● عبدالله عبداللهي -
اثنی عشری
بعد از آن بیان انفاق آنها را مى فرماید: إِنَّ اَلَّذِینَ کَفَرُوا :به درستى که آن کسانى که کافرند، یُنْفِقُونَ أَمْوٰالَهُمْ : انفاق و خرج مى کنند اموال خود را در شکست اسلام و اسلامیان، لِیَصُدُّوا عَنْ سَبِیلِ اَللّٰهِ :براى اینکه منع کنند مردم را از راه خدا، که متابعت پیغمبر و کتاب او باشد
در منهج بعد از خروج کفار قریش از مکه و عزیمت بدر، دوازده نفر اشراف مانند أبو جهل و عتبه و شیبه و ابى بن خلف و غیره مقرر نمودند که هرکدام روزى لشکر را طعام دهد پس هریک دو یا سه شتر مى کشتند و آنها را به حرب تحریص مى کردند حق تعالى آیۀ شریفه را دربارۀ آنها نازل فرمود
قول دیگر آنکه: عبد اللّه بن أبیّ و عکرمة بن أبی جهل و صفوان بن امیه با جمعى دیگر که پدرانشان در بدر مقتول شدند با هم گفتند: دیدید پیغمبر با ما چه کرد، پدران و برادران و اقوام ما را کشت، اکنون صلاح آنست که یارى ما نموده، هریک سهمى از مال بدهید تا مردم را جمع، و لشکرى ترتیب و به حرب او رویم حق تعالى این آیه نازل فرمود
بنا به قولى رؤساى قریش پنجاه هزار مثقال طلا خرج لشکر و مهیاى احد شدند، خداى تعالى خبر داد که اموال خود را براى صدّ و منع از راه خدا و دین اسلام و قرآن انفاق مى نمایند، لکن: فَسَیُنْفِقُونَهٰا :پس زود باشد که تمام آنها مال خود را خرج کنند، ثُمَّ تَکُونُ عَلَیْهِمْ حَسْرَةً :پس باشد آن نفقه بر ایشان پشیمانى و غصه، چه مال رفته و مقصود حاصل نشده (اسناد ذات حسرت به انفاق با آنکه عاقبت انفاق باشد به جهت مبالغه است) ثُمَّ یُغْلَبُونَ :پس مغلوب شدند در روز فتح مکه ممکن است مراد به انفاق اول، روز بدر، و ثانى روز احد، یا هر دو یکى باشد به این وجه که مساق اول براى بیان غرض انفاق، و ثانى براى بیان عاقبت اگرچه هنوز به فعل نیامده باشد تبیان: آیۀ شریفه برهانى است بر صحت نبوت حضرت ختمى مرتبت صلّى اللّه علیه و آله و سلّم و اعجاز قرآن تا انقراض عالم؛ زیرا اخبار به غیب، و مخبر مطابق خبر آمده که از صدر اسلام تا زماننا هذا معاندین خدا و پیغمبر براى صدّ مردم از آیات الهیه و اعراض از فرمایشات نبویه و جلب به مذاهب باطله و عادات رذیله، اموال کثیرى خرج، خصوص در این عصر حاضر که هر مذهب مندرسه و مجعوله حامیان بیشمار پیدا کرده و اموال بسیار در ترویج آن خرج شود، از تأسیس مجالس و مدارس و نشر کتب و اعانت بضاعت و غیره، و فقط شریعت حقۀ محمدیه صلّى اللّه علیه و آله و سلّم و کتاب مقدس قرآنیه است که در انظار بى وقر، و بهائى ندارد؛ با این حال: الإسلام یعلو و لا یعلى علیه؛ الا انّ للباطل جولة و للحقّ دولة، اعظم براهین و اعجاز است، دماغ معاندین به خاک مالیده، و آتش حسرت در کانون آنها مشتعل، صیت حقانیت خود را اطراف عالم منتشر، و از تمام عالمیان گوى سبقت را برباید؛ انّ فى ذلک لذکرى لمن کان له قلب او القى السّمع و هو شهید
وَ اَلَّذِینَ کَفَرُوا :و آن کسانى که کافر شدند به خدا و رسول و قرآن، و ثابت ماندند برآن، إِلىٰ جَهَنَّمَ یُحْشَرُونَ :به سوى جهنم رانده و به عذاب دائم معذب شوند بعد از تحسر و مغلوبیت آنها در دنیا اعادۀ قوله: وَ اَلَّذِینَ کَفَرُوا ،براى آنست که بعضى از آن منفقین خائف شده اسلام آوردند و بقیه به کفر ثابت ماندند
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» تفسیر عاملی
«وَ اَلَّذِینَ کَفَرُوا إِلىٰ جَهَنَّمَ یُحْشَرُونَ » 37 مجمع: تکرار این آیه به کلمات: «اَلَّذِینَ کَفَرُوا» به این جهت است که در آیت اول کافران توصیف شده اند به خرج کردن اموال خود براى جلوگیرى از راه خدا، و چون عدّه اى از آن کافران مسلمان شدند، در این آیه دوباره گفته شده است کافران به جهنّم مى روند، براى آنها که پس از آن مال صرف کردن کافر ماندند و مردند
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن
