از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(انه علی رجعه لقادر):(آن وقت می فهمد که خدای خالقش بر برگرداندن اونیز قادر است ) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - تفسیر راهنما
- خداوند، بر اعاده مجدد انسان پس از مرگ او، توانمند است.

إنّه على رجعه لقادر

2 - آفرینش انسان از منى، برهان قدرت خداوند بر معاد و تجدید حیات انسان است.

خلق من ماء ... یخرج ... إنّه على رجعه لقادر

3 - تمام انسان ها پس از مرگ، دوباره زنده خواهند شد.

إنّه على رجعه لقادر

آیه شریفه صرفاً در مقام بیان توانمندى خداوند نیست; بلکه در صدد دفع پندار منکران معاد نیز مى باشد.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر هدایت
[8] حقایق‌ بزرگ‌، ‌به‌ سبب‌ سنگینی‌ و فخامتی‌ ‌که‌ دارند، ‌از‌ قلب‌ می‌لغزند، و لذا ‌برای‌ دست‌ یافتن‌ ‌به‌ ‌آنها‌ باید ‌از‌ نردبان‌ حقایق‌ کوچک‌ و جزئی‌ ‌به‌ طرف‌ ‌آنها‌ بالا رویم‌ ‌که‌ ‌اینکه‌ حقایق‌ جزئی‌ مفردات‌ و تجلیات‌ ‌آنها‌ ‌به‌ شمار می‌روند، ‌به‌ همان‌ گونه‌ ‌که‌ پرتوهای‌ خورشید سایه‌هایی‌ ‌از‌ ‌خود‌ خورشید محسوب‌ می‌شوند. قلب‌ هنگامی‌ ‌به‌ جایگاه‌ حقایق‌ بزرگ‌ می‌رسد ‌که‌ ‌بر‌ نردبانی‌ ‌به‌ سوی‌ ‌آنها‌ بالا رود، ولی‌ ‌اگر‌ ‌به‌ نظر کردن‌ تنها بپردازد و ‌بر‌ ‌اینکه‌ نردبان‌ ساکن‌ بماند، بالا رفتن‌ صورت‌ نمی‌گیرد، و حجابی‌ ‌در‌ مقابل‌ دیدن‌ کشیده‌ می‌شود، و ‌اینکه‌ ‌خود‌ یکی‌ ‌از‌ مشکلات‌اساسی‌ بشری‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌در‌ کنار حقایق‌ جزئی‌ متوقف‌ می‌ماند. آیا آثار قدرت‌ پروردگار ‌را‌ ‌در‌ ‌هر‌ یاخته‌ و ذرّه‌، ‌با‌ ‌هر‌ لحظه‌ ‌از‌ لحظه‌های‌ زندگی‌ نمی‌بینیم‌! چرا.

‌پس‌ چرا هنوز قلب‌ درباره آخرت‌ دچار شک‌ و تردید و ‌از‌ فهمیدن‌ ‌آن‌ عاجز ‌است‌! و ‌حتی‌ مؤمنان‌ ‌به‌ ‌اینکه‌ حقیقت‌ ‌را‌ می‌بینیم‌ ‌که‌ باز ‌در‌ برابر ‌آن‌ تردید دارند، و ‌اینکه‌ نتیجه ‌آن‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌با‌ خرد و فهم‌ خویش‌ ‌در‌ کنار حقایقی‌ ‌که‌ قدرت‌ پروردگار ‌در‌ ‌آن‌ متجلی‌ می‌شود، ‌به‌ طرف‌ بالا صعود پیدا نکرده‌اند، و ‌از‌ همین‌ رو نمی‌توانند وسوسه‌های‌ شیطان‌ ‌را‌ ‌از‌ قلبهای‌ ‌خود‌ دور کنند. ‌خدا‌ چگونه‌ آدمی‌ ‌را‌ ‌پس‌ ‌از‌ ‌آن‌ ‌که‌ مرد و خاک‌ شد بار دیگر زنده‌ می‌کند! بیایید چنین‌ فرض‌ کنیم‌ ‌که‌: ‌آن‌ یاخته زنده‌ای‌ ‌که‌ انسان‌ ‌از‌ ‌آن‌ ‌به‌ وجود آمده‌، ‌به‌ همان‌ صورت‌ بدون‌ نابود شدن‌ باقی‌ بماند، و یاخته‌های‌ اضافی‌ جمع‌ شده ‌در‌ کنار ‌آن‌ ‌پس‌ ‌از‌ انجام‌ یافتن‌ عمل‌ باروری‌ همه‌ ‌از‌ میان‌ رفته‌ ‌باشد‌، و خداوند متعال‌ ‌اینکه‌ یاخته‌ ‌را‌ ‌در‌ گور ‌ یا ‌ ‌در‌ ظرف‌ دیگر ‌به‌ همان‌ گونه‌ محفوظ نگاه‌ دارد ‌که‌ پیش‌ ‌از‌ ‌آن‌ ‌در‌ صلب‌ مرد ‌آن‌ ‌را‌ حفظ می‌کرد، و سپس‌ زمینه‌ ‌را‌ ‌برای‌ نمو دوباره ‌آن‌ ‌به‌ همان‌ گونه‌ ‌که‌ ‌در‌ رحم‌ نمو می‌کرد فراهم‌ آورد. آیا چنین‌ کاری‌ عجیب‌ و غریب‌ ‌است‌! هرگز ... و ‌ما می‌دانیم‌ ‌که‌ یاخته زنده‌ می‌تواند ‌در‌ اوضاع‌ و احوال‌ مختلف‌ و ‌به‌ اشکال‌ گوناگون‌ زنده‌ بماند، و بعضی‌ ‌از‌ یاخته‌ها ‌را‌ دیده‌ایم‌ ‌که‌ ‌در‌ اوضاع‌ بسیار دشوار زندگی‌ ‌خود‌ ‌را‌ ادامه‌ می‌دهند، ‌پس‌ چرا باید ‌از‌ ‌اینکه‌ ‌در‌ شگفت‌ باشیم‌ ‌که‌ یاخته اصلی‌ ‌از‌ همین‌ گونه‌ ‌است‌!

