● شان نزول آیه
در الدر المنثور (ج 3 ص 184) است که ابن اسحاق و ابن جریر و ابن منذر و ابن ابى حاتم و بیهقى در کتاب دلائل همگى از طریق او (محمد بن اسحاق) روایت کردهاند که گفت: زهرى و محمد بن یحیى بن حیان و عاصم بن عمر بن قتاده و حصین بن عبد الرحمن بن عمر، برایم نقل کردند که بعد از آنکه قریش در روز بدر شکست خورد، و فرارىهاى آنها به مکه برگشتند، و از آن طرف ابو سفیان هم با مال التجارهاش به مکه برگشت عبد اللَّه بن ربیعه و عکرمة بن ابى جهل و صفوان بن امیة به اتفاق عدهاى از مردان قریش به سر وقت یک یک افرادى که مال التجاره داشتند رفته و گفتند: اى گروه قریش! محمد شما را بى کس کرد و نیکان شما را بکشت، بیائید و با این اموال ما را علیه او یارى کنید باشد که ما از او تلافى نموده و انتقام بگیریم، صاحبان اموال نیز پذیرفتند، و به گفته ابن عباس آیه «إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ لِیَصُدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ ... وَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِلى جَهَنَّمَ یُحْشَرُونَ» در این باره نازل شد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج9، ص: 113 |
قالب : شأن نزول |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● شان نزول آیه
الدر المنثور (ج 3 ص 184) مىنویسد: ابن مردویه از ابن عباس (رضى اللَّه عنه) روایت کرده که در ذیل آیه «إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ لِیَصُدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ» گفته است: این آیه در باره ابو سفیان بن حرب نازل شد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج9، ص: 113 |
قالب : شأن نزول |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● شان نزول آیه
الدر المنثور (ج 3 ص 184) از ابن سعد، عبد بن حمید، ابن جریر، ابن ابى حاتم، ابو الشیخ و ابن عساکر از سعید بن جبیر نقل کرده که در ذیل آیه «إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ لِیَصُدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ» گفته است: این آیه در باره ابى سفیان بن حرب نازل شده که در جنگ احد غیر از لشکریانى که از عرب فراهم کرده بود دو هزار نفر از قبایل متفرقه بنى کنانه را هم اجیر کرد تا با آنان با رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) بجنگد، لذا خداوند این آیه را در حقش نازل کرد، و این قبایل متفرقه همانهایند که کعب بن مالک در بارهشان ابیات زیر را سروده:
و جئنا الى موج من البحر وسطه ا حابیش منهم حاسر و مقنع
ثلاثة آلاف و نحن نصیة ثلاث مئین ان کثرن فاربع
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : علامه طباطبایی: صاحب الدر المنثور (ج 3 ص 184) خلاصه این روایت را از ابن اسحاق و ابن ابى حاتم از عباد بن عبد اللَّه بن زبیر نیز روایت کرده است.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج9، ص: 113 و 114 |
قالب : شأن نزول |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● تلاش کفار در محو دعوت خداوند
این آیه حال کفار را بیان مىکند که چطور مساعیشان در باطل کردن دعوت خدا و جلوگیرى از سلوک رهروان طریق خدا خنثى و بى اثر است، و این معنا را جمله «فَسَیُنْفِقُونَها ثُمَّ تَکُونُ عَلَیْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ یُغْلَبُونَ ... » شرح مىدهد. و به این سیاق ظاهر مىشود که جمله «وَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِلى جَهَنَّمَ یُحْشَرُونَ» به منزله تعلیل است، و حاصل معناى آیه این است که: کفر مشرکین- بحسب سنتى که خداوند در اسباب دارد- بزودى وادارشان مىکند به اینکه در راه ابطال دعوت و براى جلوگیرى از راه حق فعالیت کنند، و اموالشان را در راه این غرضهاى آلوده و فاسد خرج کنند، غافل از اینکه ظلم و فسق و هر فساد دیگرى کسى را بسوى رستگارى و گرفتن نتیجه رهبرى نمىکند، پس در نتیجه اموالى که در این راه خرج کردهاند هدر رفته و ضایع شدن اموال باعث حسرتشان مىشود، آن گاه مغلوب شده و از اموالشان سودى نمىبرند، براى اینکه کفار سر از قبر بسوى دوزخ برمىدارند، و اعمال دنیایى آنان از قبیل اجتماع بر شر و خروج براى جنگ با خدا و رسولش در ازاء حشر بسوى جهنم قرار مىگیرد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج9، ص: 96 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : کافر و کافران |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● پیشگویی های قرآن