إِنَّ اَلَّذِینَ کَفَرُوا یُنْفِقُونَ أَمْوٰالَهُمْ لِیَصُدُّوا عَنْ سَبِیلِ اَللّٰهِ فَسَیُنْفِقُونَهٰا ثُمَّ تَکُونُ عَلَیْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ یُغْلَبُونَ آیه بالا راجع به نماز و اعمال مشرکین بود که نماز و طواف آنها مکاء و تصدیه است و این آیه راجع به انفاقات آنها است که مال خود را انفاق مى کنند لکن براى این است که راه خدا را بسوى مردم ببندند،و شاید گمان مى کنند عمل خوبى انجام مى دهند ولى دیگر نمى دانند که همین اعمال و انفاقشان براى آنان حسرت و ندامت را ایجاب مى نماید
گویند آیه درباره جماعتى از بزرگان اهل مکه وارد شده که پس از خروج کفار قریش از مکّه براى جنگ بدر دوازده نفر از آنها مثل ابو جهل بن هشام و عتبه و شیبه و باقى آنها قرار دادند که هر یک یک روز لشکر را غذا دهند و هریک از آنها روزى دو شتر یا سه شتر مى کشتند و آنها را تحریص به جنگ مى کردند این بود که این آیه درباره آنها نازل گردید که انفاق آنها جز حسرت و ندامت براى آنها فائده اى نبخشید و بالاخره در روز بدر یا در جنگ احد مغلوب گردیدند
وَ اَلَّذِینَ کَفَرُوا إِلىٰ جَهَنَّمَ یُحْشَرُونَ بیان حال کفار است که اعمال و انفاقات آنها در دنیا جز حسرت و پشیمانى چیزى عایدشان نگردد و در آخرت هم مآل و سر انجام آنها بجهنّم مى کشد، حشر بمعنى جمع شدن است،شاید مقصود این باشد که در قیامت تمام کفار و مشرکین در جهنّم باهم جمع مى شوند
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» تفسیر نمونه
تفسیر: شان نزول آیه هر چه باشد مفهوم آیه یک مفهوم جامع است که تمام کمک هاى مالى دشمنان حق و عدالت را براى پیشرفت مقاصد شومشان در بر مى گیرد نخست مى گوید: کافران و دشمنان حق اموالشان را انفاق مى کنند تا مردم را از راه خدا باز دارند ( إِنَّ اَلَّذِینَ کَفَرُوا یُنْفِقُونَ أَمْوٰالَهُمْ لِیَصُدُّوا عَنْ سَبِیلِ اَللّٰهِ ) اما این صرف اموال هیچ گاه پیروزى براى آنها نمى آفریند به زودى این اموال را انفاق مى کنند اما سرانجام مایه حسرت و اندوهشان خواهد بود ( فَسَیُنْفِقُونَهٰا ثُمَّ تَکُونُ عَلَیْهِمْ حَسْرَةً ) سپس مغلوب طرفداران حق مى شوند ( ثُمَّ یُغْلَبُونَ ) نه تنها در زندگى این جهان گرفتار حسرت و شکست مى شوند بلکه در سراى دیگر این کافران دسته جمعى به سوى دوزخ مى روند ( وَ اَلَّذِینَ کَفَرُوا إِلىٰ جَهَنَّمَ یُحْشَرُونَ )
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» تفسیر نور
نکته ها:
بعضى نزول این آیه را درباره ى بودجه ى سنگینى که کفّار مکّه براى جنگ بدر خرج کردند، مى دانند، ولى عمومیّت آیه، شامل همه ى بودجه هایى مى شود که صرف مبارزه و مقابله با اسلام مى شود
تکرار جمله ى «اَلَّذِینَ کَفَرُوا» شاید براى آن باشد که برخى از کفار سرمایه گذار، بعداً مسلمان شدند و حسرت پول هاى خرج شده را مى خوردند، برخى هم که بر کفر باقى ماندند و اهل دوزخ شدند آرى، جهنّم براى کفّارى است که بر کفر خود باقى مى مانند، امّا مؤمنان اگر به نتیجه هم نرسند حسرت نمى خورند، چون خداوند اجر آنها را مى دهد
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» تفسیر کاشف
إِنَّ اَلَّذِینَ کَفَرُوا یُنْفِقُونَ أَمْوٰالَهُمْ لِیَصُدُّوا عَنْ سَبِیلِ اَللّٰهِ فَسَیُنْفِقُونَهٰا ثُمَّ تَکُونُ عَلَیْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ یُغْلَبُونَ وَ اَلَّذِینَ کَفَرُوا إِلىٰ جَهَنَّمَ یُحْشَرُونَ مشرکان اموال خود را در راه پیکار با مسلمانان و جلوگیرى مردم از اسلام آوردن صرف مى کردند ازاین رو، خدا در این آیه بیان کرده که این اموال به زودى به صورت اندوه و خوارى در دنیا و عذاب سخت در آخرت به سوى آنان بازخواهدگشت؛ چرا که سرانجام، دین خدا و پیروانش بر شرک و بت پرستان پیروز خواهند شد
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.