‌اینکه‌ اندیشه‌ همچون‌ نظریه‌ای‌ ‌برای‌ حل‌ّ ‌اینکه‌ معما کفایت‌ می‌کند ‌که‌: چگونه‌ ‌خدا‌ انسان‌ ‌را‌ ‌پس‌ ‌از‌ مرگ‌ ‌به‌ زندگی‌ باز می‌گرداند! و ‌من‌ می‌گویم‌: (کفایت‌ می‌کند) بدان‌ جهت‌ ‌که‌ ارزش‌ نظریه‌ حل‌ّ معما ‌است‌، و شاید نظریه‌های‌ دیگری‌ ‌هم‌ بوده‌ ‌باشد‌، ولی‌ وجود یک‌ نظریه‌ ‌برای‌ ‌از‌ ‌بین‌ بردن‌ حالت‌ شک‌ و تردید کفایت‌ می‌کند.

باید دانست‌ ‌که‌ آنچه‌ گفتم‌ نظریه محض‌ نیست‌، بلکه‌ درباره ‌آن‌ روایتی‌ ‌از‌ امام‌ صادق‌‌-‌ ‌علیه‌ ‌السلام‌‌-‌ رسیده‌ ‌است‌: ‌از‌ ‌او‌ پرسیدند ‌که‌ آیا جسد مرده‌ نابود می‌شود! ‌گفت‌: «آری‌، ‌به‌ صورتی‌ ‌که‌ ‌از‌ ‌آن‌ گوشت‌ و استخوانی‌ باقی‌ نمی‌ماند،ولی‌ طینتی‌ ‌که‌ ‌از‌ ‌آن‌ آفریده‌ ‌شده‌ ‌است‌ باقی‌ می‌ماند، چه‌ ‌آن‌ فانی‌ نمی‌شود و ‌در‌ گور باقی‌ بماند ‌تا‌ ‌از‌ ‌آن‌ بار دیگر، همچون‌ بار نخستین‌، آفریده‌ شود».«13»

پروردگار ‌ما، ‌پس‌ ‌از‌ ‌اینکه‌ ‌که‌ ‌از‌ آفرینش‌ نخستین‌ ‌به‌ ‌ما خبر داد، ‌گفت‌ ‌که‌ ‌به‌ باز گرداندن‌ ‌او‌ توانا ‌است‌:

«إِنَّه‌ُ عَلی‌ رَجعِه‌ِ لَقادِرٌ‌-‌ و ‌او‌ (‌خدا‌) ‌به‌ دوباره‌ زنده‌ کردن‌ ‌او‌ توانا ‌است‌.» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - ترجمة المیزان ج : 20ص :432


انه علی رجعه لقادر کلمه رجع به معنای برگرداندن است ، و ضمیر انه به خدای تعالی بر می‏گردد،
و اگر به آوردن ضمیر اکتفا کرد ، و با اینکه مقام ، مقام اظهار بود نام مقدس الله را ذکر نکرد ، برای این بود که از شدت ظهور فرقی میان اظهار و اضمار نبود ، نظیر کلمه خلق که مجهول آورده شد .
و معنای عبارت این است که : آن کسی که انسان را از آبی به چنین صفت آفریده قادر بر اعاده او و زنده کردنش بعد از مرگ ، و اعاده بدنی مثل بدن دنیائیش هست ، چون قدرت بر هر چیز قدرت بر مثل آن نیز هست ، و این قاعده معروف و مسلم است که حکم امثال در آنچه شده و آنچه نشده یکسان است . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبد بائس - تفسیر مجمع البیان
بى‏گمان خدا بر باز گردانیدن او تواناست.
آنچه آمد ترجمه آیه است و در تفسیر آن سه نظر آمده است:
1 - به باور گروهى از جمله «جبابى» منظور این است که: آن خداى آگاه و توانایى که انسان را از آبى بى مقدار پدید آورد، بى‏گمان همو بر بازگردانیدن و آفرینش دگرباره او در آستانه رستاخیز تواناست.
به باور «عکرمه» و «مجاهد» منظور این است که: بى‏گمان او بر بازگردانیدن آن آب بى‏مقدار بر «صُلب» مرد تواناست.
امّا به باور «ضحاک» منظور این است که: آن خدایى که انسان را از آبى ناچیز آفرید، همو مى‏تواند دگرباره او را به همان حالت نخست خویش و اندک آب باز گرداند.
و از دیدگاه «مقاتل» منظور این است که: اگر ذات بى‏همتاى او بخواهد، مى‏تواند انسان را از پیرى به دوران جوانى، و از آن دوران به کودکى و از کودکى به نطفه بى‏مقدار بازگرداند.
به باور ما دیدگاه نخست بهتر است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : با سلام:
این ایه شریفه را اگر شی گمشده ای دارید چندین بار تکرار کنید به خواست خداوند گمشده شما پیدا خواهد شد.انشائالله
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.