جمله «فَسَیُنْفِقُونَها ثُمَّ تَکُونُ عَلَیْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ یُغْلَبُونَ ... » از پیشگوییها و خبرهاى غیبى قرآن است، توضیح اینکه، سوره انفال- که این آیه در آن واقع شده- بعد از جنگ بدر نازل شده، پس گویا در این آیه به جنگهایى که به فاصله کمى رخ مىدهد یعنى جنگ احد و یا احد و غیر آن اشاره مىکند، در جمله «فَسَیُنْفِقُونَها ثُمَّ تَکُونُ عَلَیْهِمْ حَسْرَةً» از جنگ احد و یا احد و غیر آن خبر داده و در جمله «ثُمَّ یُغْلَبُونَ» از فتح مکه خبر مىدهد، و در جمله «وَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِلى جَهَنَّمَ یُحْشَرُونَ» از حال کسانى که از قریش موفق به دین اسلام نمىشوند پیشگویى مىکند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج9، ص: 96 و 97 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : ویژگی های قرآن |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● خداوند -
سميه الف
خداوند در ایات دیگری نیز فرموده اند که اگر همه مردم جمع شوند تا کسی را به پایین بکشند اگر خدا نخواهد موفق نخواهند شد و بالعکس
این نشان دهنده پشتیبانی و حمایت خدا از حقایقی است که در جهانش وجود دارد و او انها را مدیریت و هدایت می کند .
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : |
قالب : اعتقادی |
موضوع اصلی : سنتهای خداوند |
گوینده : سمیه الف |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● ایمان و وابستگى به حق براى پیروزى کافى نیست -
حسن حميدي سولا
روش قرآن کریم اینطور است که پیروان خود را هرگزمغرور نمی کند.به این معنى که به مردم نمی گوید که شما همین قدر که ایمان آوردید و وابستگى خودتان را به خدا و پیغمبر خدا اعلام کردید، دیگر کافى است،مطمئن باشید که تمام کارها صورت می گیرد; و همچنین هرگز نیروى باطل را نادیده نمی گیرد،بلکه آن را به حساب می آورد و همیشه یک جنگ و مبارزه میان اهل حق و اهل باطل را تجسم می دهد و می گوید اگر اهل حق در پیروى حق پایدارى به خرج بدهند پیروزى با اهل حق است.پس جنگ و مبارزه میان اهل حق و اهل باطل همیشه درگیر است و اهل حق نباید گمان بکنند که ایمان و وابستگی شان به حق کافى است بلکه باید وارد میدان مبارزه بشوند و باید هم مطمئن باشند که اگر در راه حق پایدارى نمایند پیروزى با آنهاست.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : http://hawzah.net/Per/K/AshnaQ/AshnaiQ3/ashna304.htm |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : اطاعت- پیروی |
گوینده : حسن حمیدی سولا |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● مقابله با مسجد و دین -
سيد مصطفي فاطمي کيا
بعضى نزول این آیه را دربارهى بودجه ى سنگینى که کفّار مکّه براى جنگ بدر خرج کردند، مىدانند، ولى عمومیّت آیه، شامل همهى بودجه هایى مىشود که صرف مبارزه و مقابله با اسلام مىشود.
تکرار جمله ى «الّذین کفروا» شاید براى آن باشد که برخى از کفار سرمایه گذار، بعداً مسلمان شدند و حسرت پولهاى خرج شده را مىخوردند، برخى هم که بر کفر باقى ماندند و اهل دوزخ شدند. آرى، جهنّم براى کفّارى است که بر کفر باقى مىمانند، امّا مؤمنان چون براى خدا کار و سرمایه گذارى مىکنند، اگر به نتیجه هم نرسند حسرت نمىخورند، چون خداوند اجر آنها را مىدهد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور : حجت الاسلام قرائتی |
قالب : شأن نزول |
موضوع اصلی : توهین- اهانت |
گوینده : سید مصطفی فاطمی کیا |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.