان میتوانند چنین کنند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 163 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : رابطه زناشویی |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معناى کلمه «شح»
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 163 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بخل |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● بیان شأن نزول آیات 128 و 129
این آیه در باره دختر محمد بن مسلمه نازل شد که او همسر رافع بن خدیج بود که رافع بن خدیج زن جوانی را میگیرد و نسبت به زن قبلیاش که پیر شده بود بیمیلی میکند و زنش نیز حاضر نمیشود تا از حق و حقوق خود بگذرد و این امر سبب جدایی و طلاق بین انان میشود(متن کامل روایت در توضیحات آمده است).
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : 1-(متن کامل روایت) در تفسیر قمی(ج 1 ص 154) در ذیل آیه «و ان امراة خافت من بعلها نشوزا ... » گفته: این آیه در باره دختر محمد بن مسلمه نازل شد که او همسر رافع بن خدیج بود و داشت پا به سن میگذاشت، و رافع بن خدیج زن جوانی سر او گرفت و اتفاقا در نظر او از دختر محمد بن مسلمه زیباتر هم بود ، لا جرم دختر محمد بن مسلمه به همسرش رافع گفت: من هیچ شکی ندارم که تو از من دلسرد و رویگردان شدهای و همسر جوانت را بر من ترجیح میدهی، آیا جز این است؟ رافع گفت: همینطور است و علتش این است که او جوانتر و در نظر من زیباتر از تو است، حال اگر مایل باشی قرار میگذاریم که من دو روز و یا سه روز سهم او باشم و یک روز سهم تو، دختر محمد بن مسلمه حاضر به این تقسیم نشد، رافع به ناچار او را طلاق داد و بعدها یک بار دیگر او را طلاق گفت، برای نوبت سوم که میخواست او را به خانه برگرداند دختر قبول نکرد و گفت: به شرطی بار دیگر همسرت میشوم که سهم مرا به کسی ندهی و خلاصه به فرموده آیه شریفه که میفرماید: «و احضرت الانفس الشح»، شح و بخل او گل کرد تا آنجا که رافع او را راضی کرد و طبق دلخواه او مصالحه کرد و خدای تعالی در این خصوص فرمود: «و لا جناح علیهما ان یصلحا بینهما صلحا و الصلح خیر».
بعد از آنکه آن زن راضی شد و در خانه شوهر قرار گرفت، رافع نتوانست بین او و همسر جدید و جوانش به عدالت رفتار کند، اینجا بود که آیه «و لن تستطیعوا ان تعدلوا بین النساء و لوحرصتم، فلا تمیلوا کل المیل فتذروها کالمعلقة» و بطور خلاصه فرمود: عدالت بطور حقیقی واجب نیست، چون مقدور شما نیست، هر قدر هم که در رعایت آن حرص بورزید بلکه این مقدار واجب است که حقوق همسری هر دو را اداء کنید و چنان نباشد که یکی را بلا تکلیف و پا در هوا بگذارید که نه بیوه باشد و نه شوهر دار و این سنت در همه مواردی که مشابه مورد آیه باشد جاری است، اگر زن خواست به همسری خود ادامه دهد و بر آنچه شوهرش با او مصالحه کرد رضایت داد، نه اشکالی متوجه شوهرش میشود و نه متوجه او، و اگر نخواست به آن کیفیت به همسری خود ادامه دهد شوهرش طلاقش میدهد و یا بین او و همسر دیگرش مساوات برقرار میکند، غیر از انتخاب یکی از این دو راه، راه دیگری ندارد.
علامه طباطبایی: این روایت را در المنثور(ج 2 ص 232) نیز از مالک و عبد الرزاق و عبد بن حمید و ابن جریر و ابن منذر و حاکم (وی حدیث را صحیح دانسته) بطور اختصار روایت کردهاند.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 170 و 171 |
قالب : شأن نزول |
موضوع اصلی : رابطه زناشویی |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● امکان مصالحه بین زن شوهر در حقوق زوجیت
1-از علی بن ابی طالب(صلوات الله علیه) روایت کردهاند که وقتی از معنای آیه مورد بحث سؤال شد حضرتش فرمود: این آیه در باره مردی است که دارای دو همسر باشد یکی از آن دو پیر و یا زشت باشد و شوهر از او جدا شود و خود او بر این معنا مصالحه کند که شوهر یک شب نزد او و چند شب نزد دیگری باشد، در صورتی که بر این معنا رضایت داشته باشد و آن را از طلاق و جدائی بهتر بداند اشکالی متوجه او نیست و هر گاه از این مصالحه برگشت، شوهرش باید تساوی را بین آن دو رعایت کند.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : 1-این روایت را در المنثور (ج 2 ص 232) از طیالسى و ابن ابى شیبه و ابن راهویه و عبد بن حمید و ابن جریر و ابن منذر و بیهقى از على بن ابى طالب (صلوات اللَّه علیه) روایت کردهاست.
