از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  مراد از «آمدن ملائکه»
لازمه سیاق این است که مراد از آمدن ملائکه، عذاب آوردن آنان باشد، هم چنان که در آیه «وَ قالُوا یا أَیُّهَا الَّذِی نُزِّلَ عَلَیْهِ الذِّکْرُ إِنَّکَ لَمَجْنُونٌ لَوْ ما تَأْتِینا بِالْمَلائِکَةِ إِنْ کُنْتَ مِنَ الصَّادِقِینَ ما نُنَزِّلُ الْمَلائِکَةَ إِلَّا بِالْحَقِّ وَ ما کانُوا إِذاً مُنْظَرِینَ»(الحجر/6تا8) نیز همین معنى افاده شده است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 533 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ملائکه گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از «آمدن پروردگار»، آمدن قیامت است
مراد از آمدن پروردگار آمدن قیامت است که روز ملاقات پروردگار است، زیرا آن روز روز انکشاف تام و جلوه حق و ظهور توحید خدا است، در آن روز دیگر حجابى بین او و بین مخلوقات نیست، چون شان قیامت همین است که پرده از روى حقیقت هر چیز بردارد، همین انکشاف و ظهور بعد از خفا، و حضور بعد از غیبت مصحح اطلاق آمدن خدا است نه اینکه- العیاذ باللَّه- آمدن او مانند آمدن دیگران مستلزم اتصاف به صفات اجسام بوده باشد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 533 قالب : تفسیری موضوع اصلی : خداوند گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از آمدن برخی از آیات خداوند در آیه «أَوْ یَأْتِیَ بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ»
مراد از آمدن بعضى از آیات پروردگار، یا آمدن آیه و حادثه‏اى است که باعث تبدل و دگرگونى نشاه حیات ایشان باشد، بطورى که دیگر نتوانند به قدرت و اختیارى که قبلا داشتند برگردند، مانند حادثه مرگ که نشاه عمل را به نشاه جزاى برزخى مبدل مى‏سازد.
یا آیه‏اى است که مستلزم استقرار ملکه کفر و انکار در نفوس آنان باشد بطورى که نتوانند به مساله توحید اذعان و ایمان پیدا کنند، و دلهایشان به حق اقبال نکند، و اگر هم به زبان اعتراف کنند از ترس عذابى باشد که با آن روبرو شده‏اند.، هم چنان که فرمود: «وَ یَقُولُونَ مَتى‏ هذَا الْفَتْحُ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ ...»( السحداه/28و29) چون ظاهر آیه این است که مراد از فتح، فتح پیغمبر و پیروزى وى به وسیله حکم شدن بین او و بین امت او است.
و یا آمدن عذابى است از ناحیه خداوند که برگشت نداشته مفرى از آن نباشد، و ایشان را مضطر به ایمان کند تا بلکه با ایمان آوردن خود را از آن عذاب برهانند، و لیکن ایمانشان سودى نبخشد، چون ایمان وقتى اثر دارد که از روى اختیار باشد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 533 و 534 قالب : تفسیری موضوع اصلی : آیه- آیات گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تهدید خداوند بر مشرکین مبنی بر اینکه زمین را از وجود آنان پاک خواهد نمود
استفهام در این آیه انکارى است در مقامى که موعظه سود نمى‏دهد و دعوت به حق مفید نمى‏افتد، بنا بر این مى‏توان گفت امورى که در آیه شریفه ذکر شده قضاوت حتمى و حکم قطعى خداوند است به اینکه آنان را از بین برده زمین را از لوث وجودشان پاک سازد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 533 و 535 و 536 قالب : تفسیری موضوع اصلی : مشرک- مشرکین گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ایمان و عمل در موقع روبرو شدن با عذاب الهى یا هنگام مرگ، سودى ندارد
جمله «یَوْمَ یَأْتِی بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ ...» اثر و خاصیت روز بروز و ظهور این آیات را که در حقیقت خصوصیت و اثر خود آیات نیز هست شرح مى‏دهد، به این بیان که ایمان در روز ظهور آیات وقتى مفید است که آدمى در دنیا و قبل از ظهور آیات نیز به طوع و اختیار ایمان آورده و دستورهاى خداوند را عملى کرده باشد. و اما کسى که در دنیا ایمان نیاورده و یا اگر آورده در پرتو ایمانش خیرى کسب نکرده و عمل صالحى انجام نداده، و در عوض سرگرم گناهان بوده چنین کسى ایمانش، که ایمان اضطرارى است، در موقع دیدار عذاب و یا در موقع مرگ سودى به حالش نمى‏دهد، هم چنان که فرموده: «وَ لَیْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئاتِ حَتَّى إِذا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ إِنِّی تُبْتُ الْآنَ»(النساء/18).

