از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(اجعلتم سقایه الحاج و عماره المسجد الحرام کمن امن بالله و الیوم الاخر و جاهد فی سبیل الله لا یستون عند الله و الله لا یهدی القوم الظالمین ): (آیاآب دادن به حاجیان و تعمیر مسجد الحرام را با عمل کسی که به خدا و روزقیامت ایمان داشته و در راه خدا جهاد می کند برابر قرار می دهید؟ هرگز در نزدخدا یکسان نیستند و خدا گروه ستمکاران را هدایت نمی کند)، (سقایه )مکان یاظرفی است که از آن حاجیان آب می نوشیده اند، اما احتمالا در اینجا معنای مصدری مورد نظر است ، یعنی (آب دادن ) و در دوران جاهلیت این عمل ازمفاخر و مایه های مباهات در بین آنها محسوب می شد و مراد از عماره مسجدالحرام نیز اصلاح شئون آنست (گفته می شود که عباس عموی پیا مبر به سقایت حاجیان و شیبه نیز به عماره مسجدالحرام افتخار می نمودند)،اما خداوندبین این اعمال ، و ایمان به خدا و روز جزا و جهاد در راه خدا مقابله انداخته است و می فرماید این اعمال بدون ایمان و جهاد اصلا ارزشی ندارد، بلکه وزن وارزش عمل به آنست که دارای روح ایمان باشد و عمل بدون ایمان چون لاشه ای بدون روح است . نقل شده که حضرت علی (ع ) به این آیه استشهاد فرموده و خطاب به عباس وشیبه که به سقایت حاجیان و عماره مسجدالحرام افتخار می کردند،فرمود: من به شما می گویم که در حالت کودکی به من نعمتی ارزانی شده که به هیچ کس داده نشده است ، و ابن کثیر آورده است که علی (ع ) فرمود: من ششماه قبل از همه مردم رو به قبله نماز خواندم و من مجاهد در راه خدایم و آنقدر با شمشیر به مقابله شما برخاستم تا به خدای تعالی و رسول او ایمان آوردید. و گفته می شود در این هنگام عباس با حالت شکایت از حضرت علی (ع ) نزدپیامبر(ص )رفت و در همین هنگام این آیات (ازآیه 23 ـ19،سوره توبه )نازل شد. و بدیهی است که ایمان روح عمل است و هرگز شرک با ایمان مساوی نیست ، لذا در آخر می فرماید: هرگز این دو در نزد خدا یکسان نیستند و حال اینکه خدا مردم ستمکار را هدایت نمی کند از این مطلب استفاده می شود که مراداز ظلم در اینجا همان شرکیست که آنها در حال سقایت و عمارت داشته اند وهمچنین می خواهد بیان کند که اینها عملشان سودی ندارد و آنان را بسوی سعادت و بلندی درجه و رستگاری و رضوان و جنت الهی راهبری نمی کند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - یوسفعلی
1269. Giving drinks of cold water to thirsty pilgrims, and doing material services to a mosque are meritorious acts, but they are only external. If they do not touch the soul, their value is slight. Far greater, in the sight of Allah, are Faith, Endeavour, and self-surrender to Allah. Men who practise these will obtain honour in the sight of Allah. Allah's light and guidance comes to them, and not to those self-sufficient beings who think that a little show of what the world considers piety is enough. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرضيه علمدار .ب - تفسیر نمونه وبلاگ نمونه
در مورد نزول این آیه و سه نقل شده آیه بعد که «شیبه» و «عباس» هرکدام بر دیگرى افتخار مى کرد و در این باره مشغول به سخن بودند که على(علیه السلام) از کنار آنها گذشت، و پرسید به چه چیز افتخار مى کنید ؟
«عباس» گفت: امتیازى به من داده شده که احدى ندارد، و آن مسأله آب دادن به حجّاج خانه خداست.
«شیبه» گفت من تعمیر کننده مسجدالحرام (و کلیددار خانه کعبه) هستم. على(علیه السلام) فرمود: با این که از شما حیا مى کنم باید بگویم که با این سن کم افتخارى دارم که شما ندارید، آنها پرسیدند کدام افتخار ؟!
فرمود: من با شمشیر جهاد کردم تا شما ایمان به خدا و پیامبر(صلى الله علیه وآله) آوردید.
«عباس» خشمناک برخاست و دامن کشان به سراغ پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمد (و به عنوان شکایت) گفت: آیا نمى بینى على چگونه با من سخن مى گوید ؟
پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: على را صدا کنید، هنگامى که به خدمت پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمد فرمود چرا این گونه با عمویت (عباس) سخن گفتى ؟
على(علیه السلام) عرض کرد: اى رسول خدا ! اگر من او را ناراحت ساختم با بیان حقیقتى بوده است، در برابر گفتار حق هر کس مى خواهد ناراحت شود، و هر کس مى خواهد خشنود !
جبرئیل نازل شد و گفت: اى محمد ! پروردگارت به تو سلام مى فرستد، و مى گوید; این آیات را بر آنها بخوان; اَجَعَلْتُمْ سِقایَةَ الْحاجِّ وَ... .
تفسیر: مقیاس افتخار و فضیلت!
همان گونه که در شأن نزول خواندیم مطابق روایتى که در بسیارى از معروفترین کتب اهل سنت نقل شده این آیات در مورد على(علیه السلام) و بیان فضائل او نازل شده، و در عین حال مکمل بحث آیات گذشته است.
آیه مى گوید: «آیا سیراب کردن حاجیان خانه خدا و عمران مسجدالحرام را همانند کار کسى قرار دادید که ایمان به خدا و روز قیامت دارد و در راه خدا جهاد کرده است؟ این دو هیچ گاه در نزد خدا یکسان نیستند و خداوند جمعیت ستمکار را هدایت نمى کند» (اَجَعَلْتُمْ سِقایَةَ الْحاجِّ وَعِمارَةَ الْمَسْجدِ الْحَرامِ کَمَنْ آمَنَ بِاللهِ وَالْیَوْمِ الاْخِرِ وَجاهَدَ فى سَبیلِ اللهِ لا یَسْتَوُنَ عِنْدَاللهِ وَاللهُ لا یَهْدِى الْقَوْمَ الظّالِمینَ).
از تواریخ چنین برمى آید که قبل از اسلام منصب «سِقایَةُ الْحاجّ» در ردیف نصب کلیددارى خانه کعبه و از مهمترین مناصب محسوب مى شد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.