2-و در کافی(فروع کافى، ج 6 ص 145) به سند خود از حلبی از امام صادق (علیهالسلام) روایت کرده که گفت: از آن جناب از معنای کلام خدای عز و جل پرسیدم که میفرماید: «و ان امراة خافت من بعلها نشوزا او اعراضا» فرمود: منظور زنی است که در عقد مردی قرار دارد که او را دوست نمیدارد و به او میگوید من میخواهم تو را طلاق بدهم، زن به او میگوید: این کار را مکن که من از شماتت دشمنان کراهت دارم و لیکن در باره حق اضطجاع و همخوابگی من اختیار را به تو واگذار میکنم و در آن باره هر طوری که میل داری عمل کن و از این حق گذشته هر حق دیگری که دارم به تو میبخشم که تو مرا به همین نحو نگه داری و طلاقم ندهی، این است منظور از کلام خدای تعالی که میفرماید:« فلا جناح علیهما ان یصلحا بینهما صلحا» و صلح همین است.
علامه طباطبایی: در این معنا روایات دیگری هست که صاحب کافی(فروع کافى، ج 6 ص 145) و عیاشی(تفسیر عیاشى، ج 1، ص 278) آنها را نقل کردهاند.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 171 و 172 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : رابطه زناشویی |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● هر کسی داراى بخل هست
در تفسیر قمی در ذیل جمله «و احضرت الانفس الشح» روایت آورده که معصوم (علیهالسلام) فرمود: هر کسی دارای بخل هست، چیزی که هست بعضی بخل را اختیار میکنند و بعضی نمیکنند،(به همین جهت در روایاتی که بخل را مذمت میکند قید مطاع را میآورد و میفرماید: آن بخلی مذموم است که اطاعتش کنی -مترجم:موسوى همدانى).
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 172 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : بخل |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● صلح و آشتی -
محمد فردين دوست
«نُشوز»، از ریشهى «نشز» - زمین بلند - و معناى آن طغیان است. در آیهى 34 سخن از نشوز زن بود «تخافون نشوزهنّ» و اینجا کلام از نشوز وسرکشى مرد است.
«شُحّ» در زن، نپوشیدن لباس خوب و ترک آرایش است. و در مرد، نپرداختن مهریّه و نفقه و نشان ندادن علاقه.
رافعبن خدیج دو همسر داشت، یکى پیر و دیگرى جوان. همسر مسنّ را به خاطر اختلافهایى طلاق داد و پیش از تمام شدن عدّه، به او گفت: اگر حاضر باشى به این شرط با تو آشتى مىکنم که اگر همسر جوانم را مقدّم داشتم صبر کنى، وگرنه پس از تمام شدن مدّت عدّه، از هم جدا مىشویم. زن، آشتى را پذیرفت. سپس این آیه نازل شد.
امام صادقعلیه السلام در ذیل آیه فرمود: این آیه مربوط به کسى است که از همسرش لذّتى نمىبرد و بناى طلاقش را دارد، زن مىگوید: مرا طلاق نده، اگر خواستى همسر دیگرى بگیر و مرا هم داشته باش.[389]
--------------------------------------------------------------------------------
389) کافى، ج6، ص145 ؛ وسائل، ج21، ص 351.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : اطاعت غلط- پیروی غلط |
گوینده : محمد فردین دوست |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● شان نزول آیه -
. پوربافراني
رافع بن خدیج دو همسر داشت؛ یکى مسن و دیگرى جوان. (بر اثراختلافاتى) همسر مسن خود را طلاق داد، و هنوز مدت عدّه تمام نشده بود به او گفت: اگر مایل باشى با تو آشتى مىکنم، ولى باید اگر همسر دیگرم را بر تو مقدم داشتم صبر کنى و اگر مایل باشى صبر می کنم، مدت عده تمام شود و از هم جدا شویم. زن پیشنهاد اول را قبول کرد و با هم آشتى کردند. آیه شریفه نازل شد و حکم این کار را بیان داشت.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تبیان |
قالب : شأن نزول |
موضوع اصلی : زن |
گوینده : علی بافرانی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● خانواده -
مسعود ورزيده
«نُشوز»، از ریشهى «نشز»- زمین بلند- و معناى آن طغیان است. در آیهى 34 سخن از نشوز زن بود «تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ» و اینجا کلام از نشوز وسرکشى مرد است.
«شح» در زن، نپوشیدن لباس خوب و ترک آرایش است. و در مرد، نپرداختن مهریّه و نفقه و نشان ندادن علاقه.
رافعبن خدیج دو همسر داشت، یکى پیر و دیگرى جوان. همسر مسنّ را به خاطر اختلافهایى طلاق داد و پیش از تمام شدن عدّه، به او گفت: اگر حاضر باشى به این شرطبا تو آشتى مىکنم که اگر همسر جوانم را مقدّم داشتم صبر کنى، وگرنه پس از تمام شدن مدّت عدّه، از هم جدا مىشویم. زن، آشتى را پذیرفت. سپس این آیه نازل شد.
امام صادق علیه السلام در ذیل آیه فرمود: این آیه مربوط به کسى است که از همسرش لذّتى نمىبرد و بناى طلاقش را دارد، زن مىگوید: مرا طلاق نده، اگر خواستى همسر دیگرى بگیر و مرا هم داشته باش. «1»
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : ازدواج- نکاح- زناشویی |
گوینده : مسعود ورزیده |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.