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 535 و 536 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ایمان گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  وجه تکرار کلمه «ربک» برای دلگرم کردن نبی اکرم(صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌باشد
نکته لطیفى که علاوه بر نظم بدیع و بى سابقه در آیه بکار رفته این است که سه مرتبه کلمه «ربک- پروردگارت» در آیه تکرار شده، و این بدان خاطر است که رسول خدا(صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) را در برابر دشمنانش تایید کرده باشد، چون مشرکین همیشه در برابر آن جناب بداشتن بت‏ها افتخار و مباهات مى‏کردند، خداى تعالى خواست تا آن جناب هم پروردگار خود را به رخ آنان بکشد، و به چنین مددکارى افتخار نماید، و در نتیجه در کار دعوت خود پشتگرم باشد، اگر مؤثر واقع شد و کارى از پیش برد که چه بهتر و گر نه از ناحیه قضاى فصل و حکمى که خداوند میان او و میان دشمنانش مى‏کند دلگرم بوده باشد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 535 و 536 قالب : تفسیری موضوع اصلی : تسلی دادن گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  امت اسلام نیز مانند سایر امتها روزی دچار عذاب و قضای الهی خواهد شد
خداى تعالى مطلب را با جمله «قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ» ختم نموده و فرموده: تو هم آن عذابى را که ایشان انتظارش را دارند منتظر باش، و به ایشان بگو که: من منتظر رسیدن آنم، شما هم منتظر باشید که بى شک خواهد آمد.
از اینجا معلوم مى‏شود آیه شریفه متضمن تهدید جدى است نه صورى. زیرا آیات قرآنى بخوبى دلالت دارد بر اینکه امت اسلام هم مانند سایر امم روزى دچار عذاب گشته و به زودى مشمول قضاى به قسط و حکم فصل خداوند مى‏شوند، مانند آیه «وَ لِکُلِّ أُمَّةٍ رَسُولٌ فَإِذا جاءَ رَسُولُهُمْ قُضِیَ بَیْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَ هُمْ لا یُظْلَمُونَ وَ یَقُولُونَ مَتى‏ هذَا الْوَعْدُ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ قُلْ لا أَمْلِکُ لِنَفْسِی ضَرًّا وَ لا نَفْعاً إِلَّا ما شاءَ اللَّهُ لِکُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ...وَ یَسْتَنْبِئُونَکَ أَ حَقٌّ هُوَ قُلْ إِی وَ رَبِّی إِنَّهُ لَحَقٌّ وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزِینَ ...»(یونس/47تا53). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 536 قالب : تفسیری موضوع اصلی : مسلمانان گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  کدام «آیات» است که وقتى ظاهر شوند ایمان سود نخواهد داشت؟
حضرت ابى جعفر و حضرت صادق(علیهم‌السلام) در ذیل جمله «یَوْمَ یَأْتِی بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمانُها» فرمودند: مقصود از این آیات طلوع آفتاب از مغرب و خروج جنبنده زمین و پدید آمدن دود است که انسان اگر به گناه اصرار ورزد و عمل ایمانى بجا نیاورد و این آیه‏ها ظاهر شود ایمانش سودى نخواهد داشت.

علامه طباطبایی: مساله اصرار بر گناه- چنان که روایت آینده دلالت مى‏کند- تفسیر جمله «أَوْ کَسَبَتْ فِی إِیمانِها خَیْراً» است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 539 قالب : روایی موضوع اصلی : ایمان گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مومنی که گناهانش زیاد و اعمال صالحش کم باشد از ایمان خود خیری نمی‌بیند
حضرت ابى جعفر و حضرت صادق(علیهم‌السلام) در ذیل جمله «أَوْ کَسَبَتْ فِی إِیمانِها خَیْراً» فرمودند: مؤمن گنهکار کمى حسنات و کثرت گناهانش میان او و ایمانش حائل گشته و در نتیجه باعث مى‏شود که وى در ایمانش کسب خیرى نکرده باشد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 539 قالب : روایی موضوع اصلی : ایمان گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از «آیات پروردگار» که در هنگام ظهور آن، ایمان آوردن سودى ندارد
1-مرحوم قمى در تفسیر خود مى‏گوید: پدرم از صفوان از ابن مسکان از ابى بصیر از امام باقر(علیه‌السلام) برایم چنین روایت کرد که آن جناب در تفسیر جمله «یَوْمَ یَأْتِی بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ ...» فرموده: این آیت الهى عبارت است از طلوع آفتاب از مغرب، کسانى که در چنین روزى ایمان بیاورند ایمانشان بى فایده است.

2-رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) در تفسیر جمله «یَوْمَ یَأْتِی بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ» فرموده است: این آیات عبارت است از طلوع آفتاب از مغربش.

علامه طباطبایی: از ظاهر این روایات برمى‏آید که از باب تطبیق کلى بر مصداق باشد و لیکن احتمال هم دارد که تفسیر بوده باشد، و مراد از بعض آیاتى که در آیه شریفه است همین آیات
بوده باشد، و به هر حال روز طلوع آفتاب از مغرب روزبروز غضب الهى است که مردم از شدت عذاب آن روز متوسل به ایمان مى‏شوند، و لیکن ایمانشان سودى نمى‏بخشد.(ادامه بیان علامه در ذیل روایت در توضیحات آمده است)

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 539 و 540 قالب : روایی موضوع اصلی : آیه- آیات گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بسته شدن در توبه و عدم قبول ایمان در چهل روز مانده به قیامت
امام صادق(علیه‌السلام) فرمود: همواره در روزى زمین از ناحیه پروردگار حجتى که حلال و حرام خدا را بشناسد و به راه خدا دعوت کند بوده و خواهد بود، و این رابطه بین خدا و خلق هیچگاه در زمین قطع نمى‏شود مگر چهل روز مانده به قیامت که در آن چهل روز خداوند حجت خود را از زمین برمى‏دارد، در آن روزها است که در توبه به روى گنهکاران بسته مى‏شود، و ایمان آوردن در آن ایام بى فایده است، گنهکاران و کفارى که تا آن روز توبه نکرده و ایمان نیاورده‏اند از بدترین خلقند و کسانى هستند که قیامت بر آنان قیام مى‏کند.

علامه طباطبایی: این روایت را ابو جعفر محمد بن جریر طبرى نیز در کتاب مناقب فاطمه به سند دیگرى از امام صادق(علیه‌السلام) نقل کرده است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 540 قالب : روایی موضوع اصلی : ایمان گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  توقّعات نابجاى کفّار - ابراهيم چراغي
در آیه 92 سوره‏ى اسراء توقّعات نابجاى کفّار مطرح شده است که مى‏گفتند: ما به تو ایمان نمى‏آوریم مگر آنکه آسمان را بر ما فروریزى، یا خدا و فرشتگان را نزد ما آورى. این انتظارها در این آیه رد شده است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : روایی موضوع اصلی : کافر و کافران گوینده : ابراهیم چراغی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  توقعات نابجا - سيد علي مهدوي
در آیه 92 سوره‏ى اسراء توقّعات نابجاى کفّار مطرح شده است که مى‏گفتند: ما به تو ایمان نمى‏آوریم مگر آنکه آسمان را بر ما فروریزى، یا خدا و فرشتگان را نزد ما آورى. این انتظارها در این آیه رد شده است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : کافر و کافران گوینده : سید علی مهدوی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ظهور بقیه الله - مسعود مستعلي
امام صادق در مورد آیه یَوْمَ یَأْتی‏ بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إیمانُها فرمودند مراد ائمه هستند آیه منتظره حضرت حجت است و کسی که قبل از قیام ایشان ایمان نیاورده ایمانش سودی نخواهد داشت.
و فرمود خوشابحال شیعیان که انتظار ظهور ایشان را میکشند و.... آنها دوستان خدایند وبرایشان هیچ غم و انده نیست. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرجامع قالب : روایی موضوع اصلی : دینداری گوینده : مسعود مستعلی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  علت نام سوره - حميده احمدي نيا
به دلیل اینکه مشرکان درعربستان به اعتقادخود برخی چهارپایان راحرام وبرخی راحلال میدانستند قرآن برای مبارزه با این گونه باورهای غلط از آیه 136این سوره به بعد احکامی درباره چهارپایان بیان میدارد که بدین جهت این سوره انعام نام گرفته است .
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره انعام گوینده : حمیده احمدی نیا
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : این نکته مربوط به آیه 143 می باشد.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.